Schaakclub Kijk Uit wint
opnieuw overtuigend!

L.S.G. 4 - Kijk Uit 1    3 - 5

In de 2e ronde van de landelijke schaakcompetitie heeft de IJmuidense schaakclub Kijk Uit opnieuw een overtuigende overwinning behaald. Met vier wedstrijdpunten uit twee wedstrijden is zij medekoploper in klasse 3D van de KNSB

De tweede wedstrijd vond afgelopen zaterdag plaats in Leiden tegen het 4e achttal van het gerenommeerde “Leids Schaak Genootschap” LSG 4. Door een file op de A9 (ook op zaterdagmorgen om 11.00 uur staan er files op de A9!) kwamen zeven van de acht eerste teamspelers van Kijk Uit te laat  in Leiden aan. In buurthuis “Op Eigen Wieken” waren om 12.00 uur precies de schaakklokken ingedrukt en moesten de Kijk Uit-ers met een tijdachterstand van een klein kwartier beginnen (het speeltempo van schakers in de landelijke schaakbond bedraagt 40 zetten in 2 uur, vervolgens 20 zetten in het daarop volgende uur en tenslotte 15 minuten om de partij uit te spelen. Op deze wijze kan een partij maximaal 6½ uur duren). Alleen Gerard Rill was op tijd begonnen en had inmiddels zijn eerste zetten verricht. Tegelijkertijd met het 1e achttal van Kijk Uit speelden nog drie teams van LSG, zodat 64 schakers, 3 arbiters en teamleiders in een grote zaal de verrichtingen op de borden nauwlettend volgden. De diversiteit van schaakopeningen bij de wedstrijd Kijk Uit 1 – LSG 4 was leuk voor de toeschouwers en “insiders”. Zo konden we de onder andere de volgende openingen zien: Spaans, Caro-Kann, Scandinavisch en Hollands.

In een Scandinavische opening (1. e4 d5), die overging in een geweigerd Blackmar-Diemer gambiet, raakte invaller Sebastiaan van Westerop spelend met de zwarte stukken snel de draad kwijt. Na drie kwartier spelen maakte hij een ernstige fout waardoor hij een stuk tegen twee pionnen achter kwam. Aan de overige borden waren op dat moment de stellingen nog in evenwicht. Na 2 uur spelen staakte Sebastiaan van Westerop  de ongelijke strijd en keek Kijk Uit aan tegen een 1 - 0 achterstand.

Aan bord 1 speelde Gerard Rill met de witte stukken een uitstekende partij. In een wat merkwaardige koningspionopening, beginnend met de zetten 1. e4 e5 2. Pf3 d6 3. d4 Pd7, kreeg Gerard snel positioneel voordeel. Na 15 zetten had Gerard een enorme voorsprong in ontwikkeling gekregen.  Met actief spel, een prachtig torenoffer op veld d6 en een niet te vermijden paardvork won hij in 3 uur en slechts 20 zetten de partij. Door deze prachtige overwinning was de stand weer gelijk 1-1.  Peter van Nieuwenhuizen had inmiddels in een Caro-Kann met de zwarte stukken een moeilijke te beoordelen stelling bereikt. Daar de witspeelster niet wilde ingaan op een (onduidelijke) scherpe variant werd de partij na 3½ uur spelen door herhaling van zetten in remise  beëindigd (stand 1½ - 1½ ).

Inmiddels waren de overige partijen in volle gang en stonden ingewikkelde stellingen op de overgebleven borden. Aan bord 2 had Colleen Otten met de zwarte stukken een klein voordeeltje verkregen in een stellingen met ieder 2 torens, een loper en een gelijk aantal pionnen. Clubkampioen Cor Dekker speelde aan bord 3 met de witte stukken een afruilvariant van de Spaanse opening waar al snel de dames werden geruild en het moeilijk zou worden om te winnen. Sinclair Koelemij had een onduidelijke stelling, maar zijn vrouwelijke tegenstander had wel veel tijd verbruikt en dus misschien een kansje in de tijdnoodfase. André Kunst had in de opening een pion geofferd voor actief spel, maar kon toch niet echt grip op het spel krijgen. Daarentegen had Martin de Koning aan bord 7 een prima stelling, maar had buitengewoon veel tijd verbruikt. Kortom, teamleider Peter Hamersma, optimistisch als altijd, zag reeds een kleine zege in het vooruitzicht.

Zoals gebruikelijk bij het schaken vallen een aantal beslissing in en rond de eerste tijdnoodfase. In een vier toren eindspel wist Colleen Otten haar tegenstander in een matnet te verstrikken, waardoor zij de partij met mat beëindigde (dit is het doel van het schaakspel, maar meestal wordt een partij eerder opgegeven). Bijna gelijktijdig verloor André Kunst zijn partij. De pluspion van zijn tegenstander werd naarmate de partij vorderde steeds sterker (en belangrijker) en nadat de tegenstander nog enkele pionnen veroverde moest Andre de ongelijke strijd staken (2½ - 2½ ). Sinclair Koelemij had aan bord 6 in een eindspel met loper, toren en 5 pionnen een slechte witte loper gekregen. Ofschoon hij een pion op 6e rij had, was de stelling gelijk, zodat tot remise werd besloten (3 – 3).

In tijdnood had Martin de Koning op een voortreffelijke wijze, een zeer gecompliceerde stelling waar zijn tegenstander een dame, loper en twee pionnen had en Martin twee torens, een paard en vijf pionnen, stand weten te houden. Toen de “kruitdampen”van de tijdnoodfase optrokken, was het duidelijk dat Martin de winstkansen had. In het vijfde uur besliste hij door nauwkeurig spel de partij in zijn voordeel, waardoor de stand 3 - 4 in het voordeel van Kijk Uit kwam.

Op dat moment speelde alleen Cor Dekker nog, die een betere stelling had bereikt in een toreneindspel. Het was nu voor iedereen duidelijk dat Kijk Uit zou winnen, de vraag was alleen wint Cor of wordt zijn partij remise? Zoals menig schaker weet is het niet makkelijk om een toreneindspel met een gelijk aantal pionnen of een pion meer te winnen. Cor liet zich niet van de wijs brengen en bouwde zijn voordeel langzaam maar zeker uit tot winst.

Deze verdiende en overtuigende overwinning van de IJmuidense schaakclub Kijk Uit op het Leidse LSG 4 heeft er toe bijgedragen dat Kijk Uit momenteel in de kop van de ranglijst staat in klasse 3D van de landelijke schaakcompetitie.

Gedetailleerde uitslagen

L.S.G. 4 - Kijk Uit 1