Schaakclub Kijk Uit versterkt aan de start

Uit De Jutter van 24 augustus 2000

IJmuiden - Na het spannende slot van het afgelopen seizoen, waar maar liefst twee van de drie teams het kampioenschap van hun afdeling behaalden, staat Kijk Uit voor de taak zijn plaats in de landelijke competitie te verdedigen. In de afgelopen tien jaar heeft de vereniging verschillende keren het Noord-Hollands kampioenschap behaald, maar moest even zoveel keer na één of twee jaar weer terug naar de Noord-Hollandse schaakbond. Deze keer is de vereniging hoopvol gestemd over de kansen zich te handhaven. Sterke topspelers zoals clubkampioen Cor Dekker, Colleen Otten, Peter van Nieuwenhuizen en Arent van Nieukerken hebben gezelschap gekregen van de sterke schaker Gerard Ril]. Rill die vele jaren in de eerste klasse van de landelijke schaakbond gespeeld heeft gaat het eerste bord voor zijn rekening nemen.
Door de versterking van het eerste team komen ook het tweede en derde team versterkt aan de start. Het tweede team staat voor de taak om het te grote gat met het eerste team te verkleinen. Eenvoudig zal dat niet zijn met de eerste teams van gerenommeerde verenigingen als Santpoort en Excelsior in dezelfde afdeling. Het derde team kon vorig jaar geen potten breken. Misschien kan men nu, versterkt met een aantal ervaren spelers, het teleurstellende vorige seizoen doen vergeten.
Op het terrein van de schaakevenementen organiseert s.c. Kijk Uit ook dit jaar weer een aantal festiviteiten, waaronder het trioschaaktoernooi, het jaarlijkse schoolschaaktoernooi en de jaarlijkse massakamp tussen Beverwijk, Heemskerk en Velsen. Daarnaast is dit jaar ook het initiatief genomen voor het organiseren van een training voor onervaren schakers en schaaksters. Deze training die toegankelijk is voor zowel leden als niet-leden van de schaakvereniging beoogt de stap van de beginnende schaker naar het niveau van een ervaren clubschaker te verkleinen. Daarnaast wordt de mogelijkheid geboden zonder verplichtingen tot eind 2000 op proef mee te spelen met de interne clubcompetitie. lnlichtingen of aanmeidingen: 0255- 513319 (na 19.00 uur).
Kijk Uit start het nieuwe schaakseizoen op vrijdagavond 25 augustus (19.45 uur) in de voormalige Jan Ligthartschool, Eksterlaan 8 in IJmuiden. De jeugdafdeling begint weer in september op de donderdagavond vanaf 19.00 uur.