Kijk Uit 1 nog steeds in degradatiegevaar

De Uil 1 - Kijk Uit 1    5 - 3

Zaterdag 15 maart trad Kijk Uit 1 aan tegen De Uil 1. Met nog drie ronden te gaan en slechts 4 wedstrijdpunten bevindt ons eerste team zich nog steeds in degradatiezone. Twee teams staan nog onder ons met 2 punten. Idealiter zou vandaag dus minimaal 1 punt van De Uil afgesnoept moeten worden. Jammer genoeg waren we enigszins verzwakt door het uitvallen van Colleen Otten en Lourens van Veelen. Tevens bevond onze teamleider Peter Hamersma zich in het buitenland. Gelukkig waren Jan Geus en Frank Buijck bereid om in te vallen.
Op de ochtend zelf werden we gebeld door de wedstrijdleider van De Uil dat hun speellocatie niet beschikbaar was. We speelden nu in het restaurant van het psychiatrisch centrum Vogelenzang in Bennebroek. Een mooie ruime locatie met een goede catering.

Arent speelde tegen de sterke Jan Havenaar. In een vreemde opening waar Arent zich niet zo in thuis voelde, won hij een pion. Hierna kon hij kiezen voor een eindspel met twee pionnen meer of voor aanval. Arent koos voor het laaste en met een fraai paardoffer maakte hij de partij uit. 0 - 1.

André was door het wegvallen van Colleen en de kleurverdeling opgeschoven naar het vierde bord. Met zwart maakte hij in het vroege middenspel de fout door zijn goede loper te ruilen. De witte velden werden enorm zwak en zijn tegenstander maakte daar goed gebruik van. Kansloos werd André van het bord gezet. 1 - 1.

Aan bord 8 kreeg Frank met zwart het gesloten Siciliaans voorgeschoteld. Door een ongelukkige ruil werd de zwarte pionnenstelling zwak. Zijn tegenstander wist 2 pionnen te winnen en met deze voorsprong een toreneindspel in te gaan. Dat was helaas niet meer te houden. 2 - 1.

Cor speelde met wit de Steinitz variant van het Spaans. De stelling bleef lange tijd gelijk tot in het eindspel. Cor voelde zich echter niet thuis in een stelling waarin nauwkeurig verdedigd moest worden. In een paarden eindspel waarin zwart een vrijpion had gekregen overleefde Cor de tijdnoodfase niet. 1 - 3.

Aan bord 6 had Sebastiaan via scherp spel een kwaliteit en een pion veroverd. Deze materiaalvoorsprong veranderde in een stelling met 3 pluspionnen. Helaas veronachtzaamde hij zijn verdediging waardoor zijn tegenstander weer kansen kreeg. In de daaropvolgende tijdnoodfase werd zijn koning opgejaagd tot mat. 1 - 4.

Jan viel in aan bord 7. Jan is nog niet zo lang lid en een aanwinst voor de club. Hij heeft bij veel schaakclubs gespeeld en is een ervaren schaker. Met wit kwam hij weliswaar een pion achter maar zijn tegenstander durfde ondanks zijn overwicht in het centrum niet door te zetten. Een remise aanbod van Jan werd geweigerd. Hierna won Jan een pion terug en even later stond hij er zelfs een pion voor. Met zijn paard maakte hij handig gebruik van de zwakke zelden van zijn tegenstander. Toen hij nog meer materiaal won gaf zijn tegenstander zich gewonnen. 2 - 4.

Peter speelde tegen de sterke Ad Reijneveld. Nadat hij de beste voortzetting gemist had moest hij met een iets mindere stelling genoegen nemen. Een hevige tijdnood waarin Peter 10 zetten moest doen in minder dan 1 minuut, overleefde hij wonderwel. Met goed tegenspel wist hij eeuwig schaak af te dwingen. 3 - 4.

De partij van Sinclair verliep met wisselende kansen. Na een lange tijd gelijk opgaande strijd kwam zijn tegenstander gewonnen te staan. Die drukte echter niet door. Na de eerste tijdcontrole stond Sinclair zelfs een kwaliteit voor. Sinclair verzuimde de kwaliteit terug te geven (waarna hij eenvoudig gewonnen zou hebben gestaan) en raakte in een eeuwig schaak situatie. Remise.

Eindstand 3 - 5. Doordat onze naaste concurrenten Tal en Oegstgeest met nog grotere cijfers verloren is onze positie er iets op vooruit gegaan maar behoort degradatie nog steeds tot de mogelijkheden. Alles zal afhangen van de laatste ronde waarin wij tegen Tal spelen. Maar eerst volgt nog de wedstrijd tegen A.S.C. uit Alkmaar.

Gedetailleerde uitslagen

De Uil 1 (2020)   -   Kijk Uit 1 (1950)     5- 3
A. Reijneveld (2110) - P. van Nieuwenhuizen   (2100) ˝ - ˝
J. Havenaar (2120) - A. van Nieukerken (2062) 0 - 1
T. Bakker (2035) - C. Dekker (2006) 1 - 0
T. Sneeuw (2076) - A. Kunst (1979) 1 - 0
G. van Dijk (1982) - S. Koelemij (1917) ˝ - ˝
S. den Haan (1914) - S. van Westerop (1845) 1 - 0
J. Vreeburg (1989) - J. Geus (1740) 0 - 1
F. van Randen  (1936) - F. Buijck (0000) 1 - 0

Stand na 15 maart 2003

Klasse 3D   Mp     Bp     1     2     3     4     5     6     7     8     9     10
1. LSG 3 14 42 x . . 6
2. HWP Haarlem 11 33˝ x 4 5 . 6 . 6
3. De Wijker Toren   11 32˝ . 4 x 4 5 4 .
4. ASC 7 29 3 4 x . 5 .
5. De Uil 7 24˝ . 3 x 4 2 5 .
6. AAS 6 28˝ . 2 4 4 x . 6
7. Het Spaarne 6 28 . 6 . x