Kijk Uit 3 verpletterd door Excelsior 2

Kijk Uit 3 - Excelsior 2    1 - 7

Eer de klok op vrijdag 14 maart 18.00 uur had geslagen, zat het 3e team van Kijk Uit al in de problemen. Zonder onze vaste teamleider en 4e bord speler moest ik op zoek naar een vervanger. Nadat dat was gelukt kreeg ik een telefoontje dat de 6e bord speler ziek thuis lag. Na ook dit probleem opgelost te hebben, belde mijn collega wedstrijdleider van de interne competitie mij op om zich ook af te melden. En na nog een paar afmeldingen voor de interne competitie dacht ik even dat alleen de spelers van ons team aanwezig zouden zijn op onze clubavond. Toen had ik het even gehad.
Maar na mijzelf weer wat moed te hebben ingesproken ging ik er vanuit dat er niets meer fout kon gaan, en dus met een opgewekt gevoel kon worden begonnen aan de bondswedstrijd.

Rond 20.15 uur konden de klokken worden ingedrukt. Een moeilijke opgave om toch wat punten weg te slepen tegen een tegenstander die vorig seizoen was gedegradeerd en nu 3e stonden in onze poule.
Op bord 1 speelde Jan Bontenbal een solide verdediging tegen een stugge opening van wit. Bord 2 werd bezet door Peter Duijn die in de opening het centrum in handen wilde krijgen.

Onze 1e en 2e bordspelers Jan Bontenbal (links achteraan) en Peter Duijn

Op het 3e bord speelde Floor Schoone een beetje vanuit een gedrukte stelling, maar kwam daar (volgens mij) goed doorheen. Daarnaast zat Arend Boer, die na de opening een pion voordeel had, en er na een uur nog steeds niets mee kon doen. Dan op bord 5 Maarten Gouda, die een lange tijd gelijk opging met zijn opponent. Op 6 zat onze junior André Hennipman, die normaal op bord 7 speelt, maar met onze reserve spelers erbij hoger was ingedeeld. In de opening kwam hij al een kwaliteit achter tegen de enige dame in het gezelschap van de tegenstander. Op 7 speelde Dennis Engelhart zijn 2e bondspartij, en hij kwam al snel in de verdrukking door de oprukkende vijandelijke pionnen. Op 8 speelde onze nestor Hans Wijdoogen, die net weer een beetje fit was na een ziekenhuis bezoek. Ik was blij dat hij er was, anders had ik zelf ook mee moeten spelen. Nu kon ik gewoon alles in de gaten houden.

Onze nestor Hans Wijdoogen

Na een barbezoekje mijn volgende ronde langs de slagvelden. Op 2 hadden we een pion voor, op 6 nog steeds een kwaliteit achter, en daar was de stelling mijns inziens niet lang meer te houden, maar op 7 was onze speler langzaam uit de verdrukking geraakt, alleen stonden er wat ongunstige pionnen aan zijn kant. De andere borden waren nog steeds gelijkwaardig, dus het kon nog alle kanten op. Maar in mijn pauze kwam Maarten met de mededeling dat hij zich mat had laten zetten. 0 - 1. Even later werd op bord 8 tot remise besloten. ½ - 1½.
De kwade geesten van de laatste bondswedstrijd kwamen om mijn hoofd heen spoken. Het zal toch niet weer zo slecht gaan als toen?? Nadat ik één kwade geest knock-out had geslagen, kwamen er weer twee bij, want toen kwam André bij me en vertelde dat zijn openingsfout hem fataal was geworden. Stand ½ - 2½. En nadat ook Jan kwam melden dat ook hij zich mat had laten zetten, kon ik niets anders dan voor de vier overgebleven strijders mijn handen uitstrekken, naarstig op zoek naar een borrel. Maar in theorie was alles nog mogelijk, alleen de praktijk zag er héél ongunstig uit voor ons.

Peter Klok (voorzitter van Excelsior) blij als een kind na zijn overwinning

Floor kwam na een vervelende dame-paard variant in een vork terecht, waarna ook hij niets anders kon doen dan opgeven. Arend kwam naar me toe om te vragen of hij remise aan mocht bieden, en gezien het feit dat we de wedstrijd verloren hadden, dacht ik aan de bordpunten, en zei dus ja. Ook Peter maakte een foutje in het eindspel, met remise tot gevolg. Stand: 1 - 5. Toen ook Dennis geen uitweg meer zag in zijn hopeloze stelling, kon ook hij opgeven. Nog één strijder over, Arend, maar ook die speelde iets te lang door, waardoor ook hij een stuk weggaf en dus ook meteen kon stoppen. Eindstand: 1- 7!!
Een beetje geflatteerd maar wel waar. Nog één wedstrijd te gaan, tegen de koploper, en dan hopen we dat er engelen zijn die achter ons komen staan.
Toch een ieder bedankt die mee heeft gespeeld om ons 8- tal te completeren.

Gedetailleerde uitslagen

Kijk Uit 3 (1446)   -   Excelsior 2 (1568)     1 - 7