Schaken aan Zee

(Uit de IJmuider Courant van 22 januari 2003)

Ambitieus en lui tegelijk

André Kunst doet al 34 jaar mee aan het Corus schaaktoernooi. Hij noemt zichzelf een luie schaker die nooit een partij van een grootmeester naspeelt. Wel zoekt hij met zijn schaakdatabase naar partijen van zijn tegenstanders. Zo kan bij zich goed voorbereiden op de opening. In het verenigingsleven bij zijn club Kijk Uit is hij een soort duizendpoot. Hij is secretaris, bibliothecaris, teamleider en webmaster tegelijk. Daarnaast werkt bij als softwareontwikkelaar bij een groot hardwarebedrijf.

Naam: André Kunst
Leeftijd: 46 jaar
Woonplaats: IJmuiden
Hobby: schaken

Hoe is het om de tienkampen te spelen?
"Ik doe al voor de 34ste keer mee. De tienkampen is een verhaal apart. Ik deed altijd mee in de vierkampen. Dan speel je maar drie partijen. Verlies je de eerste, dan is je toernooi gelijk afgelopen. In de tienkampen speel je negen partijen, dus kun je redelijk van een nederlaag herstellen. Een nadeel is dat je zo lang bezig bent. Het toernooi gaat aan je voorbij. Je kunt niet even bij de grootmeesters gaan kijken of naar het commentaar gaan luisteren. Dat mis ik wel een beetje. Vooral als Lex Jongsma commentaar geeft is het een feest. Dit toernooi bereid ik mij serieus voor. Ik heb een database met een paar miljoen schaakpartijen erin. Mijn opponent van vandaag stond er met 173 partijen in. Ik wist precies wat ie ging spelen. Dat scheelt vooral in de opening heel veel tijd. Al vier keer dit toernooi heb ik me zo kunnen voorbereiden."

André Kunst: "Mijn niveau ligt om en nabij de 2000 Elo-punten maar ik wil toch nog een keer boven de 2100 stijgen."
Foto: United Photos De Boer/Poppe de Boer

Kijk Uit is jouw club?
"Ik speel al heel mijn leven bij Kijk Uit. Het is een beetje een rare vereniging. Je hebt net genoeg spelers voor het eerste team en dan valt er kwalitatief een enorm gat. Ons tweede team speelt vier klassen lager dan het eerste. Dat verschil is veel te groot en baart me wel zorgen. Bij de club ben ik heel actief betrokken. Ten eerste als secretaris maar ook als teamleider, webmaster en bibliothecaris. Misschien doe ik wel te veel want als ik om wat voor een reden dan ook een tijdje uit de roulatie ben, dan kunnen anderen dat moeilijk overnemen. Maar ik doe het allemaal wel met heel veel plezier."

Wat voor een schaker ben je?
"Ik ben, met ruim 46 jaar, nog steeds een heel ambitieuze schaker. Mijn niveau ligt om en nabij de 2000 Elo-punten maar ik wil toch nog een keer boven de 2100 stijgen. Ik houd van open stellingen waarin je kunt combineren. Ik win liever met een truc dan dat ik iemand zetje voor zetje van het bord af moet duwen. Dat duurt te lang en is vreselijk saai. Ja, en winnen doe ik natuurlijk graag. Dat is goed voor het spelplezier. Ik weet niet wat ik zou doen als ik alleen nog maar zou verliezen. Er mee ophouden gaat misschien iets te ver, maar toch? Nee, ik heb niet echt een favoriete schaker. Ik ben een luie speler. Eigenlijk speel ik nooit een belangrijke partij na."

Hoe zit je in het toernooi?
"Ik ben eigenlijk nog niet zo tevreden. Ze hebben me iets te hoog ingedeeld. Drie keer al dacht ik dat ik gewonnen stond, maar een paar zetten later moest ik steeds weer vechten voor remise. Mijn tegenstanders zijn eigenlijk allemaal iets beter en daarom ook veel taaier. Vandaag kwam ik ook behoorlijk onder druk te staan. Mijn opponent kwam gevaarlijk door in het centrum. Maar gelukkig kon ik alle dreigingen pareren en mijn vierde remise veilig stellen."

Kees Jongsma