Velsen te sterk voor Beverwijk en Heemskerk?

Zaterdag 27 oktober a.s. is het alweer voor de vijfde keer in successie dat de grote jaarlijkse schaakmatch tussen deze drie IJmond gemeenten plaatsvindt. Zowel Beverwijk als Velsen wonnen de match reeds twee keer. In 1999 en in 2000 bleef Velsen vanwege zijn ijzersterke jeugdspelers en speelsters de twee andere gemeenten met gemak de baas. Of dat ook zaterdag a.s. weer zo vanzelfsprekend is kan betwijfeld worden. De Beverwijkse schakers zetten alles op alles om dit keer te winnen, ze hebben zelfs een internationaal schaakmeester ingehuurd om hun voor de wedstrijd te trainen. Meester Afek heeft toegezegd zijn hele arsenaal aan valstrikken en openingswendingen ter beschikking te stellen voor de Beverwijkse zaak. Maar de ervaring leert dat zoveel nieuwe kennis en opgevoerde druk ook wel eens teveel zou kunnen blijken voor de Beverwijkse hoofdjes. Ook Heemskerk bereidt zich in alle stilte voor. Ze houden zich vooralsnog rustig, maar dat houdt niet in dat ze zich bij voorbaat gewonnen zullen geven. Heemskerk heeft in Excelsior een bloeiende schaakvereniging die er alles aan doet om zijn spelers optimaal geprepareerd aan de start te brengen. Daarbij wordt daar waar zich de kans voordoet niet geschuwd om een sterke speler van Beverwijk af te snoepen. Gezien hun gedegen voorbereiding en grote inzet zijn ze zeker een kansrijke outsider.
En dan Velsen, regerend kampioen en sterker dan ooit. Velsen moest het altijd hebben van zijn jeugd. Terwijl de senioren dapper weerstand boden, wist de Velsense jeugd hun tegenspelers aan de noordzijde van het kanaal jaar na jaar met overmacht te verslaan. Ook naast het schaakbord zetten de schakers manoeuvres voort. Zoals Velsen in 1999 de overmacht van Beverwijk (winnaar 1997 en 1998) wist te doorbreken door Heemskerk voor de match uit te nodigen, zo grijpen onze noorderburen nu hun kans door de puntentelling aan te passen. De jeugd zal dit jaar “gewogen” meetellen. Maar Velsen heeft er alle vertrouwen in dat onze jeugd ook deze slimme tegenzet zal overwinnen en nog harder zal uithalen dan in voorgaande jaren. Aan de kopborden van Velsen verdedigen de wethouders Blok en Vosse de blauw / gele kleuren tegen gerenommeerde wethouders en raadsleden uit Beverwijk en Heemskerk. Of dat voldoende is voor Velsen om de titel te behouden zullen we zaterdagmiddag om 16:30 uur weten. Maar hoe de uitslag ook mag zijn, het zal net als in de voorgaande jaren een gezellige en sportieve middag worden.

Velsen is nog steeds op zoek naar schakers en schaaksters van alle speelsterkten, jong en oud. De reeds aangemelde deelnemers variëren van 7 jaar tot ruim 85 jaar, mannen en vrouwen, jongens en meisjes. Dus aarzel niet als u zaterdag a.s. kans ziet om uw gemeente te vertegenwoordigen. Meldt u zich zo snel mogelijk aan, per telefoon op nummer: 0251-213707 / 217651 of per e-mail bij s3k@GEENSPAMjjm98mail.demon.nl. De match wordt dit jaar gespeeld in het gemeentehuis van Beverwijk, de zaal is open vanaf 12:00 uur en de opening is om 13:00 uur. Om ca. 16:30 vindt de prijsuitreiking plaats.