Kijk Uit 3 laat zijn tanden zien

Excelsior 3 - Kijk Uit 3    2˝ - 5˝

Maandagavond, volle maan, een zuidwesterstorm, kortom tijd voor een avondje Kijk Uit 3. De aanloop voor het treffen met Excelsior was niet echt gelukkig. Allereerst het vervoersprobleem, na diverse telefoontjes en met de benodigde creativiteit werd dat opgelost. Het tweede, de bereikbaarheid van de thuisbasis van Excelsior. De gemeente Heemskerk doet net als alle andere gemeenten er alles aan, om het autoverkeer in de binnenstad te frustreren. Het gevolg was dat we 20 minuten later moesten beginnen. Mijn complimenten gaan dan ook uit naar de wijze heren van de gemeente Heemskerk.

Maar genoeg. De wedstrijd, vooraf een bespreking met Patrick over de opstelling, en na allerlei cryptische en psychische afwegingen, toverden we een opstelling op het menu, die als het even kon, het Excelsior lastig moest maken. Met twee debutanten Piet Vons en André Hennipman begonnen we de wedstrijd zeer agressief en Kijk Uit speelde zeer snel (te snel naar mijn mening, maar ik heb zeker geen klachten)

Op bord 4 was Arend Boer die al snel wat gedrukt kwam te staan, maar Arend hield het hoofd koel en kwam al snel in zijn ritme. Zijn opponent kwam met een dame en een loper zijn stelling binnen, maar doordat er geen enkele ondersteuning was kon Arend de aanval onschadelijk maken door de dames af te ruilen. Daarna begon Arend met een pionnen opmars naar voren op de koningsvleugel, sloeg met zijn loper in en zijn tegenstander werd finaal overlopen. Zijn tegenstander gaf hem de hand en beende met een vuurrood gelaat en diverse verwensingen aan zichzelf gericht de bar tegemoet. 1-0 voor.
De aan het gezicht gehavende Peter Duijn op bord 1 leek al heel snel de partij in zijn voordeel te beslissen, Hij ruilde de dames af, verhinderde daarmee de rokade en kreeg een uitstekende aanval door het centrum. Echter op een vakkundige manier verdedigde zijn tegenstander zich en Peter moest genoegen nemen met remise 1˝ - ˝. Even later, Maarten Gouda die de gehele partij moest verdedigen tegen een tegenstander die alleen maar oog had voor de koning van Maarten. Maarten zag de onrust op mijn gezicht, kwam naar me toe en zei dat alles echt goed verdedigd stond. Dus het verwonderde me niet dat de partij in remise eindigde. 2 - 1.
Dit alles was binnen een kort tijdsbestek gebeurd. Arend en ik analyseerde nog even zijn partij, kwam René Koens naar mij toe, met de mededeling dat hij gewonnen had. Wat ik gezien had van de partij was dat er een gelijke stand op het bord stond, met nog heel wat stukken op het bord. Een complete verrassing. Allerlei belletjes begonnen bij mij te rinkelen, het zou toch niet……..

René nog een compliment gemaakt, die goed bezig is dit seizoen voor de bond. Daarna op een draf naar de borden (3 - 1 voor). Alles kon nog gebeuren. Piet Vons stond niet best. Patrick de Koning stond wat minder, Hajo de Vries een tikje beter en André Hennipman had ook een betere stelling. En net op dat moment deed André een slechte zet. Alle demonen van de vroegere partijen kwamen uit hun holen te voorschijn. De zenuwen werden zwaar beproefd.
André die doordat zijn tegenstander een g4 opening speelde, in een toch wel bizar spelletje verzeild was geraakt, maar met ruim voordeel, maar die zet… Hij wist het redelijk goed te maken door een ruil van 2 pionnen tegen een loper. Hij vroeg of hij remise mocht aanbieden. Ja, ja, doen. 3˝ -1˝.
Hajo die volgens zijn zeggen een ontzettende saaie partij aan het spelen was, had al een keer remise aangeboden, maar de stand was dusdanig dat het niet aangenomen kon worden. Hajo inmiddels een pion voor zag desondanks geen winstkansen. Zijn tegenstander die langzaam begon in te zien dat remise voor hem het maximaal haalbare was, besloot toch maar remise overeen te komen. 4 - 2.
Patrick de Koning die op bord 8 in een boeiend gevecht verwikkeld was geraakt, had al een morele opsteker te pakken. Voor de wedstrijd had ik hem in een 5 minuten partijtje pardoes pat gezet. Net als in dat partijtje kwam Patrick in een Spaanse opening terecht. Hij verdedigde zich redelijk en kwam iets minder in het eindspel te staan. Traditiegetrouw ziet Patrick dan zijn kansen. 4˝ - 2˝.
Last but not least Piet Vons die naar het leek langzaam werd weggedrukt op de damevleugel, waar twee pionnen dreigden door te breken. Maar Piet zag het goed, de dame van zijn tegenstander stond slecht. Na een reeks van slimme zetten won Piet de kwaliteit en besliste de partij 5˝ -2˝.
Een geweldige prestatie en na afloop zat waarschijnlijk iedereen zichzelf af te vragen: ‘Hoe is dit mogelijk?’ ‘De pechduivel eindelijk naar zijn hol verjaagd?’ Niemand verloren, drie overwinningen en vijf remises. Later in de auto op weg naar huis, turend naar de volle maan zag ik een glimlach.

Excelsior 3 (1394) - Kijk Uit 3  (1386)  2˝ - 5˝
P. Bosch (1635) - P. Duijn (1509) ˝ - ˝