Een tijdverschijnsel!?

Purmerend 7 - Kijk Uit 3    4 - 4

Met een invaller voor Jan Bontenbal - voor hem speelde Simon Feijen - trokken we vol goede moed richting Purmerend. Een tegenstander waarvan we verleden jaar onnodig verloren met 4½ - 3½. Een revanche zou dus zeer welkom zijn. Achteraf mochten we onze handen dichtknijpen dat het nog gelijk werd. Door het koelbloedig uitvluggeren van zijn partij wist René Koens de eer te redden, waarvoor ik hem zeer dankbaar ben.

Simon was als eerste klaar en was met een remise tevreden. In een Italiaanse partij offerde hij op f2 zijn zwarte loper met schaak. Na het slaan met Dxf2 zou hij een stuk winnen op e5 met schaak. Zijn tegenstander zag dit en speelde zijn koning naar een ander veld. Hierna stond hij wel steeds goed, maar niet goed genoeg om het punt binnen te halen: ½ - ½.
Dat eerste punt kwam van Floor die met zwart aan het 6e bord zijn tegenstander op diens koningsvleugel zó in het nauw bracht dat deze geen goede verdediging meer had kunnen vinden tegen de verschillende dreigingen. Een goede partij en we stonden voor met ½ - 1½.
Aan bord 7 speelde Hajo een vierpaardenspel met wit tot hij met h3 en a3 twee tempi verloor en dat brak hem later op. Hij moest een stuk inleveren op de 10e zet. Hij kwam nog met de schrik vrij toen zijn tegenstander het stuk in het eindspel zomaar cadeau gaf. Hierdoor was de strijd gelijk en gaven ze maar remise: 1 - 2.
Het werd weer gelijk omdat Arent aan bord 3 met wit het geheel uit eigen handen gaf. In een Sicilaan met Lc4 ruilde hij beide lopers voor paarden en kreeg zijn tegenstander na afruil van dame en toren op d5 een sterk centrum en Arent geïsoleerde pionnen. Die werden in het eindspel dan ook graag verorberd. Hij verloor drie pionnen en daarmee werd het 2 - 2.
En wéér kwamen we voor te staan met 2 - 3 i.p.v. met 3 - 2 achter te komen. Dat zat zo: Aan bord 2 speelde Peter met zwart Siciliaans en stond in het begin beter maar na verloop van tijd zag ik zijn stelling steeds minder worden. Op een gegeven moment kreeg hij een penning van een loper op zijn dame en toren en vreesde ik het ergste. Maar zijn tegenstander verzuimde om de dame te slaan en deed een andere torenzet omdat hij dacht mat achter de palen te gaan, wat niet waar was. Dus toen kon Peter gewoon de loper nemen met zijn toren en was de winst binnen: 2 - 3.
En wéér werd het gelijk doordat Hans verloor aan het 1e bord. In een damepion-opening ging Hans snel van start, maar trof een tegenstander die het nog sneller kon. Tenminste, dat gaf zijn klok aan. Na 22 zetten had Hans 20 minuten verbruikt en zijn tegenstander slechts 10 minuten! Afijn, er werden al snel drie lichte stukken geruild en stond Hans slechter wegens zijn zwartveldige loper die tegen zijn eigen pionnen aankeek. Zwart kreeg hierdoor twee sterke pionnen op c4 en e4. Hierdoor moest hij een stuk geven voor twee pionnen en kreeg zwart een vrije c-pion en verloor Hans: 3 - 3.
Volgens mij klopte er niets van de tijd op de klok van de tegenstander. Na zo'n 55 á 60 zetten stond de klok nog maar op 10 voor 11, wat betekende dat hij maar 20(!) minuten had verbruikt. Dat vond ik vreemd en zei dat tegen de zogenaamde "wedstrijdleider". Deze man liep erbij en keek ernaar, maar deed niets om de strijd sportief te laten verlopen. Toen Hans zijn klok op 12 uur stond, zei hij wel dat zijn tijd verstreken was omdat hij de klok al een kwartier had teruggezet?! Hoe was dit mogelijk, vroeg ik mij af. De tegenstander beaamde dat een ander de klok had teruggezet, waar ik het niet mee eens was en zei dat alleen de wedstrijdleider dit mag doen. Toen zei de wedstrijdleider tegen mij dat hij zelf de klok had teruggezet. Ze spraken elkaar dus tegen. Op dat moment stond Hans al verloren en maakte het weinig uit en zei ik tegen Hans de partij maar op te geven. Maar er bleven wel enige vraagtekens bij mij hangen:

1. Is de klok wel of niet teruggezet?
  2. En door wie?
  3. Heeft de klok van de tegenstander wel gelopen? (Daar had Hans op moeten letten.)
  4. Moet je de klok drie kwartier vooruit zetten en niet een kwartier terug, volgens de regels?

Ik heb hieruit geleerd dat je als teamleider alles in de gaten moet houden.

Om verder te gaan met de wedstrijd, voor het eerst kwamen achter te staan met 4 - 3 omdat Nico aan bord 5 met wit een Schotse opening mishandelde door zijn dame op d3 te zetten vóór zijn witveldige loper. Daar stond hij niet goed en na een paar aanvallen van zijn tegenstander op dit stuk had Nico de dame al vier keer gezet, terwijl zijn ontwikkeling achter bleef. Hierna werd hij overrompeld door een koningsaanval en moest na twintig zetten opgeven. Mat in twee was niet te pareren: 4 - 3.
Last but not least, had René met zwart aan bord 4 een eindspel bereikt met een pion meer en moest in de uitvluggertijd secuur spelen. Maar hij deed dit koel en raakte niet in paniek. Hij wist zijn pion tot winst te maken en redde daarmee de waarschijnlijke nederlaag. Een narrow escape dus: 4 - 4.

Gedetailleerde uitslagen

Purmerend 7 - Kijk Uit 3