Eindelijk! De eerste overwinning van het seizoen voor Kijk Uit 2

Weenink 3 - Kijk Uit 2    3 - 5

De resultaten van ons 2e team blijven verbazen; na de monsternederlaag van 8 - 0 tegen Santpoort en de nederlaag tegen Pat Mat in de vorige ronde heeft Kijk Uit 2 haar eerste overwinning van dit seizoen in de annalen kunnen bijschrijven. Dit was een hele belangrijke overwinning op Weenink 3. Beide verenigingen stonden onderaan met 0 wedstrijdpunten. Weenink had slechts een half bordpunt meer. Voor aanvang van deze wedstrijd was de stand aan de staart als volgt:

Team    Wedstrijdpunten   Bordpunten

De Uil 3

5

18˝

S.V. Het Spaarne 2

3

20˝

Weenink 3

0

8

Kijk Uit 2

0

In de laatste ronden moet Kijk Uit 2 nog spelen tegen zowel Weenink als Het Spaarne. Bij winst op beide tegenstanders is het nog mogelijk zijn dat degradatie wordt ontlopen.

Het huidige Weenink is geen schim meer van de bloeiende club die het vroeger was. Zij spelen in een ongezellig zaaltje in de Sporthal van Beverwijk. De opkomst van de leden is bedroevend: op deze avond speelden slechts 4 spelers een partij voor de onderlinge competitie. Nog erger was dat het team waar wij tegen speelden niet compleet was: Weenink had slechts 6 spelers weten op te trommelen. Vorig seizoen was Weenink 3 nog gepromoveerd maar zij hadden 4 spelers verloren aan hun 2e team. Gelukkig voor Weenink gaan zij fuseren met de andere schaakclub in Beverwijk Pat Mat. Zonder deze fusie zou Weenink ten dode zijn opgeschreven.

We begonnen dus met een 2 - 0 voorsprong. Zowel Lou van Veelen als Henk van Nieuwenhuizen, onze 1e en 2e bordspeler, hadden geen tegenstander. Heel vervelend, want zij waren dus eigenlijk voor niets gekomen.

Aan het laatste bord speelde Hans Wijdoogen. Na een dame-pion opening was de partij in evenwicht en dat werd niet meer verbroken. Het werd dan ook spoedig remise.

Aan bord 3 speelde Harry Olivier Italiaans met wit. Er werd voorzichtig gespeeld want de stelling kreeg 4(!) ezelsoren (a3, h3, a6 en h6). Harry wist een mooi centrum op te bouwen maar zijn tegenstander begon een gevaarlijke aanval tegen de kort gerokeerde witte koning. Harry raakte het spoor bijster, blunderde een toren weg en moest opgeven.

Peter Duijn aan bord 7 viel in voor Jaap Beekhuis. In de doorschuifvariant van het Frans kreeg Peter met wit een gevaarlijke gedekte vrijpion op e5. Zijn tegenstander kon niets anders doen dan verdedigen en proberen de vrijpion te blokkeren. Dat lukte hem niet. Peter veroverde groot materiaal een behield een uitstekende stelling. Enkele zetten kon Peter de felicitaties in ontvangst nemen.

Jan Bontenbal speelde aan bord 6 tegen de gehaaide Jan Sinnige. Vroeger was Jan Sinnige een enthousiaste schaker maar door de teloorgang van Weenink heeft hij veel van zijn vechtlust verloren. Toch blijft hij een goede schaker. Via een Pirc opening die in een soort Konings-Indisch veranderde moest onze Jan toestaan dat de vijandelijke dame zijn stelling binnendrong. Ten koste van een pion kon de dame onschadelijk gemaakt worden. Helaas blunderde Jan hierna materiaal weg en moest opgeven.

Gezien de posities op de overgebleven borden begon de stand toch nog kritiek te worden. De 2 - 0 voorsprong was veranderd in een 3˝ - 2˝ voorsprong. We hadden nog één punt nodig maar waar haalden we die vandaan?

Aan de partij van Andries Visser was geen touw vast te knopen. Iedere paar zetten veranderde de winststelling in een verliesstelling en andersom. Het begon met een Pirc. Andries verloor een pion doordat hij zijn pionnen te wild naar voren had gegooid. Uit wanhoop begon Andries te combineren, terwijl hij nog weinig tijd had. Dat kon niet goed gaan en hij verloor een stuk. Vlak voor het einde van de tijdnood blunderde zijn tegenstander een stuk terug. Andries liet dit niet op zich zitten en verblunderde op zijn beurt weer een stuk! Dit alles bij een 3˝ - 2˝ stand. Omdat Dick Kruijff in de enige andere nog in gang zijnde partij op remise leek at te stevenen, hing onze matchoverwinning af van deze roulettepartij van Andries. In een verloren staand eindspel (koning + loper + randpion tegen koning) speelde Andries nog even door. Omdat zijn tegenstander de loper van de goede kleur had (de kleur van het veld waarop de pion kan promoveren tot dame) was het over en uit. Maar als een geschenk uit de hemel zette zijn tegenstander hem pardoes pat! Een schandelijke remise dus, maar ja in de liefde en in het schaakspel is alles toegestaan.

De stand was 4 - 3 in ons voordeel geworden. Alles hing dus af van de partij van Dick die inviel voor Özden Tuna. In zijn favoriete De Leeuw opening had Dick precies de stelling bereikt die hij graag wil hebben: pionnen op h6 en g5, paarden op f6 en g6, klaar voor de beslissende aanval. Dick verkreeg een half open g-lijn en nam met twee torens de verzwakte achtergebleven pion op g3 onder vuur. Zijn tegenstander kon niets anders dan met twee torens op g1 en g2 de pion krampachtig verdedigen. Toch kwam Dick niet verder en zijn tegenstander plaatste een remiseaanbod dat wij, gezien de stand op dat ogenblik, weigerden. De knipperlicht partij van Andries kon immers verloren gaan en met een remise van Dick zou de stand op 4 - 4 uitkomen. Na een eeuwigdurend lijkend gemanoeuvreer wist Dick zijn aanval toch door te zetten met een overwinning als beloning. Zodoende werd het toch nog een ruime overwinning van 5 - 3.

Gedetailleerde uitslagen

Weenink 3 (1594)  -  Kijk Uit 2 (1625)      3 - 5