Kijk Uit 3 bezorgt Bloemendaal
eerste matchpunten

Bloemendaal 6 - Kijk Uit 3    6 - 2

Met 2 invallers en 1 plaatsvervangende teamleider togen we op dinsdagavond 3 april 2001 naar Bloemendaal voor de bondswedstrijd van ons 3e team tegen het 6e team van Bloemendaal. Omdat geen van de spelers uit IJmuiden over een auto beschikte, fungeerden André Kunst en Sinclair Koelemij als chauffeur. Als invallers traden aan Jos van Tongeren die Hajo de Vries verving en zoon Jasper die voor Floor Schoone inviel. André Kunst verving teamleider Harry Olivier die ziek was. Ons team stond op een riante 3e plaats op de ranglijst terwijl Bloemendaal de laatste plaats bezette en nog geen enkel matchpunt had weten te behalen. Helaas lieten onze spelers het deze avond geheel zitten. Slechts 2 partijen konden in winst worden omgezet, alle andere partijen gingen verloren.

Jasper van Tongeren had de twijfelachtige eer als eerste klaar te zijn. Hij speelde met wit tegen de oud-Kijk-Uiter Zijlstra. In een koningsgambiet liet hij de zwarte dame zijn stelling binnendringen. De witte koning werd opgejaagd naar het centrum waar hij in hopeloze stand werd mat gezet (1 - 0). Jan Bontenbal wist de stand weer gelijk te trekken. In een rustige damepion-opening met fianchetto van de koningsloper kwam Jan steeds beter te staan. Via een lange paardmanoeuvre (Pg1-e2-f4-e3-f4) won Jan een pion en even later een paard waarna zijn tegenstander opgaf (1 - 1). Ook René Koens speelde tegen een oud-Kijk-Uiter en wel Piet de Bruijn. René bediende zich met zwart van de Berlijnse variant van het Spaans. Eén zwak moment van René was voor wit voldoende om de kwaliteit te winnen. Hoewel zwart twee mooie lopers overhield die de koningsvleugel van wit onder vuur namen, was dit niet voldoende. René verloor een stuk en stond daarmee een volle toren achter. Een hopeloze zaak dus (2 - 1). Voor Peter Duijn werd het een frustrerende avond. Met het Grünfeld-Indisch verdedigde hij zich goed. Peter won een pion die hij niet meer uit handen gaf. Wit zocht tegenspel middels een koningsaanval maar Peter nam behendig de aanval over. In een stelling waarin hij drie stukken had gewonnen voor een toren zag hij een gemene zet over het hoofd en liet hij zich pardoes mat zetten (3 - 1). Arent Boer trok zich van de rampspoed op de andere borden niets aan en besloot er een gezellig avondje van te maken. Al snel kwam een biertje op tafel. Dat alcohol een mens vrijmoedig kan maken bleek hier wel, want Arent gooide vroeg in de partij al zijn damevleugelpionnen naar voren. De kansen wisselden over en weer. Toen het eindspel naderde gaf Arent een gemeen aftrekschaak waarmee hij de witte dame veroverde. Winst was hierna niet moeilijk meer (3 - 2). Onze vlaggendrager Hans Wijdoogen speelde als vanouds de opening in sneltreinvaart: 10 zetten in 1 minuut. In een vereenvoudigde stelling won Hans een pion en winst leek slechts een kwestie van tijd. Zwart wist echter enkele complicaties te creëren waarna de volgende stelling op het bord verscheen.

J. Wijdoogen - O. van Kessel. Stand na ... Pc3.

Zwart lijkt een kwaliteit te winnen door de paardvork. Hans speelde hier De1-a6 met aanval op de toren. Zwart dekte zijn toren met ... Dh5-f5 waarna Hans vergat om zijn aangevallen toren op d1 weg te zetten en de partij verloor. Thuis vond Hans een geniale zet waarmee hij de partij in een klap in zijn voordeel kon beslissen. Wie ziet deze zet?

Hiermee was de stand 4 - 2 in ons nadeel geworden. Nico Nanne speelde aan bord 7 tegen een soort Philidor verdediging. Hij nam veel risico's en maakte van zijn damevleugel een gatenkaas met de pionnenopstelling a2, b4 en c2. Nico verloor een pion, en nog een pion en nog een pion. In een dubbel toren-dame eindspel probeerde hij nog wat trucjes maar zijn tegenstander speelde het heel solide. Zo solide zelfs dat zwart in plaats van mat te geven de dame's ruilde om het lijden van Nico nog wat te verlengen (5 - 2). Onze lantaarndrager Jos van Tongeren vatte zijn taak serieus op en bestelde jus d'orange in plaats van bier. In een onregelmatige opening "viel hij een vrouw lastig" met Lc5 (dit zijn de woorden van medeverslagschrijver Sinclair Koelemij). Jos speelde namelijk tegen een vrouwelijk tegenstander. Na deze actieve zet speelde hij echter louter passieve zetten hetgeen resulteerde in twee passieve lopers die tegen hun eigen pionnen aankeken. Met twee pionnen achterstand ging Jos het dame-eindspel in. In deze fase van de strijd verloor Jos nog meer pionnen en zelfs zijn dame terwijl zijn tegenstandster een pion tot dame wist te laten promoveren. Tegen zoveel vrouwelijk geweld (twee dames op het bord en een achter het bord) was Jos niet opgewassen en moest opgeven (6 - 2).

Oplossing partij Hans Wijdoogen

De geniale zet van Hans is De2-c4! Wit dreigt zowel de toren op c8 als het paard op c3 te slaan. Zwart mag de dame niet nemen met ... Tc8xc4 op straffe van mat achter de paaltjes met Td1-d8. De toren wegzetten kan ook niet want dan valt het paard op c3. Als zwart zijn toren dekt met ... Dh5-f5 slaat wit toch het paard! Opnieuw kan zwart de dame niet terugslaan wegens mat. M.a.w Hans kon een vol stuk winnen.

Gedetailleerde uitslagen

Bloemendaal 6 - Kijk Uit 3 6 - 2
O. van Kessel - J. Wijdoogen 1 - 0
G. le Poole - P. Duijn 1 - 0
H. Huson - J. Bontenbal 0 - 1
G. van Diest - A. Boer 0 - 1
J. Zijlstra - J. van Tongeren jr. 1 - 0
P. de Bruijn - R. Koens 1 - 0
C. Dirickx - N. Nanne 1 - 0
W. van Casteren - J. van Tongeren sr. 1 - 0

Opvallend is dat het 3e team alle wedstrijden waarbij Harry  als teamleider aanwezig was, heeft gewonnen. De twee wedstrijden (tegen 0-0-0 6 en Bloemendaal 6) waarbij André Harry als teamleider verving, werden verloren. De conclusie moge duidelijk zijn: zonder Harry is winst onmogelijk.

Vervangend teamleider André Kunst
(met wat hulp van chauffeur Sinclair Koelemij)