Eerste overwinning van Kijk Uit 2

Kijk Uit 2 - Z.S.C./Saende 4    6 - 2

Op vrijdag 3 november speelde Kijk Uit 2 haar tweede wedstrijd van dit seizoen voor de bondscompetitie. De tegenstander was het 4e team van Z.S.C./Saende dat de eerste ronde gelijk had gespeeld tegen Pat Mat 2. Onze vaste 8e bordspeler Andries Visser was ziek geworden maar gelukkig kon Dick Kruijff invallen. Sebastiaan had bericht dat hij wat later kwam en vroeg of ik (de wedstrijdleider) de zaak wat kon ophouden. Dat was niet nodig want een van de twee auto's waarmee de tegenstanders kwamen, had de afslag op de A9 gemist en moest dus omrijden. Zodoende begon de wedstrijd om 20:20 uur met twee volledige teams. Na overleg met de tegenstanders werd besloten dat er na 22:00 uur gerookt mocht worden in de speelzaal, zodat de dammers ook blij gemaakt konden worden.

Na een klein uur spelen zag de stand op de borden er niet ongunstig uit. Zowel bij Nikolai Drel als Sebastiaan van Westerop stond een soort Stonewall opstelling op het bord. Vooral Sebastiaan stond goed vanwege zijn goede loper en ruimtevoordeel. Peter Hamersma en Henk van Nieuwenhuizen hadden een gevaarlijke aanval te verduren op hun koningsvleugel. Vooral Henk had het moeilijk omdat hij zijn koning niet in veiligheid kon brengen via de lange rokade. Ook Peter rokeerde niet lang maar dat was zijn eigen keus. Fetze Walda stond iets beter na een Franse opening; hij had meer ruimte. Jaap Beekhuis had dit keer niet met b4 geopend, zoals hij meestal pleegt te doen als hij wit heeft, maar speelde een Konings-Indiër en dat pakte goed uit. Ook hier had wit de meeste ruimte. Dick Kruijff aan bord 8 had graag met Harry Olivier aan bord 7 geruild, want dan had hij de Leeuw opening kunnen spelen. Dat was niet doorgegaan want Harry speelde ook het liefst met zwart. Zowel Harry als Dick stonden goed. Dick had zijn tegenstander zelfs zover teruggedrongen dat de zwarte stukken bijna allemaal weer op de onderste rij stonden: paard op a8(!), dame op b8 en torens op c8 en d8. Harry had een pion gewonnen.

Halverwege de wedstrijd leek het tij enigszins te keren in het voordeel van de tegenstanders. Bij Nikolai was de stelling volledig dichtgeschoven. Zijn tegenstander bood remise aan maar alle partijen waren nog bezig en de situatie was niet duidelijk. Doorspelen dus. Ook bij Sebastiaan was de stelling aan het dichtslibben. Peter hield zich nog steeds staande, maar bij Henk pakten donkere wolken zich samen. De g-lijn was opengegaan en Henk's koning stond nog steeds in het midden. Fetze had een kwaliteit gewonnen maar een vijandelijk paard was zijn stelling binnengedrongen. Harry had zijn pluspion verblunderd en Dick's tegenstander had zich losgewurmd uit zijn benarde stelling.  Alleen Jaap stond duidelijk gewonnen. Hij had een kwaliteit gewonnen en een goede stelling overgehouden.

De eerste punten begonnen binnen te druppelen. Jaap had zijn partij in winst omgezet en Harry had zijn tegenstander in een matnet gevangen. Henk daarentegen kon het niet bolwerken en moest na de tijdnoodfase opgeven in verloren stand. Hierna kwam een remise binnen van Peter wiens tegenstander remise aanbod in een stelling die toch nog wel kansen bood voor wit. Peter had niet geaarzeld en het aanbod onmiddellijk aangenomen. De tussenstand was 2½ - 1½ in ons voordeel.

Bij de overige partijen begon de tijd te dringen. Verschillende van onze spelers waren in tijdnood geraakt: Nikolai, Fetze en Dick hadden nog maar een paar minuten voor de eerste tijdscontrole. Gelukkig overleefden ze allen de tijdnoodfase. De klokken werden een kwartier teruggezet. Een kwartier is niet veel en de volgende tijdnoodfase was alweer in zicht. Als eerste wist Dick met nog slechts enkele minuten op de klok de winst binnen te slepen; in een pionneneindspel met drie pionnen meer kon hij zonder nadenken zijn pionnen vooruit gooien. Tussenstand 3½ - 1½. We hadden voor de overwinning nog één punt nodig. Nikolai had na het remiseaanbod van zijn tegenstander om de paar zetten bij mij geïnformeerd of hij al remise kon aannemen. Dat was dus niet het geval geweest en in de tijdnood van zijn tegenstander had hij een vrije randpion weten te creëren. Dat was aan Nikolai wel toevertrouwd en hij won dan ook. 4½ - 1½ en de matchwinst was binnen. Zodra de tegenstander van Fetze de hopeloze stand hoorde, bood hij remise aan in een stelling die ook niet meer dan remise was: een pionneneindspel met ongelijke lopers. Als laatste was Sebastiaan nog bezig. Met beiden nog een paar minuten op de klok (Sebastiaan een paar minuten meer) wilde zijn tegenstander remise. Hij baseerde dat op het gegeven dat Sebastiaan zinloos heen en weer aan het schuiven was en dat Sebastiaan  speculeerde op het feit dat hij iets meer tijd had. Dat was echter niet het geval. Na nogmaals een remiseaanbod te hebben gedaan, dat door Sebastiaan werd geweigerd, gaf hij geïrriteerd op. Eindstand 6 - 2.

Gedetailleerde uitslagen:

Kijk Uit 2 - Z.S.C./Saende 4 6 - 2