Schaaksimultaan in de Centrale Bibliotheek IJmuiden

In het kader van promotie-activiteiten rondom het 75 jarig jubileum van de schaakclub Kijk Uit organiseert de schaakclub Kijk Uit in de maanden januari en februari samen met de bibliotheek Velsen een tweetal evenementen.

Zes januari is de tentoonstelling 250 jaar wereldkampioenschap schaak geopend die tot eind februari een overzicht geeft van de wereldkampioenen en hun publicaties sinds 1752. Een collectie bijzondere schaakboeken en foto's van de wereldkampioenen. Een unieke gelegenheid om overzicht te krijgen van de rijke schaakhistorie van het wereldkampioenschap. Deze tentoonstelling is tot stand gekomen dankzij de medewerking van de bibliotheek Velsen en de Koninklijke bibliotheek in Den Haag en is te zien in de vitrines van de bibliotheek.

Daarnaast is afgelopen woensdag (22/1) een schaaksimultaan georganiseerd voor de jeugd.

Oud clubkampioen Cor Dekker bond de strijd aan tegen 36 tegenstanders varierend in de leeftijd van 7 tot 12 jaar. Cor had al zijn energie en slimheid nodig om zijn tegenstanders te verslaan. Na zo'n 2½ uur spelen gaf de laatste tegenstander op: 36-0 een fantastisch resultaat. Voor de winnaars lag een prijs te wachten, maar er waren geen winnaars. Cor gaf zelfs geen halfje af.

Schaaksimultaangever Cor Dekker in actie

Uiteindelijk rest dan de vraag in welke partij had Cor Dekker de lastigste stelling. Toen sprongen twee prestaties eruit. In de eerste plaats de prestatie van de tien jarige Thijs van Hofwegen uit Velsen-Zuid. Hij wist tijdens de partij Cor een stuk te ontfutselen en stond lange tijd gewonnen. Uiteindelijk was het de meerdere ervaring van Cor die de doorslag gaf. Thijs verspeelde zijn voorsprong en belandde geschrokken door dit verlies pardoes in een verloren stelling.

De andere uitblinkerster was de 11 jarige Rianne Zevenbergen uit Driehuis. Zij speelde een uitstekende schaakpartij en wist net als Thijs het Cor Dekker erg moeilijk te maken. Tot ver in het eindspel hield ze stand, maar ook hier bleek de ervaring van Cor uiteindelijk teveel voor Rianne. Maar toch uitstekende partij.

In het midden prijswinnares Rianne Zevenbergen.

De prestaties van Thijs en Rianne zijn des te opmerkelijker omdat beiden niet lid zijn van een schaakvereniging. Beide spelers kunnen in de komende week een beker tegemoet zien met daarop hun naam gegraveerd. Natuurlijk waren er ook goede prestaties van andere schakers, maar in sport kan niet iedereen winnen. Dus moesten er ook een aantal spelers teleurgesteld naar huis. Al met al bleek ook dit keer weer dat Velsen over veel sterke jeugdschakers beschikt, dat geeft hoop voor de gemeente match tegen Beverwijk en Heemskerk van het volgend seizoen.

Sinclair Koelemij