Kijk Uit 2 in grote problemen

Kijk Uit 2 - De Uil 3    2 - 6

Het 2e team van Kijk Uit heeft zich in grote problemen gebracht door voor de 3e achtereenvolgende keer de bondswedstrijd te verliezen. Dit keer werd kansloos van De Uil 3 uit Hillegom verloren. Hoewel de tegenstanders op papier slechts iets sterker waren, verloor Kijk Uit met grote cijfers.

Als eerste was Harry Olivier klaar. Aan bord 3 had Harry na een Nimzo-Indische opening een iets mindere stand gekregen. Toen hij in de loop van het middenspel een gewonnen stand had bereikt, blunderde hij een stuk weg en kon meteen opgeven.
Maarten Gouda viel in voor Özden Tuna, die op het allerlaatste moment door perikelen op zijn werk niet beschikbaar was. De keus was op Maarten gevallen wegens zijn goede optreden in de onderlinge competitie. In een gesloten Siciliaans met wit verloor hij al na 10 zetten een stuk. Mijns inziens speelde Maarten te snel (20 zetten in 30 minuten). De materiaalverhouding verslechterde tot 3 stukken tegen een toren. Dat was op dit niveau natuurlijk niet meer te houden en Maarten moest opgeven.
De enige winstpartij deze avond kwam op naam te staan van onze nestor Hans Wijdoogen. Aan zijn vertrouwde bord 8 speelde hij in een ouderwets snel tempo zijn tegenstander weg. Met een toren tegen 2 pionnen voorsprong was de winst niet moeilijk te behalen.
Jaap Beekhuis was, ondanks dat hij enkele weken geleden door zijn rug was gegaan, toch van de partij. Met zwart verdedigde hij zich met het Slavisch Damegambiet. Een achtergebleven pion ging verloren en even later volgde een tweede pion. Het eindspel dat resteerde was niet meer te houden.
De achterstand was intussen opgelopen tot 1 - 3. Als we nog een kans wilden maken, dan mocht er niet meer verloren worden. Helaas gaf een blik op de overgebleven borden niet veel hoop. Aan het bord van Jan Bontenbal was een pion verloren gegaan na een zeer vreemde opening. Toen zijn tegenstander ook nog eens met zijn toren Jan's stelling kon binnendringen, was het gedaan.
Met een 1 - 4 achterstand konden we ons niets meer permitteren. Peter Hamersma verdedigde onze 1e bord. Met zwart had hij in de Scheveninger variant van het Siciliaans veel tijd verbruikt. Peter had een stuk voor een pion veroverd, maar het extra paard stond op h7 volkomen buiten spel. Met nog 6 zetten te gaan in 6 minuten, bood zijn tegenstander remise aan dat Peter, zonder overleg met zijn teamleider, aannam. Hiermee was de match definitief verloren. De post mortem toonde aan dat Peter toch nog goede kansen had.
Hoewel deze uitslag, zoals later bleek, er niet toe deed voor de eindstand, kan een halfje weggeven soms de doorslag geven. Advies: raadpleeg bij een remise aanbod altijd even je teamleider.
Henk van Nieuwenhuizen speelde met wit tegen het Konings-Indisch. De klassieke patronen onstonden, waarbij wit op de damevleugel aanvalt en zwart op de koningsvleugel. Door een foutje van Henk liep zijn aanval op de damevleugel dood. Snel werden de stukken naar de koningsvleugel gedirigeerd om de zwarte aanval op te vangen. Toen ook daar de stelling werd dichtgeschoven, kwamen de spelers remise overeen.
Andries Visser speelde tegen een invaller. Helaas voor ons scoort deze invaller, volgens zijn zeggen, beter in het 3e team dan in zijn eigen 4e team. Andries verdedigde zich met het Konings-Indisch. Hoewel hij een pion voor kwam, stond hij zeer gedrongen. Zijn loper op c8 kon er niet uit en daardoor ook niet zijn toren op a8. Effectief speelde Andries dus met twee stukken minder. Dat kon natuurlijk niet zonder negatieve gevolgen blijven.

Door dit verlies is ons team in een gevaarlijke situatie verzeild geraakt. Met nog nul punten op het saldo wordt het moelijk om degradatie te voorkomen. Twee zware tegenstanders staan nog op het programma, te weten Santpoort 1 en Pat Mat 2. Tevens dreigen we Peter Hamersma definitief aan het 1e team te verliezen. Kijk Uit 1 kampt met een gebrek aan spelers nu Colleen Otten zich heeft teruggetrokken en Arent van Nieukerken in Polen zit. Hierdoor zal Peter voor de 3e keer in moeten vallen voor het 1e team waarna hij niet meer mag uitkomen voor het 2e team. Maar zolang de laatste partij nog niet is gespeeld, blijven we hopen, of zoals Andries Visser het verwoordde: "De blikken moeten naar boven, want schaken heeft, meer dan alle andere sporten, te maken met zelfvertrouwen."

Gedetailleerde uitslagen

Kijk Uit 2