Velsen opnieuw de grote winnaar dankzij de jeugd

Voor de derde keer in successie heeft Velsen de schaakdriekamp tussen Beverwijk, Heemskerk en Velsen gewonnen. Ook dit keer was de jeugd de doorslaggevende factor voor Velsen. Net als in 1999 en 2000 was de grote winst die jongste schakers wisten te behalen meer dan voldoende om het verlies van de senioren te compenseren. Een compliment voor de jeugdleiders van de Velsense schaakverenigingen Kijk Uit en Sanpoort.

Afgelopen zaterdag 27 oktober, werd om klokslag kwart over één het startsein gegeven voor de driekamp. Samen bijna 150 jeugd-, senioren-, huisschakers en politici speelden in drie schaakpartijen van totaal één uur per partij om het stedenkampioenschap van de IJmond. Nadat Beverwijk in 1997 en 1998 de begeerde cup veroverde wist Velsen net als in 1999 en 2000 ook dit keer de prestigieuze kampioensbeker mee naar huis te nemen. Het jaarlijks stijgend aantal deelnemers maakte het noodzakelijk maar liefst drie ruimtes van het Beverwijkse gemeentehuis te gebruiken.
In de raadszaal, speelden de politici en de sterkste clubspelers, de ruime aangrenzende ontvangstruimte bood plaats aan nog eens vijftig club- en huisschakers. De jeugd, die wederom in grote getale opgekomen was, speelde haar partijen in het restaurant van het gemeentehuis. De wedstrijd verliep geruisloos en heel sportief onder de leiding van internationaal schaakarbiter Frank van der Heijden. De hechte band die de afgelopen jaren gegroeid is tussen de verschillende schakers uit de drie gemeenten staat garant voor een goede sfeer. Een band die na afloop van het evenement de rest van het jaar doorwerkt. Alhoewel de sterkste schakers in Beverwijk wonen, is het zoals in de inleiding gezegd de laatste jaren telkens weer Velsen die er met de cup van door gaat. Dat er elk jaar hard voor moet worden gevochten is vanzelfsprekend. Bij de politici is het altijd even afwachten wat het gaat worden. Zonder ex-wethouder Meijer in de gelederen moeten de Velsense politici flink aan de bak. Dit jaar werden de Velsense kleuren verdedigd door de wethouders Blok en Vosse. Ondanks fel verzet van onze teamleiders bleken hun Beverwijkse collegae onder aanvoering van wethouder Frans Koster te sterk voor zowel de politici uit Heemskerk als die uit Velsen. De politici uit Heemskerk en Velsen hielden elkaar goed in evenwicht. Verrassend genoeg werd dit succes het laatste Beverwijkse wapenfeit. Bij de club- en huisschakers was Heemskerk te sterk voor haar buurgemeenten. Vooral in de staart van het team werd uitstekend gescoord. Aan de kopborden kon Velsen zich goed weren. Arent van Nieukerken scoorde maar liefst 100 % in de sterkste groep. Naast de eerste teamspeler van s.c. Kijk Uit speelde ook de clubkampioen van 2001, Gerard Rill, mee. Eén misser slechts en daarom met twee punten uit drie partijen een goede prestatie voor de man met de hoogste ELO rating van alle deelnemers.

Dat sommige spelers soms wel heel diep moesten buigen toont de foto van de partij tussen Kijk Uit coryfee André Kunst en Pat Mat topper Han Jansen, waar laatst genoemde na slechts 16 zetten in zijn partij tegen de IJmuidenaar, mat stond. Een uitzonderlijke gebeurtenis in een partij tussen twee sterke spelers.
Zoals gezegd won Heemskerk uiteindelijk bij de senioren, met 55.4 % (46.5 punt) wisten ze Velsen (50.6 % - 42.5 punt) en Beverwijk (44 % - 37 punten) achter zich te houden. Maar dat Velsen het van zijn jeugdspelers moet hebben weten we al een paar jaar. Ook dit jaar trokken de jeugdspelers van s.c. Kijk Uit en s.c. Santpoort weer fel van leer.

Met maar liefst een score van 59% werden de tegenstanders uit Beverwijk (41%) en Heemskerk (40%) teruggewezen. Jasper van Tongeren won voor de derde keer op rij de sterkste jeugdgroep. Hij wordt jaar na jaar sterker, de sterke tegenstand die hij wekelijks ondervind in de Kijk Uit clubcompetitie zal daar ongetwijfeld aan bijdragen.

Door de resultaten van de jeugd en de senioren bij elkaar op te tellen wordt de einduitslag: eerste en kampioen van de IJmond de gemeente Velsen, tweede en runner-up Heemskerk en derde Beverwijk.

Een trotse en blijde Aris Blok nam namens de gemeente Velsen de beker in ontvangst van de Beverwijkse gastheer Frans Koster.
Het is oppassen voor Velsen. Als Heemskerk de schaakjeugd weet te inspireren tot grote daden dan is het voorbij met de Velsense hegemonie. Beverwijk zoekt het in de schaaktraining. Middels het inhuren van schaakmeester Afek probeert men de weg terug te vinden naar de winst. Het zal zeker helpen als meer Beverwijkse topspelers van de partij zullen zijn.

Alles bij elkaar genomen was het weer een zeer geslaagd evenement. De organisatie (s.c. Pat Mat namens Beverwijk, s.c. Kijk Uit namens Velsen en s.c. Excelsior namens Heemskerk) wint jaar na jaar aan ervaring. De kinderziektes van de eerste jaren zijn nagenoeg verdwenen. Samen met de welwillende steun en het gastheerschap van de drie gemeenten aangevuld met het door het Corus schaaktoernooi uitgeleende schaakmateriaal is er voor gezorgd dat we na vijf geslaagde afleveringen al van een echte traditie kunnen spreken.

In 2002 is Velsen weer aan de beurt om het te organiseren. De organisatie van de driekamp valt dan samen met het 75 jarig jubileum van medeorganisator de schaakclub Kijk Uit. Misschien een leuke aanleiding om er een speciale aflevering van te maken.

Meer fotomateriaal kunt u hier vinden.

Uw verslaggever, Sinclair Koelemij