Kijk Uit 3 verspeelt eerste plaats

0-0-0 6  -  Kijk Uit 3    5˝ - 2˝

Op dinsdag 14 november 2000 toog Kijk Uit 3 naar Alkmaar om aan te treden tegen het zesde team van 0-0-0. Omdat geen van de spelers van het derde kon rijden, fungeerden Sinclair Koelemij en André Kunst als chauffeurs. Aangezien er geen plaats meer was voor teamleider Harry Olivier moest die noodgedwongen thuisblijven.
Ons team speelde met twee invallers: Floor Schoone en Simon Feijen. Het team van 0-0-0 bestond uit een mengeling van zeer jeugdige spelers en enkele volwassenen. De wedstrijd vond plaats in de benedenkantine van zwembad De Hoornse Vaart. Het was er erg warm doordat een koelmachine van Coca Cola warme lucht de speelzaal inblies. Bovendien was het licht slecht en hing er een krokettenlucht. Al met al niet de meest ideale speelomstandigheden.

Peter Duijn was als eerste klaar. In een Engelse opening had hij met zwart een grote ontwikkelingsachetrstand opgelopen door zijn dame te vroeg in het spel te brengen. Lange tijd stond hij gedrukt maar wist zich langzaam los te werken. In een iets beter stand nam hij het remiseaanbod van zijn tegenstander aan. ˝ - ˝

Simon Feijen had aan bord 8 het zwaar tegen zijn vrouwelijke tegenstander. Al vroeg in de opening, de Tarrasch variant van het Damegambiet, had hij door enkele fouten en misrekeningen twee stukken verloren. Het ging aldus: 1. d2-d4 d7-d5 2. c2-c4 e7-e6 3. Pb1-c3 c7-c5 4. Pg1-f3 Pg8-f6 5. Lc1-g5 c5xd4 6. Pf3xd4 Lf8-b4? Zondigt tegen een van de regels van Lasker: ontwikkel eerst uw paarden en dan pas uw lopers.

Stand na 6. ... Lf8-b4?

7. Dd1-a4† Pb8-c6 8. Pd4xc6 Dd8-d7? Dit kost nog een stuk. 9. Pc6xb4 Dd7xa4 10. Pc3xa4. Ondanks de achterstand van twee stukken vocht Simon door tot het eindspel. Bijna wist hij nog een patstelling te bereiken.

Stand na g2xh3

Simon speelde hier ... g4-g3. Wanneer wit nu de pion slaat staat zwart pat. Zijn tegenstandster doorzag echter het plan en speelde Ke4-f3 waarna wit net op tijd komt om de pion van promoveren af te houden. Zwart gaf op. Tussenstand 1˝ - ˝.

Aan bord 4 speelde Nico Nanne met wit een opmerkelijke Franse opening. In een orginele variant plaatste hij zijn loper op veld d3 terwijl de witte d-pion nog op zijn oorspronkelijke plaats stond. Beide spelers weigerden in deze partij te rokeren. Na eerst een pion te hebben verloren, won Nico later in de partij een stuk en later een kwaliteit waarna zijn tegenstander het hopeloze er van in zag en opgaf. De stand was weer rechtgetrokken: 1˝ - 1˝.

Eerste bord speler Hans Wijdoogen begon goed. Met ouderwets hoog tempo (14 zetten in 2 minuten) bereikte hij in de Meraner van het Damegambiet gelijk spel. Hierna ging het langzaam bergaf waarts. In een toren-loper-pionnen eindspel bleef hij met de loper zitten. Hans verloor hij een pion waarna de stelling steeds verder verslechterde. Na meer dan drie uur spelen moest hij de meerdere erkennen in zijn jonge tegenstandster. Stand 2˝ - 1˝.

Jan Bontenbal speelde tegen de jongste tegenstander van het team. Ik schatte de jongen op niet ouder dan 10. In een damepion opening verloor Jan veel tempi met de manoeuvre Pb1-c3-a4-c3-b1. Mede hierdoor verloor hij twee pionnen. Jan vocht terug en wist door de slechte stand van de vijandelijke koning zijn materiaalachterstand weg te werken. Op een gegeven moment dacht zijn tegenstander een fraai offer te kunnen brengen met mat als resultaat. Helaas voor hem en gelukkig voor ons was dit incorrect.

Stand na Da7xa5

Zwart offerde hier zijn toren met 1... Tg8xg2? om na 2. Kxg2 Tg8† 3. Kh1 mat te kunnen geven met 3. ... Df3†. De slechte stand van zijn koning maakte echter het offer incorrect. Na 2. Da5-c3† Kc6-d7 3. Ta1-d1† Kd7-e7 4. Dc3-c5† Ke7-e6 5. Dc5-c6† Ke6-e7 6. Dc6xg2 verloor zwart de toren. Het spel ging verder met 6. ... Td8xd1 7. Tf1xd1 e5-e4 8. c2-c3 e4-e3 9. Dg2-b7† Ke7-f8.

Stand na ... Ke7-f8

Hier verzuimde Jan om met 10. Td8† Kg7 11. Dg2† de dames te ruilen waarna de koning de twee ver opgerukte zwarte pionnen net kan tegenhouden. In plaats daarvan speelde hij 10. Db7-c8† waarna de pionnen niet meer te houden waren. Een partij met wisselende kansen. Tussenstand: 3˝ - 1˝.

René Koens speelde met zwart de Steinitz variant van het Spaans. Dat bleek geen succes. Wit verkreeg een sterk centrum en snoepte zwart de rokade af. René was gedwongen om kunstmatig te rokeren, maar dat kostte zoveel tijd dat zijn tegenstander een drukstelling kon opbouwen. Met de rug tegen de muur vocht René nog terug maar in het dubbel toreneindspel legde hij toch het loodje. Hiermee was de match verloren: 4˝ - 1˝..

Arend Boer stond na een damegambiet lange tijd gedrongen. Hij wist zich langzaam los te werken en won een pion. Met nog een tweede pion winst ging hij een loper-pion eindspel in met ongelijke lopers. Terwijl Arend nog drie kwartier over had, restte zijn tegenstander nog slechts een paar minuten (de klokken waren al een kwartier teruggezet). Dat kon zijn tegenstander niet bolwerken en gaf op. Tussenstand: 4˝ - 2˝.

Floor Schoone speelde met wit tegen de Damiano verdediging: 1. e2-e4 e7-e5 2. Pg1-f3 f7-f6. Wit kan hier 3. Pf3xe5 spelen met complicaties. Daar ging Floor niet op in. Na een te drieste manoeuvre met de loper verloor hij stuk. Neen, toch niet; zijn tegenstander zag het niet en won slechts een pion. Na secuur spel wist Floor de pion terug te winnen en belandde in een paard-pionnen eindspel. Door een pionnenmeerderheid op de damevleugel was dit een gewonnen eindspel, maar helaas Floor maakte enkele fouten en verloor twee van de drie pionnen op de damevleugel waarna hij op kon geven. Eindstand 5˝ - 2˝.

Gedetailleerde uitslagen

0-0-0 6 - Kijk Uit 3 5˝ - 2˝