Ongelukkig verlies Kijk Uit 2

Kijk Uit 2 - Chess Society Zandvoort    3½ - 4½

Het tweede team heeft haar derde wedstrijd onnodig verloren. Een aaneenschakeling van onnodige fouten kostte een zeker lijkende overwinning. Het tweede kon op volle oorlogssterkte aantreden tegen de spelers van Chess Society Zandvoort.

Nicolai Drel moest met zwart optornen tegen een Konings-Indisch in de voorhand. Nicolai’s spel is rustig en degelijk, zijn tegenstander toonde een vergelijkbare stijl, waardoor het al snel duidelijk werd dat er niet meer inzat als remise.

Harry Olivier speelde met zwart aan het zevende bord een Tarrasch verdediging. De witspeler was iemand die van manoeuvres en profylaxe houdt. Met zetten als a2-a3 probeerde hij elke tegenaanval in de kiem te smoren. Een belangrijke dreiging zag hij echter over het hoofd toen Harry even de witte dame aanviel. Wit manoeuvreerde verder, waardoor Harry de dame van het bord kon nemen en verdere tegenstand zinloos was. (½ - 1½)

Andries Visser speelde aan het achtste bord. Het was niet zijn avond. Al vrij vroeg in een Siciliaanse partij verspeelde hij een belangrijke pion op e5. Hij wist hier nog wel tegenkansen voor te krijgen maar toen hij pardoes een paard op g5 liet slaan, omdat hij over het hoofd zag dat het paard behalve door pion h6 ook door een dame werd aangevallen, was verder verzet nutteloos. Hij bleef het nog een paar zetten proberen maar de Chess Society speler maakte het sterk af. (1½ - 1½)

Ondertussen hadden zowel Jaap Beekhuis (bord 6) als Henk van Nieuwenhuizen (bord 5) een goede stelling opgebouwd. Jaap Beekhuis speelde tegen de klassieke Capablanca variant van het damegambiet. Hij deed dit door vroegtijdig zijn c-pion door te schuiven naar c5. Zwart koos voor een originele aanpak van het stellingsprobleem, die resulteerde in een totaal versplinterde pionnenstelling. Jaap maakte hier goed gebruik van en veroverde een paar pionnen. Helaas beschikte de zwart speler over een gevaarlijke pion. Even niet goed doorrekenen resulteerde in een slechte zet waarna zwart zijn pion kon laten doorlopen naar dame. (1½ - 2½) Jammer een zeker lijkend punt werd hierdoor een nul.

Henk van Nieuwenhuizen (links) en Jaap Beekhuis

Henk van Nieuwenhuizen werd met zwart geconfronteerd met een f4 opening. Ondanks rokades naar tegenovergestelde zijden, wist onze speler de stelling steeds stevig onder controle te houden. Uiteraard kwam hij wel in tijdnood, hetgeen voor nog wat spannende momenten zorgde. Maar zijn goede eindspelkennis leverde hem ondanks het gebrek aan tijd een goede overwinning op. (2½ - 2½)

Sebastiaan van Westerop speelde met wit aan het tweede bord. Sebastiaan koos voor een opstelling met de loper op b2 en een pion op f4. Meestal goed voor een gevaarlijke koningsaanval. Na de opening vond Sebastiaan het nodig om een kwaliteit te offeren. (Uw verslaggever is van mening dat elk offer dat niet tot onmiddellijk mat leidt, incorrect is, dus onthoud ik mij van enig oordeel anders dan dat zwart niet mat liep.) In wederzijdse lichte tijdnood wist Sebastiaan zoveel dreigingen te creëren dat  hij de kwaliteit terug won en in een zeer gunstig eindspel belandde. Echter toen had het noodlot al in al zijn geniepigheid toegeslagen. Ergens in al die commotie was Sebastiaan zijn partij gaan noteren op een voorgaand blaadje in zijn notatieboekje, zijn afgebroken partij tegen Peter van Nieuwenhuizen. Uiteraard had hij in die partij al 36 zetten gedaan, dus kon hij moeiteloos die notatie aanvullen tot zo’n vijftig zetten. Zeker van zijn zaak en uiteraard niet in tijdnood, nam hij alle tijd tot dat zijn tegenstander hem bij het vallen van de vlag er op attent maakte dat in werkelijkheid slechts 31 zetten gedaan waren en er dus een dikke tijdsoverschrijding had plaatsgevonden. Voor mij in 32 jaar schaken weer een nieuwe variant om de tijd te overschrijden. Een dergelijke sprong in tijd en ruimte heb ik nog niet eerder meegemaakt. Maar, dat moet ik bekennen, het is geheel in lijn met de onnavolgbare capriolen in zijn schaakstijl. (2½ - 3½)

Peter Hamersma speelde aan het derde bord met zwart tegen een ongezonde opening (1. Pc3 gevolgd door 2. g2-g4). Uiteraard pakte Peter de pion en ging er eens goed voor zitten om de witte aanval te ontzenuwen. Aanvankelijk deed hij dat goed, maar een aantal minder nauwkeurige zetten brachten hem in de problemen. Ook een kwaliteitsoffer bracht daar geen verandering in. In tijdnood raakte Peter het spoor geheel bijster en verspeelde een bijna zeker lijkende remise. (2½ - 4½)

Peter Hamersma (links) en Fetze Walda (rechts)

Ondanks dat de wedstrijd nu beslist was ging Fetze Walda aan het vierde bord gewoon door. Al vroeg in het spel werd het zware materiaal geruild. Zoals zo vaak is dat in het voordeel van de sterkere speler, zo ook nu. Fetze wist zijn stelling langzaam maar zeker te verbeteren en was positioneel veel sterker dan zijn opponent. Ondanks lichte tijdnood en de uitvlugger fase, bleef de nestor van het team recht overeind en vluggerde zijn tegenstander van het bord. (3½ - 4½)

Jammer van de punten, maar zo vroeg in het seizoen mag er wel eens wat misgaan. Om uit de degradatie zone te blijven moeten we dat echter niet teveel doen. Al met al een team dat zeker in de tweede klasse moet kunnen meekomen, ook als binnenkort één van de spelers verloren gaat wegens verplichtingen voor het eerste team.

Kijk Uit 2 - Chess Soc. Zandvoort 3½ - 4½
1. N. Drel - J. Loos ½ -  ½