Listen en lagen regeren elfde ronde

Veel verrassende uitslagen dit keer, soms op bijna mysterieuze wijze tot stand gekomen. Neem bijvoorbeeld de vooruit gespeelde partij voor het Kennemer schaakkampioenschap tussen Colleen Otten en André Kunst. De befaamde Najdorf variant, door Colleen met de witte stukken op inventieve wijze beantwoord, leverde aanvankelijk een groot wit overwicht aan ruimte op. Een op dit schaakniveau toch ongebruikelijk grote bok koste Colleen in voordelige stand een vol paard. Ondanks deze grote achterstand wist zij nog tegenkansen te creëren en het André knap lastig te maken. Wonderbaarlijk was het slot van de partij waar Colleen de tijd totaal vergat en zoekend naar oplossingen in nog steeds verloren stand de tijd overschreed. Een andere verrassende uitslag was de winst van Nikolai Drel op Arent van Nieukerken. Arent geldt als één van de creatiefste spelers bij Kijk Uit. In de partij tegen Nikolai speelde hij zeer actief en drukte de witspeler met inventief spel langzaam achteruit. Maar Nikolai is een lastige tegenstander waar je twee keer langs moet om hem één keer te passeren. Zo ook nu, op het moment dat Arent twijfelde tussen een veilige voortzetting en een scherpe variant, overzag hij een tegenaanval van Drel en zag zijn stelling als een kaarthuis in elkaar storten. Een andere partij waar het verloop nogal grillig was, was de partij tussen club nestor Hans Wijdoogen en "coach" Andries Visser. Andries had met zijn gebruikelijke scherpe stijl Hans goed in de tang, echter een moment van onoplettendheid kostte hem de partij toen een zwarte pionnen wals enthousiast naar voren stormde. Achteraf was alles snel duidelijk voor coach Andries, onvoldoende opkomen van de rechter vleugelverdedigers, was er de oorzaak van dat de beslissende eindpass niet kwam. Hans dacht er het zijne van en speelde op zijn gebruikelijke wijze: "Gewoon niet wanhopen en logische zetjes blijven doen dan komt het altijd goed." Coming-man André Hennipman versloeg zijn leermeester Jos van Tongeren. Jos won weliswaar een pion, maar André behield het actievere spel en wist daar het maximale profijt uit te trekken. De doorbraak naar de top van de club is niet eenvoudig, maar met voldoende doorzettingsvermogen en studie van het spel gaat het André ongetwijfeld lukken. De strijd tussen de twee strategen Dick Kruijff en Sinclair Koelemij verliep grillig. Een rustige witte opzet resulteerde in een klein overwicht voor Dick. Een onvoorzichtig pion offer van Sinclair bracht niet datgene wat hij er van verwacht had. Om nog enig tegenspel te houden moest hij nog extra materiaal investeren in een roekeloos avontuur. Wonder boven wonder ging Dick aan twijfels en tijdnood ten onder. De verloren stand werd door zwart omgebogen in een gelijke stand waarna wit de tijd overschreed. De terugkeer van Maarten Gouda achter het schaakbord gaat elke week beter. Jan Bontenbal is een zeer ervaren speler die voor iedereen op de club lastig te verslaan is. Maarten wist hem met uitstekend spel terug te dringen en een paar pionnen buit te maken. Om de stelling vervolgens nauwkeurig naar winst te voeren. Een uitstekende prestatie! Harry Olivier heeft al heel wat scalps van eerste teamspelers aan zijn zegekar gebonden en geldt als een gevaarlijke tegenstander. Tegen Ab van Katwijk kwam hij geen moment in moeilijkheden, na de opening won hij materiaal en wikkelde bekwaam af naar winst. Peter Duijn en Arend Boer speelden een vreemde partij aanvankelijk leek het erop dat Peter de overhand kreeg, maar met elke zet gebeurde wel iets verrassends. Dan moet je het lot niet tarten en snel remise aanbieden. Hajo de Vries speelde tegen debutant Engelhart. Dat de eerste schaakpartijen lastig zijn dat weet iedereen die zich aanmeldt bij een schaakvereniging. Als je dan moet debuteren tegen een ervaren schaker als Hajo, dan is het slecht kersen eten. Jaap Beekhuis komt weer langzaam op gang. Tegen Piet Vons had hij met zwart al gauw de betere stelling, snelle lopers en materieel overwicht stelden de overwinning veilig.

Patrick de Koning

Tenslotte de partij van penningmeester René Koens en competitieleider Patrick de Koning. Als een goede penningmeester wist René het materieel evenwicht lange tijd te handhaven, hij onderschatte echter het loopvermogen van zijn Koning. In een pionnen eindspel kwam hij er snel achter dat de vijandelijke boerenbevolking sneller liep dan zijn krasse oude monarch kon bijbenen.

Gedetailleerde uitslagen

N. Drel - A. van Nieukerken 1 - 0