Kijk Uit verliest van koploper Alphen!

Het begint bijna een traditie te worden dat de IJmuidense dammers en schakers gezamenlijk hun thuiswedstrijden spelen. Afgelopen zaterdag 9 december was het weer zo ver dat beide teams moesten aantreden. De dammers kregen een tegenstander waar winst tot de mogelijkheden moest behoren, terwijl de schakers tegen nummer 1 van de ranglijst in de landelijke derde klasse D speelden, te weten het sterke ASC uit Alphen. Voor Kijk Uit zou het een moeilijke wedstrijd worden doordat twee basisspelers er niet bij konden zijn. Gerard Rill was niet aanwezig omdat zijn vrouw net bevallen was van een zoon (Boas genaamd) en Arent van Nieukerken opnieuw niet omdat hij in zijn levensonderhoud voorziet door in Warschau (Polen) te werken. Hierdoor moest teamleider Peter Hamersma een beroep doen op Sebastiaan van Westerop en Nikolai Drel.  Martin de Koning, die het dit seizoen uitstekend doet, werd door Peter aan een hoog bord geplaatst namelijk bord 4, terwijl de invallers aan respectievelijk bord 7 en 8 plaatsnamen.

Na een kort welkomstwoord werden klokslag 12.00 uur alle dam- en schaakklokken ingedrukt. Op de borden ontstonden zeer uiteenlopende openingen. Colleen speelde met zwart aan bord 1 en kreeg een Koningsgambiet voorgeschoteld met 1.e4 e5 2. f4 d5, Cor kreeg 1. d4 d5 2. c4 Pc6 op haar bord, Peter aan bord 3 speelde een Caro-Kann opening 1. e4 c6 2. d4 d5, Martin met de witte stukken 1. Pf3 g6 2. d4 Lg7, Sinclair een Siciliaan 1. e4 c5 2. Pf3 Pc6, André eveneens een Siciliaan die hem niet onbekend is met de witte stukken namelijk: 1. e4 c5 2. Pc3 Pc6, Sebastiaan speelde zijn geliefde Scandinavisch 1. e4 d5 2. Pc3 ed5 en bij Nikolai aan bord 8 werden de volgende openingszetten gespeeld 1. e4 e5 2. Pf3 Pc6 3. Lb5 Pd4. U ziet het een zeer gevarieerd geheel en leuk voor de toeschouwer.

De vraag is natuurlijk hoe ging het verder? Welnu na een uur waren aan de meeste borden de stellingen redelijk gelijk. Cor kwam goed uit de opening, ruilde de dames snel, en had het loperpaar en alles zag er "gezond" uit. Sinclair kende de opening niet goed genoeg en kwam snel in ontwikkeling achter en had meteen een lastige stelling, terwijl Nikolai snel spelend (neem meer tijd voor de opening!) agressief g4 speelde in de beginfase. Door een blunder na vijf kwartier kwam Nikolai een pion achter; nadat ook nog alle stukken werden geruild kon hij onmiddellijk opgeven (0 - 1). Gelukkig had Martin een goede stelling opgebouwd met een duidelijke ontwikkelingsvoorsprong. Door een slimme combinatie wist Martin snel een stuk te winnen en daarmee de partij (Martin, uitstekend gespeeld!). Dit bracht de stand al na anderhalf uur spelen op 1 - 1.

Kort daarna offerde de tegenstander van Peter van Nieuwenhuizen twee stukken (!) en kreeg daarmee veel ruimtevoordeel en een grote voorsprong in ontwikkeling. Ofschoon de omstander misschien zou denken dat Peter verloren stond, moet gezegd worden dat dit niet zo eenvoudig lag en dat zeer nauwkeurig aan beide kanten van het bord gespeeld moest worden. Sinclair verzonk in een (zeer) diep denken nadat zijn tegenstander  op de 14e zet Txd6 had gespeeld. André had een prettige stelling met veel ruimtevoordeel en ik (=Peter Hamersma) had vertrouwen in de afloop. Aan de kopborden waren de stelling ingewikkeld, maar in evenwicht. Na 3 uur spelen echter leek een gelijk spel voor Kijk Uit een mooi resultaat te worden, want Cor zijn "gezonde" stelling werd langzaam aan onplezieriger en toen hij tot overmaat van ramp een stuk verloor was het over (1 - 2).

Daarna ging het snel bergafwaarts. Peter kon, inmiddels in tijdnood gekomen, zijn stelling niet houden en ging door goed spel van zijn tegenstander ten onder (1 - 3). Helaas ging het aan bord 1 ook mis en verloor Colleen, onverwacht,  in tijdnood de partij (1 - 4). Sinclair, na anderhalf uur wakker geworden, zag in dat zijn stelling hopeloos was en probeerde in korte tijd zijn tegenstander nog te flessen. Dit lukte echter niet en we stonden op een 1 - 5 achterstand.  Gelukkig wisten André en Sebastiaan de stand uiteindelijk nog terug te brengen tot 2˝ - 5˝ doordat André zijn voordeel in een kwaliteitswinst omzette en tenslotte in de volle winst. Sebastiaan kreeg een toreneindspel op het bord met een dubbelpion meer, maar winst zat er toen niet meer in.

Geen beste schaakmiddag dame en heren! Uiteraard was het gemis van Gerard Rill (bord 1) voelbaar en hoor ik ieder denken: "ja maar het was een sterke tegenstander" dat is waar, maar in het algemeen zou ik zeggen: het kan (en moet) VEEL beter (ook de voorbereiding)!  In ieder geval was er aan IJmuidense kant nog wel iets leuks te melden. Onze damvrienden hadden hun tegenstander verpletterd met 15 - 5, hetgeen resulteerde in een goede stemming in het clublokaal.

Gedetailleerde uitslagen

Kijk Uit 1