Gemeenteraadsleden uit de IJmond schaken tegen elkaar

Beverwijk wint schaakvijfkamp Corus

(Uit de Jutter van 23 januari 2003)

Wijk aan Zee - Het is al jaren de gewoonte dat tijdens het Corus schaaktoernooi raadsleden van de vijf IJmond gemeenten het ook tegen elkaar opnemen. Ook dit jaar werd er weer pittig om de eer gestreden.

Het schaakteam van Velsen op zaterdag Vosse, Achterbosch, Blok en Wenning

De teams bleken elkaar niet veel te ontlopen, maar met een score van 9½ punt trokken de raadsleden van Beverwijk dit keer aan het langste eind. Op de gedeelde tweede plaats eindigden Uitgeest en Castricum met 8 punten. Met een score van 7½ punt eindigde Velsen als vierde, terwijl Heemskerk met 7 punten hekkensluiter werd.

Aris Blok kan met pet beter denken

Velsen had maar liefst een team van 11 spelers, waarvan Floor Bal zich noodgedwongen moest terug trekken. De andere deelnemers van Velsen waren Romeyn, Korf, Achterbosch, Blok, Ebbeling, v.d.Hulst, Ockeloen, Wenning, Schröer en Vosse. Een van de meest enthousiaste deelnemers was oud-wethouder Aris Blok. Aris: "Ik vind het een prachtig spelletje, maar helaas schaak ik veel te weinig. Ik dicht me dan ook weinig schaakkunde toe, maar desondanks heb ik van mijn drie partijen er twee gewonnen en een remise gespeeld, misschien onderschat ik mezelf dus wel. Vroeger had ik als raadslid zo'n elektronisch schaakapparaatje. In die tijd mocht ik nog niet zoveel zeggen en als ik me dan verveelde, zat ik stiekem te schaken. Een voordeel van deze jaarlijkse schaakvijfkamp is natuurlijk ook, dat je de collega's uit de IJmond gemeenten nog eens ziet. Daarnaast is het sfeertje in Wijk aan Zee natuurlijk wel heel bijzonder. Ik hoop dan ook, dat ik nog lang van het Velser schaakteam deel uit mag blijven uitmaken."

Mats van der Wal