Kijk Uit uit NHSB bekercompetitie

Het Oosten - Kijk Uit    2 - 2

Op vrijdag de 13e december speelden we tegen Het Oosten een wedstrijd voor de NHSB bekercompetitie. Het Oosten, vanouds een (sterke) Haarlemse schaakvereniging, speelt tegenwoordig in Het Schoter Rechthuis aan de Vergierdeweg in Haarlem Noord. Om precies 8 uur 's avonds waren Jaap Kramer, Lourens van Veelen, Peter Hamersma en Frank Buijck aanwezig om aan de strijd te beginnen.

In een grote speelzaal tegen een jeugdig team van Het Oosten (3 jeugdspelers en een "normale" senior) werden tegen half negen de klokken ingedrukt. Omdat we alle vier zeer geconcentreerd achter het bord zaten is dit verslag slechts een impressie van het gebeuren in Haarlem.
Nadat we al enige tijd bezig waren, ontstond er plotseling veel consternatie aan het 4e bord waar Frank Buijck speelde. Frank attendeerde zijn (jonge) tegenstander erop dat hij zijn koning moest spelen, omdat hij die had aangeraakt zonder jadoube te zeggen. Zijn tegenstander bestreed dit en had dan ook een torenzet verricht. De wedstrijdleider werd erbij gehaald, maar die besloot tot doorspelen. Frank speelde onder protest door en …………….. won de partij tamelijk snel! Dat Frank had gewonnen was de andere spelers volledig ontgaan.
Jaap Kramer verloor een goed gespeelde partij in de 1e tijdnoodfase door de digitale vlag, waardoor het ondertussen 1 - 1 stond.
Peter en Lourens, verwikkeld in tijdnood en een ingewikkelde stelling, hadden beiden niet in de gaten dat het inmiddels 1 - 1 stond. Het lukte Peter zijn tegenstander in een mat net te strikken op een moment dat beiden nog 3 minuten hadden voor de gehele partij. De tegenstander zag geen uitweg meer en gaf op (1 - 2 voor Kijk Uit).
Lourens had ondertussen een remise aanbod gehad en afgeslagen, omdat hij beter stond en niet op de hoogte was van het feit dat het 1 - 1 stond en Peter zou winnen. In de laatste minuten van de partij verloor hij door tijdsoverschrijding. Nu is het reglement dat bij een gelijke stand de uitslag van het laatste bord vervalt, waardoor we met verlies naar huis gingen. Gezien de partijstellingen: echt vrijdag de 13e!!!

Het Oosten (1721)   -   Kijk Uit 2 (1798)     2 - 2
P. Roggeveen   (1803) - J. Kramer (1932) 1 - 0