Kijk Uit 3 sluit seizoen af met winst

ZSC/Saende 5 - Kijk Uit 3    3 - 5

Op vrijdag 11 mei 2001 speelde Kijk Uit 3 zijn laatste wedstrijd van het seizoen tegen ZSC/Saende 5 in Zaandam. Na een voorspoedige reis kwamen we ruim op tijd aan in Biljart- en Denksportcentrum BOKO, de lokaliteit van ZSC/Saende. Ondanks het mooie weer was het toch redelijk koel in de speelzaal. ZSC/Saende 5 had tot nu toe alle thuiswedstrijden verloren en dus begonnen we met een licht psychologisch voordeel.

Bord 7: Hajo de Vries - Rolf Schoots
Hajo was als eerste klaar. In een onregelmatige opening speelde hij met een tempo dat we alleen van Hans Wijdoogen gewend zijn. Ondanks het snelle tempo kreeg Hajo een mooie aanval tegen de kort gerokeerde koning. In het strijdgewoel zag hij niet dat zijn dame instond, zijn tegenstander helaas wel. Na een half uur spelen moest Hajo de strijd staken.

Bord 2: Jan Michel - Peter Duijn
Peter speelde met zwart een soort gesloten Siciliaans. Na enige stukkenruil wist Peter een aanval op de koningsvleugel op te bouwen. Toen deze aanval stokte probeerde hij het met een pionnenopmars op de damevleugel. Met deze vleugelaanvallen had Peter echter wel zijn centrum verzwakt, maar zijn tegenstander maakte er geen gebruik van. Na enige avonturen met zijn onverbonden torens won Peter een pion. Prompt bood hij remise aan zonder overleg met zijn teamleider! Dat werd onmiddellijk door zijn tegenstander aanvaard. Jammer, want Peter stond op dat moment beter.

Bord 5: René Koens - Ferry Kroon
René kreeg de Franse verdediging tegenover zich. Hij speelde de afruilvariant en zette het rustig op met h3 en 0-0. Na de opening stond René duidelijk beter: de zwarte koningsvleugel was verzwakt (pionnen op g6, g7 en h6) terwijl wit een sterk paard op e5 had. Helaas hief René de zwarte zwakte op door een onverstandige ruil op f5 en ruilde ook nog zijn sterke paard tegen een slechte zwarte loper. Het eerste remise aanbod dat hierop volgde sloegen we af, maar het tweede aanbod namen we aan, temeer daar René zijn stelling alleen maar slechter aan het maken was.

Bord 8: Carmen Schut - Jasper van Tongeren
Jasper kwam in een onregelmatige opening terecht. Door een vroege opstoot van een witte centrumpion bleef hij met een slechte loper zitten. Hierna viel het witte spel stil. Jasper rukte op met zijn pionnen zonder zich tijd te gunnen om zijn koning in veiligheid te brengen. Gelukkig maakte zijn tegenstandster er geen gebruik van. Pas na 20 zetten rokeerde Jasper. Op een gegeven moment bereikte een van zijn pionnen de voorlaatste rij. Dit werd wit te veel. Ze werd zelfs mat gezet.

Bord 3: Hans Wijdoogen - Adrie Punt
Hans speelde een soort Nimzo-Indisch in het voor zijn doen gebruikelijke tempo van 15 zetten in 3 minuten, hetgeen neerkomt op 12 seconden per zet. En dat in een onbekende opening. Zelfs in een vluggertje haal ik dat tempo niet. De partij ging lange tijd gelijk op. Pas na de eerste tijdscontrole wist Hans zijn tegenstander te verschalken door een gemene paardvork waarna het meteen uit was.

Bord 4: Ries van Raaphorst - Arend Boer
Arend moest opboksen tegen het Schots. Dat ging hem niet goed af. Hij bleef met een slechte stelling zitten door o.a. een dubbelpion op de f-lijn, een zwak veld op d5 en geen goed heenkomen voor zijn koning wegens opgerukte pionnen op beide vleugels. Toch probeerde Arend zijn koning veilig te stellen door kunstmatig kort te rokeren. Maar door de open g-lijn was dit geen veilige plek. Ik had al op verlies gerekend maar zijn tegenstander drukte niet door. Sterker nog, hij liet Arend toe met zijn dame de witte stelling binnen te dringen. Arend kon enkele witte pionnen inrekenen, de weg vrij maken voor zijn eigen pionnen en een van hen tot dame laten promoveren. Zijn tegenstander ging nog lang door met een grote materiaalachterstand maar zag uiteindelijk het hopeloze er van in en gaf op.

Bord 1: Jan Bontenbal - Piet Prast
Ook bij Jan kwam een onregelmatige opening op het bord. Hij kreeg groot voordeel toen zijn tegenstander wegens voor mij onduidelijke redenen zijn koning naar e7 speelde en daar hoogst onveilig stond. Even later kreeg Jan een stuk cadeau waarna de partij uit zou moeten zijn. Door stukkenruil uit de weg te gaan, kreeg zijn tegenstander echter nog kansen. Die waren gelukkig te klein om de partij te redden.

Bord 6: Machiel Moes - Nico Nanne
Nico verdedigde zich met de Philidor verdediging. Hij kreeg een enigszins gedrukte stelling, maar dat is eigen aan deze opening. Met de opstoot van de d-pion kon hij zich bevrijden. Door de dames te ruilen won Nico een pion, maar m.i. had hij beter de dames op het bord kunnen houden om op aanval te spelen. Ondanks de de pionvoorsprong was de stand gelijk en Nico kreeg een remiseaanbod. Omdat de overige partijen op dat moment goed stonden liet ik het aan Nico over of hij het aanbod aannam. Nico dacht te kunnen winnen en speelde door. Dat liep echter fout af want Nico verloor pion na pion en moest uiteindelijk de vlag strijken.

Gedetaillerde uitslagen

ZSC/Saende 5  (1323) - Kijk Uit 3 (1395) 3 - 5
P. Prast (1335) - J. Bontenbal (1511) 0 - 1
J. Michel (1412) - P. Duijn (1467) ˝ - ˝
A. Punt (1464) - J. Wijdoogen (1581) 0 - 1
R. van Raaphorst (1347) - A. Boer (1286) 0 - 1
F. Kroon (1275) - R. Koens (1234) ˝ - ˝
M. Moes (1421) - N. Nanne (1377) 1 - 0
R. Schoots (1274) - H. de Vries (-----) 1 - 0
C. Schut (1055) - J. van Tongeren jr. (1306) 0 - 1

Al met al heeft het derde team gedurende het seizoen goed gespeeld. Vorig jaar eindigde het team nog op de laatste plaats, nu werd een vierde plaats behaald. Er zit duidelijk progressie in. Volgend jaar op naar het kampioenschap.

Vervangend teamleider André Kunst