Kijk Uit 1 wint verrassend van A.A.S. 1

A.A.S. 1 - Kijk Uit 1    3˝ - 4˝

Ons eerste team heeft tegen het op papier sterkere A.A.S. 1 uit Aalsmeer verrassend de volle twee matchpunten gepakt. Ons team was door de afwezigheid van Colleen Otten zelfs nog wat verzwakt. Maar in de persoon van Lourens van Veelen vonden we een goede invaller. Lourens won na enkele kleine foutjes van zijn tegenstander met overtuiging.

Ook onze teamleider ontbrak wegens verplichtingen elders. Die werd dan ook node gemist toen eerste bord speler Peter van Nieuwenhuizen een remise aanbod kreeg en niemand wist of dat aangenomen kon worden gezien de stand op de andere borden. In een uiterst gecompliceerde stand  heeft Peter het aanbod uiteindelijk maar aangenomen. ˝ - ˝.
André Kunst speelde zijn favoriete Grand Prix opening maar kwam niet aan aanvallen toe. Hij werd volledig weggespeeld op de damevleugel en moest teleurgesteld opgeven. ˝ - 1˝.
Arent van Nieukerken trok de stand weer recht door zijn tegenstander na zijn speciale variant van de Tarrasch verdediging mat te zetten. 1˝ - 1˝.
Sinclair Koelemij bracht ons op voorsprong via een gevaarlijke variant van de Leeuw opening waarin zwart materiaal offert voor aanval. Zijn tegenstander ging niet op het offer in en verloor. 1˝ - 2˝.
De stand werd weer gelijk door verlies van Sebastiaan van Westerop. Door enkele nutteloze zetten met een kwaliteit meer verloor hij zoveel pionnen dat het eindspel niet meer te houden was. 2˝ - 2˝.
Lourens van Veelen bracht ons team definitief op voorsprong. Met solide spel en ruim in de tijd haalde hij het punt binnen. 2˝ - 3˝
Matchwinnaar werd Nikolai Drel. Hoewel zijn koning een gevaarlijke wandeling over het bord maakte, won hij zoveel pionnen dat hij de partij op zijn gemak kon uitspelen. 2˝ - 4˝.
Cor Dekker leek lange tijd remise te kunnen maken of zelfs nog te winnen ondanks een kwaliteit achterstand maar met twee ver opgeschoven pionnen. Uiteindelijk verloor hij maar niemand zag waar hij het fout had gedaan. 3˝ - 4˝.

Gedetailleerde uitslagen

A.A.S. 1 (2027)   -   Kijk Uit 1 (1931)     3˝ - 4˝