Finale kampioenschap Kijk Uit

Ronde 2

Na twintig ronden in de competitie zijn de zes sterksten in een aparte dubbelrondige zeskamp ingedeeld, waar zij in de komende 3 maanden spelen om het clubkampioenschap van Kijk Uit. Alleen Arent van Nieukerken moest zich terugtrekken vanwege buitenlandse verplichtingen. Zijn plaats is ingenomen door veelvoudig oud-kampioen en de huidige eerste bordspeler van Kijk Uit Peter van Nieuwenhuizen. Op Sebastiaan van Westerop na zijn alle deelnemers één of meerdere keren clubkampioen geweest. Nikolai Drel (1x), André Kunst (1x), Peter van Nieuwenhuizen (3x), Sinclair Koelemij (4x) en Colleen Otten (8x) hebben allemaal het genoegen mogen smaken het kampioenschap te winnen en hun naam bij te laten schrijven op de uit 1927 stammende kampioensbeker. Colleen Otten heeft haar kandidatuur duidelijk gesteld, wist zij in de eerste ronde André Kunst hardhandig van het bord te zetten, afgelopen vrijdag wist zij al haar ervaring en vindingrijkheid te benutten om een verloren stelling tegen Sebastiaan van Westerop alsnog in winst om te buigen. Sebastiaan is veruit de origineelste schaker in de finale, in bijna elke partij weet hij wel zijn tegenstander en omstanders te verbazen met een wonderbaarlijke vondst. Maar soms, het is nog niet geheel duidelijk welke mystieke krachten dit veroorzaken, speelt Sebastiaan schaak zoals dat al eeuwen gespeeld wordt. Planmatig, volgens de boekjes, begrijpelijk voor het aardse schaakvolk. Zo ook tegen Colleen Otten, in een uitstekende opgezette partij leek Sebastiaan recht op de winst af te gaan. Maar toen hij op het punt stond het punt binnen te halen, ontglipte hem weer zo’n mystieke toverzet. Colleen had de truc echter door en liet de tovenaar met lege hoed achter. Omdat Sebastiaan van iedereen kan winnen blijft hij ook na zijn eerste nederlaag een gevaarlijke outsider. Het tegenbeeld van Sebastiaan vormt het duo Nikolai Drel en Sinclair Koelemij. Het degelijke spel uit de Russische school van Nikolai en het positioneel/strategisch gepingel van Sinclair staat geen opwindende partij toe. Nikolai kiest steevast voor overzicht en Sinclair laat zich, alleen daartoe gedwongen, verleiden tot tactisch combinatiespel. Het werd daarom het schaak zoals de niet-schaker dat ervaart, twee somber voor zich uit starende spelers die schijnbaar iets zien bewegen wat de rest niet ziet. Het resultaat is een sobere partij waar een al in de opening opgelopen verzwakking van de pionnenstructuur door de met de witte stukken spelende Sinclair Koelemij consequent en geduldig werd uitgebuit. Nikolai bood taai tegenstand maar kon de nederlaag niet ontlopen. Waar het in zo’n partij fout is gegaan, is nooit helemaal duidelijk. De schaakstukken stonden gewoon niet op de juiste plek.

André Kunst

De derde partij uit de finale was die tussen André Kunst en Peter van Nieuwenhuizen. André is vooral een pragmaticus die complicaties niet uit de weg gaat en altijd een helder plan heeft. Peter is de rekenaar en eindspelkenner van de club. Als geen ander weet hij de stelling goed in te schatten en diep door te rekenen. Tegen André liet hij zich afgelopen vrijdag, tegen zijn gewoonte in, opschepen met een minder staand paard/loper eindspel. Een loper is in het eindspel soms net iets sterker en sneller dan een paard. André wist deze omstandigheid goed uit te buiten door op het juiste moment de loper tegen het paard te ruilen en het resterende pionneneindspel met één beslissend tempo meer te winnen. De stand na twee van de tien ronden is: 1. C. Otten 2 punten. De plaatsen 2, 3 en 4 worden gedeeld door S. Koelemij, A. Kunst en P. van Nieuwenhuizen met ieder 1 punt. De vijfde en zesde plaats zijn voor N. Drel en S. van Westerop met nul punten en één nog in te halen partij.