Kijk Uit verliest kansloos van Tal
in KNSB bekercompetitie

Tal/DCG - Kijk Uit    3 - 1

Ons bekerteam bestaande uit Peter van Nieuwenhuizen, Colleen Otten, André Kunst en Sebastiaan van Westerop was niet opgewassen het sterke Tal uit Amsterdam. Op maandag 2 december togen genoemde spelers naar het clubhuis van Tal in Amsterdam-West. Daar stonden vier tegenstanders te wachten die allen voor het eerste team van Tal uitkomen in de eerste klasse van de KNSB. Een verschil van 237 Elopunten is wel erg veel hetgeen ook bleek uit het resultaat. Peter maakte ergens een klein foutje en moest daardoor de rest van de partij verdedigen. Op dit niveau krijg je geen kans om je fout te herstellen en Peter werd kansloos verslagen. Hetzelfde overkwam André. Ook hier resulteerde een klein foutje in een tijdelijk pionverlies. Het kostte André zoveel moeite om de pion terug te veroveren dat zijn tegenstander de gelegenheid kreeg om een winnende stelling op te bouwen. Colleen Otten speelde tegen de bekende Wim Luberti. Daar had ik jaren geleden tijdens het Hoogovens schaaktoernooi wel eens tegen gespeeld en gewonnen. In de tussentijd is hij echter veel sterker geworden. Colleen speelde goed tegen maar na dameruil was de muziek uit de stelling en werd tot remise besloten. Sebastiaan heeft goed gespeeld. Hoewel hij te laat begon (hij was naar de Orteliusstraat gegaan in plaats van de Orteliuskade) en hij ook nog veel tijd verbruikte, kwam hij goed te staan. Toch kreeg hij het moeilijk in het late eindspel. Met nog slechts een paar minuten op de klok in de tweede tijdnoodfase wist hij er remise uit te slepen door de oppositieregels goed toe te passen.
Het was intussen erg laat geworden, zodat we Sebastiaan "even" thuis in Amsterdam-Zuid zouden afzetten. We raakten echter verdwaald in Osdorp en tot overmaat van ramp waren de afslagen van de snelweg waar we eraf moesten ook nog eens afgezet. Om half twee 's nachts waren we eindelijk thuis.

Tal/DCG (2216)   -   Kijk Uit (1979)     3 - 1
N. Nep (2246) - P. van Nieuwenhuizen   (2100) 1 - 0