Kijk Uit 1 in degradatiegevaar na nederlaag

Kijk Uit 1 - Oegstgeest '80 2    3˝ - 4˝

Het is vrijdagavond de 13e en ik wil net naar het Oosten vertrekken, als ik hoor dat de bondswedstrijd van het eerste niet in de Eksterlaan kan worden gespeeld. Naar verluidt, is er een verwarmingbuis gesprongen en is als gevolg daarvan het plafond naar beneden gekomen. André Kunst en Sinclair Koelemij hebben alle teamleden van Kijk Uit geďnformeerd en onze tegenstanders van Oegstgeest dat de KNSB bondswedstrijd in het Polderhuis in de Velserbroek wordt gespeeld. Bij aankomst blijkt dat onze damvrienden ook een bondswedstrijd spelen en precies om 12 uur starten we de dam- en schaakwedstrijd.

Onze tegenstanders waren compleet en bij Kijk Uit ontbraken op dat moment Arent van Nieukerken en Colleen Otten nog, terwijl Sebastiaan van Westerop en Sinclair Koelemij net binnenliepen. In de eerste twee uur ging alles gelijk op. Waarschijnlijk stond Kijk Uit iets beter, maar dit zegt meestal weinig.
Na drie uur ontstond er echt voordeel voor ons eerste doordat Nikolai Drel aan bord 8 een stuk voorkwam en Arent van Nieukerken net een mooie combinatie uitvoerde. Arent speelde aan bord 2 met de witte stukken koningsgambiet. Een opening voor echte aanvalspelers, die je tegenwoordig niet veel meer ziet. Al spoedig werden de dames geruild, maar Arent hield met de witte stukken het initiatief. Door de eerder genoemde fraaie combinatie won hij een stuk en de partij, waardoor we een 1 - 0 voorsprong namen.
Aan bord 1 had Peter van Nieuwenhuizen aanvankelijk minder ruimte en was zijn tegenstander iets beter ontwikkeld. Naar mate de partij vorderde kreeg Peter steeds meer ruimte en na zijn lange rokade gevolgd door c5 (zijn tegenstander had ook lang gerokeerd) raakte zijn tegenstander langzaam de draad kwijt. Dit resulteerde in een steeds betere stelling die uiteindelijk de volle winst opleverde (2 - 0).
Helaas verloor Cor Dekker op nagenoeg hetzelfde moment zijn partij. Cor die dit seizoen niet lekker in zijn vel zit, speelde een Siciliaanse opening met de zwarte stukken waar hij naar eigen zeggen waarschijnlijk te snel Da5 had gespeeld. Toen Cor nog weinig tijd had profiteerde zijn tegenstander onmiddellijk van een verkeerde voortzetting en won de partij (2 - 1).
Sinclair Koelemij speelde een damepionopening en kwam op een zeker moment in een stelling waar hij drie lichte stukken had en zijn tegenstander een toren en een licht stuk. Op het moment dat zijn tegenstander een dame haalde en iedereen dacht dat de partij voorbij was, was het nog zeer lastig voor zijn tegenstander om de partij in winst om te zetten. Helaas lukte het de Oegstgeest speler wel en was het 2 - 2.
André Kunst speelde met de zwarte stukken de Najdorf variant van het Siciliaans en in een (ogenschijnlijk) rustige Siciliaan kwam hij een pion voor. Toch was dit voordeeltje niet voldoende om de winst binnen te halen. In een lastig eindspel van toren en 2 pionnen tegen toren en 1 pion kon André de winstvariant (als hij er geweest is) niet vinden. De stand was 2˝ - 2˝.
Nikolai Drel was in het begin van de partij een stuk voorgekomen, maar door een blunder gaf hij een toren weg, waardoor hij een loper achterstond! Teleurgesteld door dit verlies en mogelijk de toegeslagen vermoeidheid volgden al snel nog een aantal pionnen en uiteindelijk kon hij opgeven. Jammer, van winst naar verlies in een partij! Stand 2˝ - 3˝ in het voordeel van Oegstgeest.
Colleen Otten speelde een sterke partij en wist in een Franse opening waar zwart het initiatief had op de damevleugel en wit op de koningsvleugel haar tegenstander (ex-Kijk Uiter Rob Veenhuijsen) op een ingenieuze wijze een pion af te troggelen. Zwart kwam in tempodwang en kon tenslotte niets anders doen dan de partij opgeven (3˝ - 3˝).
Alle hoop was nu gevestigd op Sebastiaan van Westerop, die zijn "lijfvariant" de Scandinavische verdediging speelde en (uiteindelijk) er met een pion meer uit kwam. Ofschoon de stelling lastig was om meteen winst te pakken, had Sebastiaan wel kansen. Ik had daarom goede hoop dat we deze belangrijke wedstrijd tegen de nummer 10 van de ranglijst zouden winnen (in ieder geval gelijk). Toch liep alles anders. Sebastiaan dacht dat hij in tijdnood zat en speelde onnodig supersnel en deed een aantal slechte zetten waardoor hij uiteindelijk zijn partij en de wedstrijd voor Kijk Uit 1 verloor (3˝ - 4˝). Het was echt het weekend van vrijdag de 13e voor me!

Gedetailleerde uitslagen

Kijk Uit 1 (1974)   -   Oegstgeest '80 2   (1873)     3˝ - 4 ˝