Hans Wijdoogen onderscheiden met legpenning van verdienste

Ons lid Hans Wijdoogen (83 jaar) is onderscheiden met de gemeentelijke legpenning van verdienste. Loco-burgemeester Floor Bal heeft de onderscheiding donderdagavond 10 oktober 2002 uitgereikt. Hans heeft de onderscheiding gekregen vanwege zijn 50-jarig lidmaatschap van schaakclub Kijk Uit en zijn verdiensten voor onze club.

Hans Wijdoogen wordt door loco-burgemeester Floor Bal gefeliciteerd

Diverse kranten en weekbladen besteedden aandacht aan dit heugelijke feit. Een selectie:

Weekblad Huis-aan-huis

(donderdag 17 oktober 2002)

De heer Wijdoogen ontvangt legpenning van verdienste

De stille kracht achter de vereniging, zo wordt de 83-jarige Louis Wijdoogen ook wel genoemd. Hij is vijftig jaar lid van schaakvereniging Kijk Uit, die dit jaar het vijfenzeventigjarig jubileum viert.
Uit handen van loco-burgemeester Floor Bal ontving de heer Wijdoogen voor zijn trouw en inzet de gemeentelijke legpenning van verdienste. Nog steeds is hij heel actief: hij geeft onder andere les aan jeugdige schakers en bereidt hen voor op de examens van de Nederlandse Schaakbond. Ook is hij lid van de jubileumcommissie en neemt verschillende andere organisatorische taken voor zijn rekening. Wijdoogen staat zowel bij de schaakverenigingen in Velsen als ver daar buiten bekend om zijn deskundigheid en het feit dat hij ook anderen stimuleert om de schaaksport te beoefenen. Na het overhandigen van de legpenning sprak Floor Bal de hoop uit dat hij nog lang actief mocht blijven. "Dat zal wel lukken", zei de heer Wijdoogen, waarna hij om zich heen keek om te zien waar hij zijn zojuist ontvangen bloemen kwijt kon. Zijn oog viel op één van de vele wedstrijdbekers die de schaakvereniging bezit en grapte: "Zal ik ze hier maar even inzetten"?

Nieuwsblad IJmuiden

(woensdag 16 oktober 2002)

Gemeentelijke legpenning van verdienste voor J.L. Wijdoogen

IJMUIDEN - Afgelopen donderdag ontving de heer J.L Wijdoogen uit handen van wethouder F. Bal, in zijn hoedanigheid als loco-burgemeester, de gemeentelijke legpenning van verdienste vanwege zijn activiteiten op sociaal-maatschappelijk gebied. Deze uitreiking vond plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst in het clubgebouw 'Jan Ligthart' van de IJmuider Schaakclub 'Kijk Uit' in IJmuiden.
De heer Wijdoogen is - gedurende zijn vijftig jarig clublidmaatschap - in de jaren vijftig en zestig secretaris van deze vereniging geweest. Als secretaris vervulde hij een spilfunctie naar de leden toe en vertegenwoordigde hij de vereniging in haar contacten met andere verenigingen en met de centrale bonden.

Foto

Wethouder F. Bal overhandigt de heer Wijdoogen de gemeentelijke legpenning van verdienste. (foto Kees Blokker)

Inmiddels heeft hij de leeftijd van 83 jaar bereikt en is hij nog steeds twee dagen in de week te vinden op de schaakavonden. En is een actief deelnemer van de jubileumcommissie voor de viering van het 75-jarig bestaan van de club. Op deze wijze levert hij een belangrijke bijdrage aan de schaakgemeenschap.
De heer Wijdoogen is de stille kracht van de schaakvereniging. Hij geeft de noodzakelijke  impulsen aan het verenigingsleven om zich te handhaven in een veranderende maatschappij. De heer Wijdoogen heeft veel betekend - en betekent nog steeds veel - voor de schaaksport. Hij is en blijft een voorbeeld voor vele anderen om zich op vrijwillige basis voor de sport in te zetten.

Weekblad De Jutter

(donderdag 17 oktober 2002)

Onderscheiding voor 'schaakdier' Wijdoogen

IJmuiden - Vorige week donderdag ontving de heer J.L Wijdoogen uit handen van loco-burgemeester F. Bal de legpenning van verdienste vanwege zijn activiteiten op sociaal-maatschappelijk gebied. De uitreiking vond plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst in het clubgebouw van de IJmuider Schaakclub Kijk Uit in IJmuiden.
De heer Wijdoogen is gedurende zijn vijftig jarig clublidmaatschap in de jaren vijftig en zestig secretaris van deze vereniging geweest. Als secretaris vervulde hij een spilfunctie naar de leden toe en vertegenwoordigde hij de vereniging in haar contacten met andere verenigingen en met de centrale bonden.
Als jeugdbegeleider begeleidde hij de jeugd van 8 tot 10 jaar; hij leerde hen schaken en bereidde hen voor op de examens van de Nederlandse schaakbond. Dit werk doet hij overigens nog steeds. Ook is hij lid van de jubileumcommissie en neemt hij andere organisatorische taken voor zijn rekening. Zowel bij de schaakverenigingen in Velsen als ver daarbuiten wordt hij unaniem gewaardeerd om zijn deskundigheid, zijn aimabele en enthousiaste persoonlijkheid. Hij stimuleert anderen de schaaksport te beoefenen en om zich ook op vrijwillige basis voor de schaaksport in te zetten. Inmiddels heeft hij de leeftijd van 83 jaar bereikt en is hij nog steeds twee dagen in de week te vinden op de schaakavonden. En hij is een actief deelnemer van de jubileumcommissie voor de viering van het 75-jarig bestaan van de club. Op deze wijze levert hij een belangrijke bijdrage aan de schaakgemeenschap.
De heer Wijdoogen is de stille kracht van de schaakvereniging. Hij geeft de noodzakelijke  impulsen aan het verenigingsleven om zich te handhaven in een veranderende maatschappij. De heer Wijdoogen heeft veel betekend voor de schaaksport. Hij is en blijft een voorbeeld voor vele anderen om zich op vrijwillige basis voor de sport in te zetten.

Zie het beeldverslag voor meer foto's.