'Schaakvoetbal bestaat niet'

(Uit de IJmuider Courant van 27 januari 2003)

Wim Boom: hoogst genoteerde schaker van Corus en eeuwig Telstar-fan

door Dimitri Walbeek

Wijk aan Zee - Van het duizendkoppig Corus-personeel presteerde Wim Boom dit jaar op het hoogste niveau tijdens het gelijknamige schaakevenement. En alleen grootmeester Harmen Jonkman oversteeg hem als beste regionale schaker. De voormalig Beverwijker Boom, 56 en al veertig jaar Telstar-fan, speelde deze 65ste 'Hoogovens' mee in de invitatiegroep: het hoogste niveau buiten de twee grootmeestergroepen die dagelijks in het nieuws komen.

Tot zijn spijt moest Boom overwegend mét zich laten spelen tijdens de negen partijen. Zaterdagmiddag: "De tegenstander van vandaag bijvoorbeeld, Erwin l'Ami, is een 18-jarige jongen die de 'meester'-norm behaalt als hij van me wint. Als je kennelijk van mij wint, word je al meester. Dat hoge niveau heb ik blijkbaar bereikt." Hij lacht er maar om. Wat moet ie anders? De eerste zes partijen verloor Boom. Soms ten onrechte in de tijdnoodfase, zo bleek na analyse. Zoals tegen het 16-jarig talent Marc Envich. "Als ik de stelling nu zie, zou ik er meteen raad mee weten. Als je het met Telstar vergelijkt: het was voor mij alsof een strafschop in de laatste minuut naast wordt geschopt."
Van schande is overigens geenszins sprake. Boom is veruit de laagst geklasseerde deelnemer in de invitatie tienkamp. Hij staat 9552ste van de wereld, met een rating van 2238. De hoogste in de groep, de Chinees Bu Mangzhi, staat 190 op de wereldranglijst. Hij heeft bijna 330 Elo-punten meer dan Boom. Die kreeg de invitatie met de broodschakers mee te doen nadat hij vorig jaar groep 1B had gewonnen. Van deze gepromoveerde mocht niet veel werd verwacht tussen de mannen die minstens drie klassen hoger schaken.
Via clubs in Beverwijk, IJmuiden (Kijk Uit) en een uitstapje naar het sterrenteam van Pagel in Bergen (met Sosonko en Rob Hartog) verliep de loopbaan van Boom. Niets vergeleken met de tegenstanders in de invitatiegroep. "Ik had hoger kunnen spelen en heb daar ook kansen voor gehad. Maar ik speel te weinig. Af en toe een snelschaaktoernooi, clubwedstrijden en Corus. Meer niet. Mijn tegenstanders dit jaar spelen het ene toernooi na het andere. Zweden, Rusland. De partijen van ze zijn gewoon op Internet te vinden. Ze tekenen voor honderden wedstrijden per jaar." "Het inzicht is beter bij die jongens. Het zijn steeds kleine dingetjes waarop ze winnen. Het afwikkelen van stukken doen ze net iets beter waardoor ze sterker staan. En ze blijven veel rustiger in de tijdnoodfase. Het lijkt alsof ze geen druk kennen. Zij weten er gewoon meer van, puur door ervaring. Ze oefenen alleen al drie tot vier uur per dag. Ik moet ook nog werken in de onderhoud bij Corus."
Vrijdagavond tegen zessen kon Boom dan toch uitbundig lachen. Hij versloeg Sybolt Strating en was na zes nullen niet meer laatste. Hij stond opeens gedééld laatste. Met diezelfde Strating. "Het was tot nu net als met Telstar", zei hij meteen na de winst. "Elke keer ging het net mis." De winstpartij was het enige punt dat Boom behaalde. De andere acht partijen gingen verloren.

De schakende Telstar-fan Wim Boom peinst in Wijk aan Zee.
Foto: United Photos De Boer/Poppe de Boer

Schaken en Telstar speelden een pas de deux bij de vorming van het huwelijk met zijn vrouw Alie waarmee hij nu in Sint Maarten woont (niet het eiland, maar de plaats in Noord-Holland). Zijn vrouw kwam hij tegen op de staantribunes van Telstar. Boom was getuige van de oprichting van Telstar in 1963, was het jaar ervoor bij elke wedstrijd van VSV aanwezig toen ze promoveerden. Daarna naar Telstar waar hij een vriendin van een schaakclubgenootje vaak tegenkwam. "Toen we allebei ook meegingen met de bus naar uitwedstrijden hebben we elkaar leren kennen."
Nu zitten ze elke thuiswedstrijd samen op de West-tribune. Soms gaan ze zelfs nog mee naar uitwedstrijden. Maar de vrijdagavond als vaste speelavond gooit roet in het eten. "Ik blijf trouw aan Telstar. Ik kan ook naar AZ gaan, dat is voor ons dichterbij. Telstar is iedere week in tegenstelling tot vroeger dramatisch om te zien spelen. Niet om aan te zien." Maar vergelijkingen tussen de twee uitersten schaken en voetbal maakt hij liever niet. "Zo vind ik die term schaakvoetbal helemaal niets. Dat bestaat niet."
Of Boom komend jaar weer in de invitatiegroep uitkomt, valt te bezien. Promoveren naar de Grootmeester B-groep ligt buiten zijn bereik. "Het verschil tussen mijn groep en de B-groep is niet veel. Bij ons zitten jongens met een hogere Elo-rating dan daar. Maar om nog hoger te komen had ik nu ook pas zestien jaar moeten zijn."