Onnodig verlies voor Kijk Uit 2

Castricum 2 - Kijk Uit 2    5˝ - 2˝

Vrijdag 19 oktober jl. speelde Kijk Uit 2 haar eerste bondswedstrijd van het nieuwe seizoen 2001-2002 te Castricum tegen de club met dezelfde naam als de Noord-Hollandse plaats. Doordat enkele spelers van het eerste van onze club dit seizoen elders zijn gaan spelen, is (ook) het tweede dit jaar verzwakt. Een mooie tocht over de sluizen door een opgebroken Beverwijk bracht ons (Peter Hamersma, Henk van Nieuwenhuizen, Harry Olivier en Andries Visser) uiteindelijk op de plaats van bestemming te weten het gebouw met de naam “De Kern” op de Overtoom in Castricum. We waren door stoplichten en wegomleggingen een tiental minuten te laat in het clubgebouw, alwaar onze clubgenoten en onze tegenstanders reeds aanwezig waren om de strijd aan te binden.
Na ruim een uur spelen was Jan Bontenbal de eerste die klaar was met spelen. Jan speelde een goede partij en kwam al snel een kwaliteit voor. Dit voordeel zette hij op een elegante was wijze om in winst (0 - 1). Daarentegen had Harry Olivier niet zijn avond en het spiegelbeeldige gebeurde aan zijn bord, waardoor kort na de overwinning van Bontenbal de stand weer gelijk kwam (1 - 1). Aan bord 1 kreeg Peter Hamersma via een Scandinavische opening - van Geet opening - het Blackmar-Diemer gambiet op het bord. Ondanks het feit dat Peter een pion minder had, had hij lange tijd het initiatief. De tegenstander gaf goed tegenspel, waardoor de partij tenslotte in remise eindigde (1˝ - 1˝ ). Hans Wijdoogen had een toren tegen twee actieve stukken (loper en paard) tegenover zich. Nadat hij twee pionnen verloren had en een derde deigde te verliezen, gaf hij de partij op (2˝ - 1˝ ). Jaap Beekhuis accepteerde, in een mijns inziens iets betere stelling, remise waardoor de stand 3 - 2 in het voordeel van Castricum was.
Ondanks dit verloop zag het er aanvankelijk niet naar uit dat we deze avond met een nederlaag naar huis zouden gaan, immers Henk van Nieuwenhuizen had zijn stelling goed verdedigd met de zwarte stukken, Özden Tuna had eveneens een heel aardige stelling waar winstkansen in zaten en Andries Visser stond een kwaliteit voor.
Vervolgens verloren we bij de eerste tijdscontrole de wedstrijd: Özden had nog 45 seconden voor 1 zet, maar deed deze zet precies 1 seconde te laat (4 - 2) en Henk van Nieuwenhuizen, onbekend met digitale klokken, ging ook door zijn “vlag” (5 - 2). Alle ogen waren nu op het bord van Andries Visser gericht. Dat een eindspel van 5 pionnen en een paard tegen een toren en 4 pionnen lastig kan zijn bleek uit de taferelen (ik kan het niet anders noemen) die Andries en zijn tegenstander op het bord toverden. Van winst naar verlies en omgekeerd, eindigde de partij uiteindelijk in remise. Dit bracht de eindstand op 5˝ - 2˝ .

Gedetailleerde uitslagen

Castricum 2