Kijk Uit 3 valt ten prooi aan De Uil 4

Kijk Uit 3 - De Uil 4    3½ - 4½

Kijk Uit 3 is er net niet in geslaagd om de eerste punten van dit nieuwe seizoen binnen te halen. De kleinst denkbare nederlaag was het uiteindelijke resultaat.

In onze eerste thuiswedstrijd leek het aanvankelijk een bloedeloze aangelegenheid te worden; remises en nog eens remises en dan nog maar niet te spreken over de talrijke remiseaanbiedingen die deze avond schering en inslag waren. Allereerst de partij van onze nestor Hans Wijdoogen. Zelf was ik even een half uurtje afwezig geweest (familieaangelegenheden). Nauwelijks was ik in het clubgebouw of ik werd door een collega schaker erop attent gemaakt dat Hans zijn partij al in remise was geëindigd. Nou ja, die partij had ik dan maar gemist. Zal wel niet veel gebeurd zijn. Vul nog een deel van het wedstrijdformulier in, komt Hans met de mededeling dat hij 38(!) zetten gespeeld heeft, samen hadden ze een afruilspelletje gespeeld. De rest van de avond heeft Hans lopen rekenen hoeveel zetten hij per minuut heeft gespeeld. Bij deze, Hans, ik zal je de oplossing geven: mijn schatting is dat je ongeveer 10 minuten over jouw partij heb gedaan. Dus dat betekent voor één zet iets meer dan 15 seconden, voorwaar een snelheidsrecord! (Ik kan geeneens zo snel noteren.)

Dan onze door fysieke klachten geteisterde Patrick de Koning. Op een voor mij nog duistere manier verloor Patrick een pion, en een lange lijdensweg leek onze held te gaan. Dat er nog steeds merkwaardige staaltjes van toeval plaatsvinden werd ook nu duidelijk. Zijn tegenstander had hetzelfde fysieke euvel als Patrick en samen besloten ze tot remise. 1-1.

Ook op de andere zes borden leek remise het meest waarschijnlijke resultaat. Jan Bontenbal en André Hennipman spraken al openlijk over remise.
Totdat ik me wat meer verdiepte in de stelling van Peter Duijn. Peter leek een pion te verliezen op f2, en zat er daarna nog muziek in Peters stelling? Nee dus, het geheel zou als een kaartenhuis worden omvergeblazen. Peter een ervaren rot doorzag het en gaf na 16 zetten op. De eerste rimpel in onze remisestellingen. 1-2.

Jan Bontenbal wist al na een half uur spelen dat zijn partij in remise zou uitmonden. Zijn tegenstander vond dat hij niet voor een kwartiertje schaken uit Hillegom was gekomen (begrijpelijk) en speelde door. Maar ook Jan speelt al een tijdje schaak en weet alles omtrent remise en in wat voor bochten zijn tegenstander zich ook manoeuvreerde, Jan zijn eerste conclusie was juist. Wij bleven dus op een punt achterstand. 1½ - 2½.

Dan Maarten Gouda, die na een wat mindere periode een stuk beter is gaan schaken. Maarten begon zoals gewoonlijk zeer snel, maar neemt in het middenspel de tijd en probeert dan zijn tegenstander te verschalken. Dit lukte wonderwel; eerst won Maarten een pion, daarna liep zijn opponent in een penning, en als klap op de vuurpijl schonk hij Maarten een toren. Verder spelen was zinloos en wij stonden gelijk met nog drie partijen te gaan. 2½ - 2½.

Op bord 7 André Hennipman die in een ongeveer gelijke stelling al aan remise dacht, maar met elk twee torens en een paard kan er veel gebeuren. André ging er eens goed voor zitten en ontwikkelde zijn stukken terwijl zijn tegenstander het allemaal maar wat afwachtte. Dat werd hem fataal, een pion sneuvelde en ook zijn paard kon verder op de eeuwige jachtvelden. 3½ - 2½. Wij stonden voor!

Reeds zover in de wedstrijd, zouden we dan eindelijk één of meer punten pakken? Niet dus.
Floor Schoone stond in zijn partij onder een constante druk, door toedoen van een voor hem vijandelijke dame die hem belette te rokeren. Floor moest steeds verdedigende zetten vinden totdat zijn tegenstander zijn dame op een wat ongemakkelijke plek plaatste. Helaas, Floor kon de omschakeling verdediging aanval niet maken en een gruwelijke penning (voor Floor) van de loper kostte hem de koningin. 3½ - 3½.

Sjef Rosier de laatst overgebleven strijder. Die aanvankelijk in een steeds betere positie kwam te staan, wat zelfs resulteerde in een vrijpion. Maar dat zo'n pion op een redelijk vol bord tot het gewenste resultaat leidt is altijd afwachten. In deze partij niet; Sjef verloor de pion en raakte daarna nog meer materiaal kwijt, zodat wij uiteindelijk toch met lege handen kwamen te staan. 3½ - 4½.

Misschien moeten we volgende keer wat agressiever uit de startblokken komen en alleen maar aan remise denken als het niet anders kan. Wie weet pakken we dan wel de punten.

Gedetailleerde uitslagen

Kijk Uit 3 (1445)   -   De Uil 4 (1478)     3½ - 4½