Kijk Uit 3 ontpopt zich als liefdadigheidsteam

ZSC/Saende 5 - Kijk Uit 3    6 - 2

Afgelopen vrijdag heeft Kijk Uit 3 alle schroom van zich afgeworpen en de tegenstander uit Zaanstad, ZSC/Saende 5 de punten cadeau gedaan. Waar deze vrijgevigheid vandaan kwam is nog onduidelijk, maar er gaan geruchten dat de Noord-Hollandse Schaakbond een onderzoek heeft gestart.
Het begon allemaal onschuldig, vol goede intenties verschenen we op het toneel. Daar bleek al snel dat de borden niet goed stonden en dankzij de oplettendheid van Patrick werd dat euvel snel verholpen.
André Hennipman was de eerste die zich volledig verslikte in zijn tegenstander. Verloor heel snel een pion, wilde daarna geforceerd terugkomen, wat hem het paard kostte. Daarna kon André zonder illusies verder spelen en wachten op de genadestoot die dan ook niet uitbleef. 1 - 0 achter.
Patrick de Koning die nog in het "uniform" van zijn werkgever zat en nog niet helemaal was hersteld van zijn werkdag, leek zo van het bord te worden gespeeld. Zijn tegenstandster die al haar stukken naar voren dirigeerde, leek een makkie te hebben. Maar zij vergat haar koning in veiligheid te brengen. En toen Patrick me om een biertje vroeg wist ik dat het goed zou komen.
Patrick nam de aanval over en begon met een veroveringstocht. Er was nog wat gespartel op het bord. Zinloos want Patrick won eenvoudig. 1 - 1.
Hajo de Vries speelde een briljante partij. Totdat hij 5 pionnen voorkwam. Hajo verkrampte en raakte verward in de duistere spelonken van de geest. Allerlei twijfels begonnen bij hem op te borrelen en hij raakte wat pionnen kwijt. (Dit gevoel is mezelf ook niet helemaal onbekend.) Misschien moeten we een clubpsycholoog aanstellen. Remise was het uiteindelijke resultaat.
Arend Boer die er gezellig voor ging zitten. Ook al met in het achterhoofd dat als hij zou winnen, een borrel van Peter en er een van mij zou krijgen. Maar zijn tegenstander was een taaie, die schoof en schoof en schoof. Arend werd dit allemaal te veel en als een landheer jaagde hij zijn boertjes naar voren. Dit was waar zijn opponent op gewacht had, wurmde zijn stukken door de te ver opgerukte pionnen, zette Arend knel en sloeg zijn verdediging aan gort. 2˝ - 1˝.
René Koens kreeg met het Lets gambiet te maken (nog uit het oeuvre van Johan Buis). Behandelde dit niet goed en kwam wat gedrukt te staan. Maar remise zat er toch zeker nog wel in. Wat er daarna precies gebeurde weet ik niet, waarschijnlijk een moment van onoplettendheid. René raakte zijn dame kwijt en kon opgeven. 3˝ - 1˝.
Het was nu aan Maarten Gouda de opdracht om te winnen. Maarten had nadat de meeste stukken van het bord waren verdwenen, de beter stelling. Daarna begon Maarten met remise aan te bieden. Maar zijn tegenstander wilde doorspelen.
Maarten raakte verstrikt in het eindspel, zonder enig plan, schoof wat heen en weer, en moest machteloos toekijken hoe zijn tegenstander met een pion promoveerde. Genoeg voer voor de nog aan te stellen clubpsycholoog. 4˝ - 1˝.
Ab van Katwijk speelde een gesloten Siciliaan, dat resulteerde in een stelling, die niet echt overzichtelijk was. Ab leek wat beter te staan. Uiteindelijk was het niet genoeg voor de overwinning en moest Ab genoegen nemen met remise. 5 – 2.
Kopman Peter Duijn wilde zijn goede vorm van de laatste weken bevestigen. Hij overrompelde zijn tegenstander en met een zeer gevaarlijke pion op f6 leek het een kwestie van tijd. Langzamerhand verslapte Peter of werd zijn opponent sterker?
In het laatste gedeelte van de strijd had Peter een paard en een pion die moesten opboksen tegen een toren. Remise lijkt me. Maar niets van dat alles. Peter verloor zijn hele bezit en kon de strijd staken. 6 - 2.
Alles bij elkaar een geheel onnodige nederlaag, en waar toch ook wel duidelijk bleek wat de achilleshiel van het derde is. Namelijk het eindspel. Voor het komende seizoen stel ik dan ook voor dat de betrokkenen eens een eindspelboekje inkijken.
En dan, wie weet?

ZSC/Saende (1436)  Kijk Uit 3 (1386)   6 - 2