Kijk Uit 1 verliest met minimaal verschil in de 3e klasse van de landelijke schaakbond!

D.B.C. 1 - Kijk Uit 1    4˝ - 3˝

Op zaterdag 3 november moest het eerste team van schaakclub Kijk Uit uit IJmuiden een uitwedstrijd spelen tegen schaakvereniging De Biltse Combinatie (DBC) in De Bilt (u weet wel van het KNMI). Na een klein uurtje rijden over de bekende Nederlandse snelwegen A9, A2 en A27 arriveerden de schakers in De Bilt. De schaaklocatie was fraai gelegen bij een kerk tegenover het daarbij behorende kerkhof (betekende dit al onheil?). Ruim op tijd was iedereen aanwezig, zodat de wedstrijd precies om 13:00 uur kon beginnen.

Op papier is DBC een sterke tegenstander met een gemiddelde ELO rating van 2005 (Kasparov heeft 2700 en een huischakers ongeveer 1000). Het moest op basis van deze ELO gegevens een lastige wedstrijd voor ons worden, want het gemiddelde van Kijk Uit is 1967. Geen invallers, dus we konden op volle sterkte aan de start verschijnen. Na een uurtje schaken was het evenwicht nog bewaard en zag alles er nog goed uit. Colleen Otten, die de laatste tijd niet echt lekker in haar vel zit, kreeg een Franse verdediging (met Pc3 en Lb4) tegenover zich en al snel begon de stelling behoorlijk ingewikkeld te worden. Aan bord 2 speelde Peter van Nieuwenhuizen een d4 opening zodanig dat zijn tegenstander binnen een half uurtje een slechte pionnenstelling had gekregen met een h-pion, een dubbelpion op de f-lijn en een d-pion. Een pionnenstelling waar je niet graag mee speelt. Cor Dekker had inmiddels aan bord 3 met de witte stukken een Pirc op het bord met pionnen op d4, e4 en f4 en speelde geconcentreerd. André Kunst speelde met de zwarte stukken Siciliaans, maar kreeg een e4 – c3 variant tegenover zich. Sinclair Koelemij had zich ingegraven in een "soort" eigen stelling met zijn dame op c1. Een stelling die hij overigens goed kent. Arent van Nieukerken speelde het vierpaardenspel en kwam al snel gedrukt te staan. Nikolai Drel aan bord 7 speelde met de witte stukken een Siciliaan, waarin het paard via b5 – a3 uiteindelijk naar c2 ging. Al snel werden de dames en een aantal stukken geruild en kwam bij hem al snel een eindspel op het bord. Aan het laatste bord voelde Sebastiaan zich als een vis in het water, omdat zijn tegenstander e4 speelde en hij zijn geliefde opening kon spelen t.w. Scandinavisch (1. e4 d5).

Na deze korte impressie van de openingen aan de verschillende borden werd het al snel "heftig"op sommige borden. Colleen haar tegenstander had met de zwarte stukken een open g-lijn gemaakt door een toren tegen een paard te geven. Als gevolg hiervan kwam Colleen haar koning zwaar onder vuur te liggen en ontstond een razend gecompliceerde stelling. Daarentegen was de stelling van André Kunst inmiddels zodanig dat er niet meer inzat dan remise (˝ - ˝). Ook de partij van Peter, al zag de stelling er aardig uit, belandde al snel in een remise, zodat na ruim twee uur spelen de stand 1 - 1 was. Cor had inmiddels een goede stelling opgebouwd. Al waren ook hier de dames snel geruild de stelling bleef moeilijk en............ Cor had een prima stelling met een pluspion. Aan de overige borden waren de partijen volop aan de gang. Arent stond gedrongen en moest zich uiterst nauwkeurig verdedigen om niet in het nadeel te komen. Bij Nikolai was een vier toren eindspel met vier pionnen onstaan, waarvan ik dacht dat die snel in remise zou eindigen.

Schaken zou schaken niet zijn als alles anders loopt dan je denkt. Na 3 uur verloor Colleen haar partij. De druk op de stelling was zo groot geworden dat het uiteindelijk niet meer te houden was. Hierdoor stonden we dus met 2 - 1 achter. Kort daarop blunderde Nikolai, doordat hij verkeerd afruilde en daardoor een pion achter kwam met een afgesneden koning. Zijn tegenstander maakte de partij op een professionele manier af (3 - 1 voor DBC). Het zijn dit soort incidenten waar Peter Hamersma (teamleider) doodziek van wordt, omdat je op een onnodige, domme manier belangrijke bordpunten kwijtraakt. Ook bij Cor liep niet alles naar wens. Door goed tegenspel lukte het zijn tegenstander een pion terug te winnen, waardoor de winstkansen van Cor onmiddellijk verdwenen waren en de stand 3˝ - 1˝ werd. Dit was op zich niet ernstig geweest, ware het niet dat Sebastiaan van Westerop aan het 8e bord zijn hoofd er niet bij kon houden (althans die indruk kreeg de toeschouwer en de teamleider). In de opening had hij een ruime tijdwinst opgebouwd en in eerste instantie leek het dat hij die zou houden. Tot kort voor de tijdscontrole en toen gebeurde het (het noodlot). Op dat moment ging Sebastiaan ruim een kwartier nadenken in een stelling waar slechts twee goede zetten mogelijk waren (volgens alle omstanders, maar ja die hebben altijd betere ideeen) met hetzelfde motief namelijk schaak met de toren of eerst met de loper op c2 slaan en dan schaak met de toren. Hierdoor kwam hij in tijdnood, kreeg een slechtere stelling en liet zich flessen (of moet ik zeggen dat de heer van Westerop zat te knoeien). Einde oefening dus: 4˝ - 1˝! Het lijkt me zinvol als de heren Drel en van Westerop een cursus eindspel studies gaan volgen, want deze halfjes hebben ons de kop gekost.

Op dat moment speelden alleen Sinclair Koelemij en Arent van Nieukerken nog. Sinclair stond in een 2-toren eindspel met vier pionnen, een pion voor, maar winst leek niet erg gemakkelijk, terwijl Arent zich vanuit de verdediging had los geworsteld en het initiatief had genomen. Door zeer sterk spel had hij een iets betere stelling opgebouwd, maar of hier winst in zat dat moest nog blijken. Door uitstekend spel behaalden zowel Sinclair als Arent (na een partij van 6˝ uur spelen; u begrijpt nu waarom schakers brood meenemen) het volle punt, waardoor de wedstrijd tussen schaakclub Kijk Uit en hun Biltse tegenstanders eindigde in een minimale nederlaag voor de IJmuidenaren van 4˝ - 3˝ .

Gedetailleerde uitslagen

D.B.C. 1  (2005) - Kijk Uit 1 (1967) 4˝ - 3˝