Nieuwe leden houden huis in schaakcompetitie

Tijdens de derde ronde van de schaakcompetitie hebben de nieuwe leden van Kijk Uit behoorlijk huisgehouden. Drie van de vier nieuwelingen wonnen hun partij tegen de gevestigde orde. Zowel Cargill, Tuna als ook Gouda wonnen hun partij.

Weer twee nieuwe leden speelden voor het eerst mee, te weten J. Jansen en Özden Tuna. Jansen moest opboksen tegen Daniël Cargill die ook pas lid geworden was. Daniël die vorige week ook al won, was te sterk voor Jansen. Özden die 2 jaar zijn schaakcarriere onderbroken heeft, liet tegen jeugdleider Jos van Tongeren zien dat hij het schaken nog niet verleerd is. Na een lange partij bood Özden remise aan maar van Jos weigerde het aanbod. Dat had hij beter niet kunnen doen want even later moest hij de partij opgeven. Maarten Gouda bestreed met succes oudgediende Hajo de Vries. Hajo blunderde een stuk weg en kwam dit verlies niet meer te boven.

Maarten Gouda in zijn partij tegen Hajo de Vries

Peter Hamersma en Hans Wijdoogen speelden een Schotse partij. In een gelijkstaande stelling wachtten beide spelers op de fout van de ander. Die kwam niet en de partij eindigde alsnog in remise door tijdnood. Voor het eerst in lange tijd had de altijd supersnel spelende Hans al zijn speeltijd verbruikt. Sinclair Koelemij en Jan Bontenbal speelden een scherpe partij met tegenovergesteld gerokeerde koningen. De aanval van Sinclair kwam eerder en Jan moest opgeven. In een Grunfeld-Indische partij wist Harry Olivier tegen Andries Visser een pion diep in de stelling van Visser te posteren. Andries kon door onnauwkeurig spel van Harry de pion onschadelijk maken en wist met de hakken over de sloot remise te maken. Jasper van Tongeren gaat steeds beter spelen. In zijn partij tegen routinier Peter Duijn won hij door een "mat achter de paaltjes" dreiging een toren waarna Peter kon opgeven. Met twee en een half punt uit drie partijen behoort van Jasper tot de stopscorers. In zijn partij tegen Arend Boer liet Patrick de Koning zich op een vreselijke manier mat zetten. Patrick had de keuze uit twee mogelijkheden om een schaak op te heffen en koos om onbekende redenen precies de verkeerde. Jeugdlid André Hennipman moest strijden tegen zijn oud-jeugdtrainer Sebastiaan van Westerop. Dat deed hij niet onverdienstelijk. André won vier pionnen tegen een stuk, maar moest in het eindspel toch zijn meerdere erkennen in van Westerop. In de partij tussen André Kunst en Nikolai Drel ging het lange tijd gelijk op. André bouwde een materiaal voorsprong op maar kon die niet wegens tijdnood niet verzilveren en moest in remise berusten.

Gedetailleerde uitslagen 3e ronde

P. Hamersma - H. Wijdoogen ˝ - ˝