Kijk Uit 1 in eigen huis niet te kloppen

Kijk Uit 1 - A.S.G. 1    5˝ - 2˝

Ook de derde thuiswedstrijd is voor Kijk Uit gunstig verlopen. Als een echte thuisvechter ging Kijk Uit van start. In het vierde uur van de match sloeg het schaakteam uit IJmuiden ASG uit Alkmaar murw. Voorat de opponent goed en wel wist wat er gebeurde, stond het 5 - 0. Daarna namen de IJmuidenaren gas terug en lieten aan de Alkmaarders nog 2˝ bordpunt. Dat dit alles niet zonder slag of stoot ging, blijkt uit het volgende verslag.

Aan bord 2 Arent van Nieukerken die zoals gewoonlijk, stijlvol de aanval koos en heel snel een pion won. Daarop kwam hij in een dermate gecompliceerde stelling dat zijn tegenstander geenszins uitgeschakeld was. Arent kreeg dan ook een niet ongevaarlijke aanval op zijn koningsstelling te verduren. Maar waar een degelijke schaker alleen die aanval zou ontkrachten, begon Arent aan twee opdrachten: de aanval uitschakelen en zijdelings wat pionnen van zijn tegenstander opruimen. De man zag er dan ook spoedig geen brood meer in. 1 - 0 voor.

Sebastiaan van Westerop bevond zich opnieuw in de noordelijke contreien (Scandinavisch). Het oogt chaotisch, gevaarlijk en absoluut niet aan te raden voor lijders aan een tremor. Ingewijden weten dat Sebastiaan het Scandinavisch wil ruilen voor het Siciliaans. Het zou een verarming voor de schaaksport zijn. Hopelijk bedenkt hij zich nog; maar dit terzijde. In de partij plaatste hij een verwoestende aanval met zijn paard. Zijn tegenstander verloor materiaal, kwam in tijdnood en kon even later de stukken in de doos doen. 2 - 0.

Een prachtige start: 2 - 0 voor. Maar wat deed de rest van het bonte gezelschap?

Nu, meteen dan maar naar het hoogtepunt van de middag: Sinclair Koelemij aan bord 5. Sinclair kwam niet aan zijn geliefde De Leeuw opening toe, maar dacht een solide verdediging op te bouwen. Zijn tegenstrever, allesbehalve defensief, opende een pionnenstorm op de koningsvleugel van zwart. Het werd zo erg dat wit een pion op g5 en g7 had (de koning van zwart stond op g8). Kwestie van tijd was de algemene gedachte. Tot het onwaarschijnlijke gebeurde: een vreselijke blunder en wit kon opgegeven.
Nu wil het geval dat Sinclair een collega-teamspeler beticht heeft van Harry Potter schaak (zie het laatste clubblad). Maar volgens mij gaat Sinclair hier zeker niet vrijuit. Kan Harry Potter nog als vermaak worden beschouwd, wat Sinclair doet zeker niet. Als een Merlijn aan het hof van Koning Arthur gaat hij tekeer. En de keurig in het zwart geklede heren van de inquisitie zouden hier dan ook een gepast antwoord op hebben. Zelf rook ik een verdachte lucht van zwavel om het schaakbord. Zijn tegenstander (bijna vergeten), totaal verdoofd, heeft een uur wezenloos uit het raam zitten staren.

Eén bord hoger André Kunst die opgezadeld werd met een opponent die weigerde te rokeren, terwijl André zijn stukken naar de vijandelijke koningsvleugel had gedirigeerd. In het middenspel verloor André een pion. De stelling werd er zo niet vrolijker op, maar geďnspireerd of ...... laat ik het woord maar niet gebruiken. Een pion van André ging aan de wandel. Tevergeefs trachtte zijn tegenstrever hem te blokkeren; ook al omdat André's torens erbij kwamen. Ook dit spel kon in de doos. Ik meende nog een geheimzinnige lach op het gezicht van Sinclair richting André te zien; hopelijk een hallucinatie mijnerzijds. 4 - 0  voor.

Peter van Nieuwenhuizen verdedigde zich met de Caro-Kann, een rustige opening. Echter, toen zijn opponent Lg5 speelde, veranderde het beeld. Peter en ondergetekende waren het erover eens dat het niet goed was. Waarom? Tja, dat wisten we niet (meer). Peter ging zitten peinzen, kwam een pion voor, veroverde er nog een, en zijn tegenstander kwam met lege handen te zitten. 5 - 0.

Daarna vonden de Kijk Uiters het welletjes.

Cor Dekker aan bord 3 had een eerste aanval afgeslagen en kwam in een remiseachtig middenspel terecht. Cor, op de hoogte van wat er allemaal om hem heen gebeurde, bood remise aan. Zijn tegenstander, ook niet gek, weigerde dit en sloeg langzaam bressen in Cor's stelling. Het eerste punt voor A.S.G. was binnen. 5 - 1.

Nikolai Drel had een zeer solide stelling opgebouwd: pionnen vooraan, het zware geschut erachter. Om dat te slopen, moet je van goede huize komen. Daar kwam zijn tegenstander dan ook snel achter. Nikolai kwam met licht voordeel in het eindspel terecht. Het was helaas niet genoeg voor de winst: remise. 5˝ - 1˝.

Aan bord 8 Peter Hamersma in een partij die lange tijd gelijk opging. Daarna plaatste zijn opponent zijn paarden in het centrum en bedreigde de toren van Peter. Peter, door duistere redenen ontdaan van tijdsgevoel, ging zitten peinzen, keek op de klok en bemerkte dat een klok wel degelijk voortgaat. Onthutst deed hij in tijdnood alsnog de benodigde zetten, verloor een kwaliteit en speelde een kansloos eindspel. 5˝ - 2˝.

Opnieuw een thuisoverwinning voor Kijk Uit 1 dat, als het zo blijft spelen, zeker behouden blijft voor de 3e klasse KNSB.

Plaatsvervangend teamleider Andries Visser

Gedetailleerde uitslagen