Kijk Uit sneuvelt in 1e ronde KNSB bekercompetitie

H.S.V. De Eenhoorn - Kijk Uit    3 - 1

Het KNSB bekerteam, bestaande uit Peter van Nieuwenhuizen, Arent van Nieukerken, André Kunst en Nikolai Drel, heeft de goede resultaten van vorig jaar niet kunnen evenaren. Tegen het op papier sterkere De Eenhoorn werd met 3 - 1 verloren.

De Eenhoorn speelt in Hoorn, dus togen Peter, André en Nikolai met de auto naar Hoorn. Arent zou vanuit Amsterdam rechtstreeks met de trein naar Hoorn komen alwaar we hem van het station zouden oppikken. Helaas door een stroomstoring reden er geen treinen. In zo'n geval bieden draagbare telefoons een goede uitkomst. Enfin, uiteindelijk waren we precies 20:00 uur in De Huesmolen, het clubgebouw van De Eenhoorn. Twee van hun spelers moesten ook uit Amsterdam komen, zodat we eigenlijk nog te vroeg waren.

Na loten om de kleur begon de wedstrijd. Ook de psychologische strijd begon, want mijn tegenstander bestelde kroketten en frikandellen (hij had nog niets gegeten) en de lucht tartte mijn neus. Peter had aan bord 1 zwart geloot en speelde de Tartakower variant van het damegambiet. Arent, aan bord 2, bestreed het Siciliaans waarin zwart vroeg zijn dame op b6 plaatst. André verdedigde zich aan bord 3 met de Najdorf variant van het Siciliaans en ook bij Nikolai kwam het Sicilaans op het bord in de vorm van de Drakevariant. Na 2˝ uur spelen zag het er goed uit. Peter was geen moment in gevaar geweest en bood remise aan na een blik op de andere borden geworpen te hebben. Dat was terecht want Arent had middels een paardoffer een mooie aanval gekregen en het geofferde stuk weer teruggewonnen.  Ook André had een mooie stelling opgebouwd: van de witte stukken op de koningsvleugel ging geen dreiging uit (André had lang gerokeerd) en zwart was in de aanval tegen de lang gerokeerde witte koning. Alleen Nikolai had het zwaar. Zijn tegenstander had een kwaliteit geofferd en had een sterke aanval terwijl Nikolai daar weinig tegenover kon stellen. Een 2˝ - 1˝ overwinning zat erin.

Helaas keerden hierna de kansen. Hoewel Peter zijn tegenstander aanvankelijk het remiseaanbod had geweigerd, kwamen beide spelers even later toch remise overeen. Arent zag zijn fraaie aanval niet beloond en was door te snel oprukken van zijn vrijpion, in een toreneindspel beland met slechts één pion meer. André kon een gewonnen stand bereiken maar in plaats daarvan verlóór hij later in de partij stuk.

S. Plukkel - André Kunst. Stand na 27. Pf5xh6

André speelde hier 27. ... Tf6xf1? In plaats daarvan kon hij 27. ... Pc5xd3! spelen. Na 28. c2xd3 wint zwart met 28. ... Tf6xf1 29. Tc1xf1 Dc7xc2† 30. Kb1-a1 Dc2-c1† 31. Tf1xc1 Tc8xc1†mat. En na 28. Tf1xf6 volgt 28. ... Pd3xc1 29. Tf6-f2 Pc1-d3 en wit mag het paard niet slaan wegens mat op c1. Wit moet dus 29. Dh5-d1 spelen waarop volgt 29. ... Lb7xe4 30. Dd1xc1 Dc7xc2† 31. Dc1xc2 Tc7xc1 met een gewonnen stand voor zwart.

De aanval tegen Nikolai was doorgeslagen en Nikolai streed met de moed der wanhoop tegen een overmacht van 5 pionnen. Even later moest André opgeven en werd het bij Arent remise. Ook Nikolai moest het hoofd in de schoot leggen.

Er had duidelijk meer in gezeten maar onze jongere tegenstanders speelden goed tegen en hielden dat ook vol.

Gedetailleerde uitslagen

H.S.V. De Eenhoorn (2123) - Kijk Uit (1965) 3 - 1