Floor Bal leidt de troepen in de schaak
3-kamp Velsen – Beverwijk – Heemskerk

Zaterdagmiddag 26 oktober a.s. wordt voor de zesde keer sinds 1997 de schaak 3-kamp tussen de gemeentes Beverwijk, Heemskerk en Velsen georganiseerd. Het evenement dat elk jaar afwisselend in één van de drie gemeentes wordt georganiseerd vind dit keer voor de derde keer plaats in het gemeentehuis van Velsen.

Om klokslag 13:00 uur zal de Velsense teamleider loco burgemeester Floor Bal de 3-kamp openen. Waarna hij met zijn collega’s Achterbosch en van der Hulst de strijd aanbindt tegen de collega’s uit Beverwijk en Heemskerk. Dat de tegenstanders de strijd serieus nemen moge blijken uit het feit dat de Beverwijkse troepen worden aangevoerd door burgemeester Weterings en de wethouders Koster, Kooiman en Dijkshoorn. Heemskerk houdt de opstelling vooralsnog geheim maar zij zullen zeker net als in voorgaande jaren een sterke delegatie afvaardigen.

Behalve de politici uit de drie gemeenten, spelen ook zo’n 140 schakers en schaaksters uit de drie gemeenten mee. Schakers van verschillende speelsterkte, huisschakers, clubschakers, scholieren en ervaren jeugdspelers. Al met al een veld waarvan de jongste zo’n 8 jaar is en de oudste deelnemer de tachtig moeiteloos passeert. Velsen heeft de laatste drie duels glansrijk gewonnen, vooral dankzij de jeugd. De sterke schaakjeugd uit Santpoort en IJmuiden weet jaar na jaar het verlies van de senioren ruimschoots te compenseren. Ook dit jaar lijkt het erop dat Velsen weer favoriet is dankzij de sterke schaakverenigingen Santpoort en Kijk Uit (IJmuiden) en de enthousiaste schooljeugd. Toch mag Velsen de tegenstander niet onderschatten, vooral Beverwijk beschikt na de fusie tussen de schaakclubs Pat Mat en Weenink dit jaar over een aantal zeer sterke jeugdtalenten.

De senioren spelen 3 rapid partijen met een bedenktijd van 25 minuten per persoon. Elk van de partijen tegen een wisselende tegenstander uit één van de twee andere gemeenten. De jeugd heeft minder geduld en speelt aanzienlijk sneller. Zij spelen veel meer partijen en zullen in zes en acht kampen de strijd aanbinden met hun leeftijdgenoten uit de andere twee gemeenten. Aanmelden voor de 3-kamp kan nog steeds, op zaterdagmiddag vanaf 12:15 uur maar nog liever per e-mail (andre.kunst@GEENSPAMschaakclubkijkuit.nl) of telefonisch (0255-513315) voorafgaande aan het toernooi. Na afloop van de strijd zal om ca. 17:00 uur de prijsuitreiking plaatsvinden waarna voor de deelnemers de traditionele afscheidsborrel wacht. Omdat de IJmuidense schaakvereniging dit jaar haar 75 jarig jubileum viert is er voor de deelnemende jeugd een extra wedstrijd. Tijdens de pauze van de jeugdwedstrijd zal er een ballonnen wedstrijd worden gehouden. Voor degene wiens ballon het verst weg komt is er een leuke prijs te winnen.