Veel strijd bij jubilerend Kijk Uit

De vierde ronde van de competitie van s.c. Kijk Uit viel samen met het 75 jarig jubileum van de schaakclub. Sinds 17 september 1927 biedt de IJmuider schaakclub iedereen wekelijks de gelegenheid de schaaksport te beoefenen. Aanleiding genoeg om het jubileum jaar te beginnen met een fraaie schaaktaart gebakken door bakkerij van Ewijk. Nadat iedereen zijn suikerspiegel flink had opgevoerd met slagroomgebak en marsepein was het tijd om al die nieuwe energie om te zetten in sluwe listen en lagen voor het verschalken van de tegenstander. Dat er hard gevochten werd mag duidelijk zijn aan de uitslagen, van de dertien partijen werd er slechts één remise.

De jubileumtaart

De nummers 1 en 2, Colleen Otten en Sinclair Koelemij, speelden tegen elkaar. Na een zware strijd waar zowel Colleen als Sinclair kansen op de winst misten eindigde de partij via zetherhaling in remise. Een ander duel om de kopposities was dat tussen Cor Dekker en Nikolai Drel. Cor die zijn partijen opzet vanuit zijn uitstekende kennis van het spel en Nikolai die altijd zoekt naar eenvoudige overzichtelijke oplossingen. Aanvankelijk leek Cor de beste kansen te hebben. Nikolai verdedigde zich echter als altijd behendig en won een pionnetje na een misser van Cor. Ook in het daarop volgend tijdnoodduel hield Nikolai het hoofd koel en versloeg zijn gerenommeerde tegenstander middels een uitstekende wedstrijdmentaliteit.

Nikolai Drel

De partij tussen Frank Buijck en Maarten Gouda ging lange tijd gelijk op. Frank toonde zich in het eindspel net iets gehaaider dan Maarten en wist met de remise in zicht zijn tegenstander toch nog pootje te lichten. Het zal niet de eerste keer zijn dat zoon Peter en vader Henk van Nieuwenhuizen tegen elkaar speelden. Ondanks dat clubkampioen Peter de sterkste speler is, staat de taaie weerstand van zijn vader garant voor een spannende partij. Heftige tegenstand van Henk van Nieuwenhuizen kon Peter dit keer niet weerhouden een overwinning bij te schrijven. Keizerkampioen Andries Visser speelde tegen Dennis Engelhart. Ondanks dappere pogingen van Dennis kon hij geen vuist maken tegen de ervaren witspeler. Toen Andries ook nog het laatste valletje van Dennis doorzag gaf deze de strijd op. Het prominente lid van het "De Leeuw" genootschap, Dick Kruijff, wist weer eens zijn geliefde openingsconcept op het bord te krijgen. De zwarte aanval rolde als vanouds onstuimig de witte stelling binnen. Tegenstander Floor Schoone kon niets anders dan met de moed der wanhoop de als lemmingen aanstormende zwarte pionnen en stukken proberen tegen te houden op weg naar de door hun fel begeerde onderste rij. Uiteindelijk kon de dappere witte monarch een dergelijke lawine van enthousiasme en pijlloze visie niet weerstaan en moest, zoals zovelen voor hem, de vlag strijken.

Uitslagen ronde 4

Marcel Sondervan