Kijk Uit 2 strooit met pionnen

Kijk Uit 2 - H.W.P. 4    3˝ - 4˝

Vrijdag 6 december 2002 werd de 3e ronde van de NHSB competitie verspeeld. Ons 2e team trad aan tegen H.W.P. 4 uit Haarlem. Het Sinterklaasfeest van de dag ervoor zat nog in de hoofden van onze spelers want in verschillende partijen werden er pionnen weggegeven alsof het nog steeds Sinterklaas was. Mede door deze goedgeefsheid verloor ons team belangrijke partijen en daarmee ook de wedstrijd.
Voor aanvang van de wedstrijd liet de stand in klasse 3C zien dat H.W.P. 4 fier aan kop stond met 2 fors gewonnen wedstrijden terwijl Kijk Uit 2 tot nu slechts 1 wedstrijdpunt had weten te vergaren. Ons team was nagenoeg op volle oorlogssterkte; alleen Jaap Beekhuis werd vervangen door Frank Buijck, voorwaarlijk toch geen verzwakking. Verheugend was dat na een lange afwezigheid Özden Tuna weer van de partij was.

Ab van Katwijk speelde tegen de Grünfeld Indische verdediging. Op de 21e zet gaf Ab een pion weg waarna hij in een toreneindspel belandde met één pion minder. De extra pion was een vrije randpion waardoor het eindspel remise was. Ab speelde echter niet goed tegen en zijn tegenstander kon zijn pionnen naar voren spelen. Toen de promotie nabij was, gaf Ab op. 0 - 1.

Andries Visser was het gulst van allemaal. In een Pirc, waarvan hij zei dat hij die nog recent had nagekeken, gaf hij op de 8e zet reeds een pion weg. Twee zetten later gaf hij er nóg een weg. Doodleuk beweerde hij dat hij het nog wel remise kon houden. Sterker zelfs, op een gegeven moment kwam Andries mij vertellen dat hij een stuk ging winnen. Welnu lezers, dat stuk heb ik nooit gezien. Na een mislukt wanhoops offensief moest Andries opgeven. 0 - 2.

Peter Hamersma heeft het spelletje van André Kunst afgekeken. In een Siciliaan met f4 bereikte hij een geweldige stelling: bezit van twee half open lijnen, een centrum loper die dwars door de zwarte stelling sneed, een veilig gerokeerde koning en een vijandelijke koning die in het midden stond en niet meer mocht rokeren. Al spoedig won Peter 4(!) pionnen. Zijn tegenstander dacht echter nog lang niet aan opgeven. Peter verloor zijn concentratie en blunderde een volle loper weg. Zelfs toen was het nog gewonnen. 1 - 2.

Özden Tuna verdedigde zich met het Scandinavisch. Na enkele zwakkere zetten bleef hij met een verzwakte pionnenstelling zitten en een paardpaar terwijl zijn tegenstander het loperpaar had behouden. Ondanks gebrek aan spelritme wist Özden een eindspel te bereiken waarin hij iets betere kansen had. Een remise aanbod werd (na raadpleging van de teamleider) aanvankelijk afgeslagen maar na enkele zettenherhalingen was daar niet meer aan te ontkomen. 1˝ - 2˝.

Frank Buijck speelde met zwart tegen het Spaans. Daar voelde Frank zich naar eigen zeggen wel in thuis. Dat bleek echter niet uit het partijverloop want op de 10e zet blunderde hij een belangrijke centrumpion weg. Frank bleef echter actief tegenspelen en zette zijn tegenstander onder druk. Die bezweek en Frank won 4(!) pionnen. Ondanks dat hij weer een pion weggaf bleef het eindspel toch gewonnen. 2˝ - 2˝.

De stand was weer rechtgetrokken. Het zou er nog om spannen, want Henk van Nieuwenhuizen stond verloren maar bij Lourens van Veelen en Dick Kruijff wisselden de kansen per minuut. Henk heeft zich de hele avond moeten verdedigen tegen een agressieve tegenstander die een vreselijke koningsaanval had ingezet. Om erger te voorkomen moest hij op een gegeven moment materiaal geven. Ondanks voortgaande taaie tegenstand kon hij het niet bolwerken. 2˝ - 3˝.

Dick Kruijff bediende zich weer van de De Leeuw opening. Echter, tegen de principes van De Leeuw in, rokeerde Dick kort. In plaats van een aanval te verkrijgen tegen de vijandelijke koning, was het zijn tegenstander die de lakens uitdeelde. Dick bleef stug verdedigen en nadat de eerste tijdcontrole was gehaald manoeuvreerde Dick naar een gewonnen eindspel. 3˝ - 3˝.

Alles hing nu af van de laatste partij aan bord 1. Daar was Lourens van Veelen aanvankelijk in een gedrukte stelling terecht gekomen na een paar vreemde openingszetten van zijn tegenstander: 1. d4 d5 2. f4(?!). Lourens worstelde zich los en kwam beter te staan. Zo rond de tijdcontrole draaiden de rollen zich echter weer om. Na een paar mindere zetten stond hij een kwaliteit achter. Met beiden nog maar een paar minuten op de klok en in een stelling waar Lourens mat in één dreigde, raakte hij met zijn koning in een schaakcarrousel waarin hij zijn dame kwijtraakte en moest opgeven. 3˝ - 4˝.

Op het nippertje verloren dus. Jammer van al die weggegeven pionnen, anders had er mijns inziens winst ingezeten. Met één punt uit drie wedstrijden moet ons team nu oppassen om niet in de gevarenzone terecht te komen. De volgende wedstrijden moeten echt wel punten gaan opleveren.

Kijk Uit 2 (1630) - H.W.P. 4 (1711) 3˝ - 4˝
L. van Veelen   (1742) - N. Ziyadah (1806) 0 - 1