Kijk Uit 3 knock out

Kijk Uit 3 - Lange Rokade 6    ½ - 7½

Vrijdagavond 12 april 2002 heeft het derde team van Kijk Uit waarschijnlijk een nieuw record gebroken. Na anderhalf uur schaken was het al afgelopen met de illusies van ons ‘sterrenteam’. De achterstand was niet meer in te halen en de stand op de borden van de nog strijdende helden was desastreus. Zelden zal een team zo’n collectieve offday hebben gehad.
De vooruitzichten waren niet slecht geweest. Met slechts één invaller, Piet Vons voor de op vakantie zijnde René Koens, had ik er alle vertrouwen in dat we het Lange Rokade uit Alkmaar wel eens lastig konden gaan maken. Helaas Kijk Uit 3 was onherkenbaar.

Piet Vons was de eerste die in een gulle bui een stuk weggaf. Inderdaad onherkenbaar ploeterde Piet verder, en tot overmaat van ramp gaf hij ook nog een tweede stuk weg. Daarna vond Piet het welletjes: 1 - 0 achter.

Dat dit geen incident was bleek een paar minuten later. Arend Boer die een pion voor stond, gewonnen na een wat duistere opening, werd volledig verrast door een paard, verloor een stuk en gaf op. Achteraf bleek dat Arend nog wel spel had maar hij zag het niet. Arend had naar zijn zeggen alleen maar oog voor de witte velden gehad. Dit was na tien zetten. 0 - 2 achter.

André Hennipman die niet wilde onderdoen voor zijn twee collega’s was inmiddels ook met een stuk + pion minder bezig het ravijn in te storten. Maar dat André over een goede strijdlust beschikt, onderstreepte hij deze avond. André ging in deze hopeloze stelling verder (volgens André miste zijn tegenstander mat in twee), deed een aantal goede zetten, en veroverde zijn stuk weer terug. Remise was het uiteindelijke resultaat. Wat mij opviel was dat André die de laatste weken niet in vorm was, deze avond na een zwak begin, sterk begon te spelen en ook bij het bekijken van de andere partijen weer op scherp stond. Zijn vorm dus tijdens het spelen terug kreeg. De stand inmiddels ½ - 2½ .

Daarna kreeg ik de tijd om even de stand op het whiteboard neer te zetten. Tijdens dat opschrijfwerk kwam er nog een uitslag binnen. Heerlijke opmerkingen ook, “never change a loosing team” en “je bent wel consequent met je uitslagen”. Het wordt tijd voor een elektronische scorebord. Die uitslag was van Patrick de Koning die een pion voor stond, het in korte tijd omzette in een stuk en pion minder. Hoe dit in zijn werk is gegaan is nauwelijks beschrijfbaar. Toch waag ik een poging. Patrick met een pion op d3, werd verrast doordat zijn tegenstandster haar paard op e4 had neergezet. Patrick ging waarschijnlijk(?), na allerlei dreigingen gezocht maar niets gevonden te hebben, er vanuit dat het paard geen kwaad kon. Helaas vergat onze held het paard eenvoudig met zijn pion te nemen, waardoor zijn tegenspeelster, de hele inboedel van Patrick maar begon op te ruimen. ½ - 3½.

Daarna was het de beurt aan Peter Duijn, die met een kromme Sicilaan aan het worstelen was. Tevens was zijn tegenspeelster van een dusdanig niveau, dat Peter het zeer zwaar te verduren kreeg. Een paard en loper slopen Peters stelling binnen en brachten daar wat schade teweeg. En binnen anderhalf uur was deze partij beslist. Peter liet mij de stelling nog even zien, maar doorgaan was zinloos. ½ - 4½.

Maarten Gouda aan bord 3 was het volgende slachtoffer. Maarten die de eerste 12 zetten in 3 minuten deed, een tikje te snel volgens mij, kwam in een gedrukte stelling te staan. Alle vijandelijke stukken begonnen zich op zijn koning te richten. Dit was op een zeker moment niet meer te verdedigen. ½ - 5½.

Hajo de Vries die geconcentreerd bezig was en ook een heel behoorlijke stelling had opgebouwd, werd verrast door mat in drie, waar volgens Hajo dan ook geen enkele verdediging mogelijk was. ½ - 6½.

Daarna onze laatst overgebleven strijder Ab van Katwijk, die lange tijd in een gesloten stelling gelijk opging. Maar op een zeker moment met een toren en loper tegen een dame moest opboksen. Dat kon op een avond als deze niet goed gaan. ½ - 7½.

Om het verhaal samen te vatten, Kijk Uit 3 is in zijn laatste wedstrijd verpulverd, zonder ook maar een moment de illusie te wekken in zijn eigen kunnen te geloven. Wat volgens mij niet nodig is, want Santpoort, toch de kampioen van deze klasse hadden we bijna wel te pakken. Maar in één ding strijden we wel voor de bovenste plaatsen, dat is na afloop, in de bar. Daar worden zoals altijd de wonden weer gelikt. En preparen we ons op de komende wedstrijden. Hopelijk hebben we volgend seizoen op de borden meer succes.

Teamleider Andries Visser

Kijk Uit 3 (1406)   -   Lange Rokade 6 (1554)   ½ - 7½