Mooie winstpartij van Peter Hamersma

Keizercompetitie ronde 12

Schakers heb je in alle soorten. Sommigen proberen het schaakspel als vorm van wetenschap te doorgronden en anderen zoeken een gezellige avond onder vrienden. De groep van gezelligheidsschakers wordt aangevoerd door Peter Duijn, als hij daarbij een andere gezelligheidsschaker treft in de persoon van Patrick de Koning dan staat die ontmoeting garant voor een bijzondere verloop. Ook afgelopen vrijdag was dit het geval. Kort na de opening, het 1870 spel, liet Peter zich een paard ontfutselen. Hij dacht een pion te winnen, maar werd verrast door een slimme combinatie van Patrick. Toen ging Peter er eens goed voor zitten, afruil vermijdend en complicaties zoekend probeerde hij Patrick een pootje te lichten. Uiteindelijk verloor zwart het juiste spoor in dichte mist en gaf Peter de kans om een flinke koningsaanval in te zetten. Peter maakte daar dankbaar gebruik van en won gedecideerd de partij. Patrick, achtergebleven tussen de vele flesjes en de ruïnes van zijn stelling, analyseerde nog een uren lang verder en kon maar niet begrijpen dat hij juist de enige zet had gedaan die verloor. Minder hard kwam de nederlaag aan bij Dennis Engelhart. Tegen jeugdtrainer Jos van Tongeren kwam hij schaakervaring te kort. Maar daarom niet getreurd, Jos legde hem haarfijn uit waar het in vervolg beter moet. Nieuw op een schaakvereniging is altijd lastig, maar na even doorzetten komt de eerste winst onvermijdelijk. Een mooie partij speelden Peter Hamersma en Hans Wijdoogen.

Peter Hamersma

Peter won in het vroege middenspel een pion, maar kwam in een moeilijk eindspel terecht. Toen Hans besloot nog een paar stukken te ruilen ontstond er een stelling die wel gewonnen was voor Peter maar waar hij wel uiterst nauwkeurig moest spelen. Dat deed Peter keurig en hij won een fraaie schaakpartij. Rick de Ronde speelt steeds beter. Vorig seizoen had hij het in de meeste partijen erg moeilijk, nu speelt hij heel actief en kan hij iedereen in de problemen brengen; zo ook Arend Boer. Met actief spel wist Rick een steeds betere stand te krijgen. Jammer genoeg raakte hij het spoor tegen het einde van de partij bijster en ruilde zijn stukken om in een verloren pionneneindspel terecht te komen. Arend nam zijn kansen goed waar en schoof de partij geroutineerd naar winst. Nico Nanne was ontwaakt uit zijn zomerslaap en opende het seizoen met een gedegen winst op Hajo de Vries. Met nog een bord vol stukken liet Hajo zich lelijk beetnemen en verloor een dame. Dat betekent voor clubschakers dat er weinig hoop op overleven is, dus de partij opgeven. Sinclair Koelemij speelde tegen Maarten Gouda. Maarten is het seizoen sterk begonnen en bereikte daardoor de top van de ranglijst. Dat betekent dat je het dan moet opnemen tegen de eerste team spelers van de club en dat kan soms pijnlijk uitvallen. Maarten veronachtzaamde zijn stukkenontwikkeling en werd plotseling geconfronteerd met een mataanval terwijl al zijn stukken nog op de thuisbasis stonden. Er viel niets meer aan te doen en hij werd pardoes mat gezet. In ieder geval een goede ervaring die hem weer een stukje sterker maakt. De misschien wel mooiste partij was die tussen Dick Kruijff en Andries Visser. Dick offerde met wit een pion om aanval te krijgen. Aanvankelijk lukte dat ook, maar Andries bleef heel nauwkeurig spelen. Dreigingen van Dick werden bekwaam gepareerd en langzamerhand kreeg de met zwart spelende Andries Visser de betere stelling. Toen ook nog de tijd, of liever het gebrek daaraan, een rol ging spelen, stond Dick voor onoplosbare problemen en gaf de partij op. Dick moet nog wennen aan de nieuwe regel bij Kijk Uit dat partijen niet langer afgebroken worden. Harry Olivier en Jan Bontenbal hielden elkaar probleemloos in evenwicht. Doordat er nogal wat stukken geruild werden, ontstond er een positie waar beide spelers geen brood meer in zagen en werd de partij remise gegeven. Tenslotte de partij tussen Henk van Nieuwenhuizen en Piet Vons. Meer dan 160 jaar schaakervaring binnen de 64 velden van het schaakbord. Henk van Nieuwenhuizen is nog immer één van de sterkste spelers op de club. Als vaste speler voor het tweede team liet hij in de partij tegen Piet Vons de zwartspeler zonder tegenkans. Vaardig manoeuvreerde hij zijn stukken in positie om vervolgens hard toe te slaan. Ongeluksvogel was dit keer Ab van Katwijk. Een ongelijk aantal spelers betekende dat hij dit keer aan de beurt was om reserve te zijn. De enige smet op een prachtige schaakavond. Nog niet alle schakers bij Kijk Uit melden zich trouw af als ze verhinderd zijn. En dan kan het wel eens gebeuren dat iemand daar de dupe van wordt en een avond moet toekijken.

J. van Tongeren sr. - D. Engelhart 1 - 0
N. Nanne - H. de Vries 1 - 0