250 jaar topschaak in de Centrale Bibliotheek in IJmuiden

Ter gelegenheid van haar 75 jarig jubileum organiseert de IJmuidense schaakclub Kijk Uit gedurende het gehele schaakseizoen tal van evenementen. In de maanden januari en februari biedt de Centrale Bibliotheek in IJmuiden ruimte aan een tentoonstelling over de geschiedenis van het wereldkampioenschap schaken. In de grote vitrine in de hal van de bibliotheek wordt met foto's en historische publicaties het verhaal verteld van de sterkste schaakspelers van de afgelopen 250 jaar.

Met behulp van uniek foto materiaal toont de tentoonstelling alle wereldkampioenen, beginnend omstreeks 1750 en eindigend in 2003. Er zijn foto's en boeken van de eerste grote officieuze wereldkampioen André Philidor en zijn opvolgers Labourdonnais, Staunton, Anderssen en natuurlijk de legendarische Paul Morphy Dit waren de sterkste schaakspelers in een tijdperk dat het organiseren van wereldkampioenschappen nog niet aan de orde was. Maar natuurlijk zijn er ook foto's en publicaties van hun opvolgers, de officiële wereldkampioenen. Zoals de eerste wereldkampioen Wilhelm Steinitz (1886). In totaal 19 wereldkampioenen sinds Philidor tot aan Kramnik.

André Philidor

Het materiaal van de tentoonstelling is ter beschikking gesteld door de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag en de leden van schaakclub Kijk Uit.
We kunnen in de publicaties de ontwikkeling volgen van de schaaknotatie, de wijze waarop schaakdiagrammen gebruikt werden. Ook zien we de regels van het spel veranderen over die periode. De geïnteresseerde schaakfan zal zeker veel interessante wetenswaardigheden ontdekken.
In totaal zo'n 250 jaar topschaak en 250 jaar schaakboeken een buitenkans voor alle schakers.
Natuurlijk is er in de leeszaal ook de collectie schaakboeken van de bibliotheek voor de liefhebber. En heeft u dan nog niet genoeg van het schaken dan kan de jeugd op donderdagavond (19:00 uur) aan de Eksterlaan terecht en de senioren op vrijdagavond (19:45 uur) bij schaakclub Kijk Uit een partijtje schaken.

Wie wereldkampioen Kramnik zelf aan het werk wil zien kan vanaf 11 januari terecht in de sporthal "De Moriaan" te Wijk aan Zee.
Veertien topgrootmeesters en zo'n duizend amateur schakers, politici, journalisten kruisen tijdens het Corus schaaktoernooi de degens met elkaar. Het Corus toernooi is daarmee één van de grootste en oudste schaaktoernooien van de wereld.

Schaaksimultaan

Tijdens de rustdag van het toernooi (woensdag 22 januari a.s.) wordt voor de jeugd tot en met 15 jaar een simultaanwedstrijd georganiseerd in de Centrale Bibliotheek. Daar zal vanaf half vier 's middags de sterke clubschaker Cor Dekker de strijd aanbinden met de jeugd. Voor een ieder die hem weet te verslaan of de schaakpartij remise weet te houden wacht een prijs. Wil je zeker zijn van deelname meld je dan even aan bij de centrale bibliotheek.