De keizercompetitie is van start

Vrijdag 30 augustus werd de 1e ronde van de keizercompetitie verspeeld.
Twee nieuwe leden maakten hun debuut, te weten Frank Buijck en Sjef Rosier. Frank is een oud-lid en liet onmiddellijk zien dat hij het schaken geenszins verleerd is. Tegen Dick Kruijff, toch niet de minste tegenstander, behaalde hij een fraaie overwinning. Sjef trad aan tegen Maarten Gouda. Ook Sjef liet zien dat hij een aanwinst is voor de club want tegen Maarten behaalde hij een degelijke remise. Tijdens de partij is hij geen moment in gevaar geweest, sterker nog hij stond steeds iets beter.
Een ander verheugend feit is dat Floor Schoone de draad van het schaken weer heeft opgepakt. Vorig seizoen had hij slechts één competitiepartij gespeeld. Hij heeft er weer zin in en dat merkte Arend Boer. Floor maakte gehakt van de Philidor verdediging van Arend. Na afloop vertrouwde Floor mij toe dat hij in de vakantie heel veel geoefend heeft met een schaakvriend. Bijna iedere avond speelden ze een partijtje schaak.
Hajo de Vries moet er nog even inkomen. Tegen René Koens ging het in een damepion opening lange tijd gelijk op tot Hajo een paard verblunderde. Hierna gaf hij onmiddellijk op. André Hennipman speelde tegen zijn ex-trainer Patrick de Koning. Zij zijn op het ogenblik aan elkaar gewaagd. In een altijd moeilijk dubbeltoren eindspel werd tot remise besloten. Gezien de progressie van André kon het wel eens niet lang meer duren voordat hij de vloer aanveegt met zijn trainers.
Ab van Katwijk en Jan Bontenbal vochten een aangenomen damegambiet uit. Hoe Jan verloren heeft, is uw verslaggever niet duidelijk want in het middenspel stond Jan een stuk voor. Bij Henk van Nieuwenhuizen en Peter Hamersma kwam een klassieke Konings-Indiër op het bord. Peter heeft nog niet het goede spelritme te pakken want hij kwam twee keer in tijdnood. Peter produceerde daardoor niet altijd de beste zetten waar Henk goed van profiteerde.
Vier spelers uit de voormalige finalegroep streden tegen elkaar: Sinclair Koelemij tegen Peter van Nieuwenhuizen en Colleen Otten tegen Nikolai Drel. Bij Sinclair en Peter ging het lange tijd gelijk op in een damegambiet. In de tweede tijdnoodfase stond een toreneindspel op het bord dat terecht remise werd gegeven. Colleen en Nikolai gaven een spectaculaire show. In de eerste vliegende tijdnoodfase vlogen de stukken over het bord. Die werd wonderwel gehaald en spoedig waren beiden in de tweede tijdnoodfase aanbeland. Nikolai bood remise aan, maar Colleen wilde persé winnen. De vlag van Nikolai viel maar Colleen zag het niet. Vijf seconde later viel ook de vlag van Colleen. De reglementen zullen geraadpleegd moeten worden om te bepalen wat de uitslag van deze partij is.
André Kunst moest tegen keizerkampioen Andries Visser aantreden. In een Najdorf variant van het Siciliaans offerde Andries een paard. Dat bleek uit het vervolg een incorrect offer te zijn. Andries verloor nog meer materiaal en moest opgeven.

Uitslagen 1e ronde

Frank Buijck   -   Dick Kruijff   0 - 1