Een fortuinlijke overwinning

Kijk Uit 3 - Opening '64 2    5 - 3

We hadden te maken met een overwegend jong team. Er was ook nog een dame in het spel. Hans Wijdoogen had de eer om aan het 1e bord tegen twee dames te strijden. Jongelui en dames liggen Hans blijkbaar niet zo, gezien zijn totaalscore van 2 uit 5.Onze topscoorders Peter Duijn met 4˝ uit 5, Arent Boer met 4 uit 5 en Hajo de Vries met 3 uit 4, wisten weer te winnen. Ook René Koens doet het goed met 3˝ uit 5.

We hadden twee invallers, te weten Jasper van Tongeren voor Nico Nanne en Peter Weeren voor Floor Schoone, die een uur voor de wedstrijd nog afbelde. Hij was van mening dat zijn afmelding bij de wedstrijdleider van de interne competitie voldoende was. Gelukkig had hij er zelf voor gezorgd dat Peter Weeren voor hem in wou vallen. Ik wijs de spelers van het derde er nogmaals op dat een afmelding voor een bondswedstrijd bij de teamleider dient te gebeuren zodat hij nog iemand anders kan inzetten. Doe dit dan wel tijdig, minstens enkele dagen tot een week van tevoren.

Terug naar de wedstrijd die naar mijn mening alle kanten op kon: gelijk spel en nederlaag behoorden tot de mogelijkheden.
Peter had aan het 2e bord met wit zijn tegenstander al snel op de knieën en won overtuigend na 25 zetten.

Peter Duijn Mark Verkerk
1. e2-e4 e7-e5
2. Pg1-f3 f7-f6

Stand na 2. ... f7-f6

Dit is de Damiano verdediging die niet zo gunstig is voor zwart. Een mogelijk vervolg is 3. Pxe5 fxe5 4. Dd1-h5† g7-g6 5. Dxe5† gevolgd door Dxh8. Peter kiest voor een rustigere benadering.

3. Lf1-c4 d7-d6
4. 0-0 Pb8-c6
5.  d2-d4 e5xd4
6. Pf3xd4 Pc6-e5

Zondigt tegen een van de regels van Lasker: speel in de opening nooit twee keer met hetzelfde stuk.

7. Lc4-b3 Dd8-e7

Ontneemt veld e7 voor de loper of het paard waardoor zwart moeilijk zijn koningsvleugelontwikkeling kan voltooien.

8. Pb1-c3 c7-c6
9. f2-f4 Pe5-g4
10. f4-f5 Pg4-e5
11. Lc1-f4 Lc8-d7
12. Pd4-e6 Ld7xe6
13. Lb3xe6

Stand na 13. Lb3xe6

Zwart komt moeilijk tot rokeren en zijn koningsvleugel is nog steeds niet ontwikkeld

13. ... g7-g5
14. Lf4xe5 f6xe5
15. Dd1-d3 Pg8-f6
16. Ta1-d1 Pf6-d7
17. b2-b4 0-0-0
18. b4-b5 Kc8-b8
19. b5xc6 b7xc6
20. Td1-b1† Kb8-a8

Stand na 20. ... Kb8-a8

21. Pc3-d5! Pd7-c5

Zwarts enige redding. Er dreigde zowel damewinst met Pxe7 als mat met Pc7†. Na 21. ... cxd5 is 22. Lxd5† mat.

22. Pd5xe7 Pc5xd3
23. Pe7xc6 Td8-e8
24. c2xd3 Lf8-e7
25. Le6-d5 Le7-f6
26. Pc6-b8†
mat

Stand na 26. Pc6-b8† mat

Hierna stond Jan aan het 3e bord al heel slecht in een Koningsgambiet. Hij had hierin twee stukken voor zijn dame moeten toestaan. Terwijl iedereen dacht dat het verloren was, bood op dat moment zijn tegenstander remise aan, wat gretig werd aanvaard. 1˝ - ˝.

Jan Bontenbal in gedachten verzonken

Zoals gezegd heeft Hans aan het 1e bord moeite met vrouwelijke tegenstanders. In een vierpaardenspel moest Hans, die de eerste 15 zetten in 5 minuten deed, al snel een kwaliteit inleveren en heeft daar niets voor terug gezien. Van lieverlee versterkte zijn tegenstandster de stelling en er dreigde zelfs dameverlies. Zijn tegenstandster zag het niet, maar dit kon ze nog wel hebben. Hiermee werd de stand weer gelijk: 1˝ - 1˝.

Aan bord 5 speelde Jasper met zwart en stond goed totdat hij zich vergaloppeerde en zijn verdediging in de steek liet. Zijn tegenstander profiteerde direct met Th8†. Kxh8 moest en na Dxh6† was het mat op g7. In plaats van winst werd het verlies en stonden we achter met 1˝ - 2˝ in plaats van voor.

Gelukkig voor ons trok Hajo aan bord 8 de stand weer recht door zijn tegenstander in een damepion opening het mes op de keel te zetten. Hij won een stuk door aanval op twee stukken tegelijk en met de open d-lijn met de torens had hij een sterk overwicht. Zijn tegenstander wist hier totaal geen raad mee.
Hiermee stonden we weer gelijk maar op dat moment stond René slecht en vreesde ik voor hem het ergste. Arent stond op dat moment wel heel goed. Dus rekende ik op een gelijk spel.

Aan bord 6 speelde Peter Weeren een prima partij en zijn jeugdige tegenstander deed niet voor hem onder. Na een uur spelen had hij nog maar 19 zetten gedaan. Zijn tegenstander pareerde alles wat Peter hem voorschotelde. Een prima partij van beiden. Hiermee was de stand op 3 - 3 gekomen.

Met de nog twee genoemde partijen van Arent en René te gaan werd het nog een spannend slot. Zoals ik verwachtte deed Arent het goed en gaf zijn tegenstander geen schijn van kans. Arent is een grillige speler die soms niet te peilen is. Zo kan hij zijn stelling in ene verknoeien en soms doet hij briljante zetten waarvan een tegenstander moedeloos wordt. Zo ook vanavond waarin hij zijn tegenstander in een matnet strikte.

Met de stand van 4 - 3 voor ons moest als laatste René zijn partij klaren. Hij stond op dat moment een toren achter in een dame-loper eindspel. Hij had wel twee pionnen meer. Tot mijn verbazing gaf zijn tegenstander zijn toren terug door een verkeerde combinatie en ging twee zetten later zelfs mat. Dus in plaats van 4 - 4 werd het nog een 5 - 3 overwinning waar niemand meer op gerekend had, ik zeker niet. René had een beetje mazzel maar dat hebben we allemaal wel eens nodig.

Ik ben op dit moment zeer tevreden over de prestaties van de jongens en hoop dat ze zo doorgaan.

Teamleider Harry Olivier

Gedetailleerde uitslagen