Tweede nederlaag voor Kijk Uit 1

de Wijker Toren 1 - Kijk Uit 1    6˝ - 1˝

Afgelopen zaterdag werd de tweede ronde van de KNSB competitie gespeeld. Het eerste van Kijk Uit moest voor de tweede keer tegen een zeer sterke tegenstander met een ELO rating van 2000 en hoger. Ditmaal was het onze Beverwijkse buurman van de Wijker Toren (een samengaan van Weenink en Pat Mat). Een echte streekderby dus, maar voor onze schakers een heel zware opgave.
Aanvankelijk zag het naar uit dat we in onze sterkste formatie konden aantreden, maar op het allerlaatse moment zegde Arent van Nieukerken af, waardoor Peter Hamersma moest invallen. Dus verzwakt reisden wij af naar Beverwijk waar we in bar Bodega de Schaker de (ongelijke) strijd begonnen.
Om deze reden een kort verslag, omdat ik zelf aan bord 8 moest spelen en slechts kan melden wat me opgevallen is. Aan bord 1 kreeg Peter van Nieuwenhuizen met wit de Tsjigorin verdediging namelijk 1. d4 d5 2. c4 Pc6. Dit moet zowel de zwart speler als de witspeler goed kennen anders gebeuren er ongelukken. Peter speelde dit goed, maar kon geen voordeel uit de stelling halen waardoor na 2˝ uur spelen de eerste remise een feit was. Ondergetekende speelde aan bord 8 met de zwarte stukken een Weense opening, maar kwam langzaam in de verdrukking. Toen ik na ruim 3 uur spelen een blunder maakte en de kwaliteit weggaf was het onmiddellijk over. 1˝ - ˝ voor de thuisclub.
Inmiddels had Nikolai Drel met wit de zwarte aanval goed weerstaan en wist een verdienstelijke remise te maken (2 – 1). Aan het 2e bord waar Colleen met de zwarte stukken tegen Wim Boom speelde dacht ik even aan de voorafgaande clubavond toen we op een schaakbord aan het dammen waren geweest. De stelling was potdicht en de vraag was hoe lang de stelling dicht zou blijven. Boom probeerde via h-lijn binnen te komen, maar Colleen had alles goed onder controle waardoor het snel remise werd (2˝ - 1˝ ).
Op het moment dat ik bij Sinclair Koelemij keek dacht dat we een goede kans hadden op een punt, maar nadat ik zag hoe weinig tijd hij nog had, begon ik sterk te twijfelen. In de tijdnoodfase ging het dan ook helemaal mis waardoor de achterstand opliep tot 3˝ - 1˝ . Andre Kunst vergiste zich op een cruciaal moment, zodat hij in een toreneindspel twee pionnen achterkwam en moest opgeven (4˝ - 1˝ ).
Het verhaal is eentonig, maar ook Cor Dekker liet punten glippen. Cor had een ingewikkelde stelling, waarin zijn tegenstander een sterke vrijpion had op de b-lijn en Cor (iets later) een vrijpion op de a-lijn. Door onnauwkeurig spel werd de b-pion te sterk en besliste uiteindelijk de partij 5˝ -1˝ .
Sebastiaan had aanvankelijk een “normale” stelling op het bord, maar dit was slechts van korte duur. Na 4 uur spelen was er een complete chaos op het bord, waar Sebastiaan duidelijk voordeel had. In de tijdnoodfase van de tegenstander ging het bij Sebastiaan mis en toen alle rook was opgetrokken leek het of er misschien nog een halfje in zat. Nadat de vrije b-pion was geruild ontstond er een eindspel van toren-pion (Sebastiaan) en paard-loper plus twee pionnen. Uiteindelijk verloor Sebastiaan ook zijn laatste pion en daarmee na zeeeeeer lang spelen de partij 6˝ - 1˝ .

Gedetailleerde uitslagen

de Wijker Toren 1 (2030)   -   Kijk Uit 1 (1931)   6˝ - 1˝