Dinsdagmiddag instuif
schaken en dammen

IJmuiden - In de gezamenlijke clubruimte van Damclub IJmuiden (DCIJ) en schaakvereniging Kijk Uit is dinsdagmiddag de eerste instuif voor volwassenen georganiseerd. Er kwamen zo'n tiental belangstellenden langs om zich te buigen over het zwart-witte bord.

Het was dinsdag tijdens de schaak- en daminstuif heel gezellig met een kopje koffie naast het bord, en rimpels in het voorhoofd van het denken. Op de foto de heren Henk Peters en Arend Boer achter het schaakbord.

De instuif is in samenwerking met beide verenigingen en de afdeling Sport & Recreatie van de gemeente Velsen tot stand gekomen. De doelgroep is volwassenen vanaf 40 jaar. Aangezien deelname vrijblijvend is, hoopt men in een behoefte te voorzien dat men een sport kan beoefenen zonder lid te worden. Ontspanning en gezelligheid staan voorop. Op deze eerste instuif schaarden de heren, want de dames lieten het nog afweten, zich inderdaad zowel om de schaak- als de damborden. Een aantal leden van DCIJ was ook afgekomen op de mogelijkheid om extra partijen te spelen. Opwarmertjes voor de clubavond?
Door de opkomst van leden kunnen bezoekers zowel tegen ervaren spelers als tegen mensen spelen die af en toe een partijtje spelen. En wil men zowel dammen als schaken, dan kan dat ook.
"We willen kijken hoe de instuif zich verder ontwikkelt," aldus Dick Kruijff van schaakclub Kijk Uit. "Als de mensen dat willen, kan er ook competitie worden gespeeld. Maar ook onervaren dammers of schakers kunnen langs komen. Want als er behoefte aan is, kunnen zij hier ook de regels leren."
DCIJ en Kijk Uit spelen elke vrijdagavond samen in de clubruimte. Men beschikt over een eigen kantine, waar koffie, thee en verdere drankjes verkrijgbaar zijn. Op deze vrijdagavonden wil het nog wel eens laat worden, want een spannende partij kan aardig lang duren. Ook dat kan

De instuif wordt elke dinsdagmiddag georganiseerd van 13.30 tot 16.30 uur. Voor informatie kan men bellen met Dick Kruijff, 023- 5375867.