Kijk Uit laat twee keer winst liggen

Uit de Jutter van 20 november 2003

IJmuiden - Vrijdagavond speelde het derde team van schaakclub Kijk Uit tegen de spelers van vereniging De Uil uit Hillegom. Het werd een uiterst spannende wedstrijd die lange tijd gelijk opging. Uiteindelijk waren alle partijen gespeeld op één partij na, die van penningmeester René Koens. Een remise was voldoende geweest voor de winst van het team maar helaas werd de druk te hoog voor René onder druk van de massaal toegestroomde kijkers. Hij begon te knoeien en veranderde een gewonnen stelling in een verloren stelling. Zo werd de wedstrijd alsnog 4 - 4. In de interne competitie werden slechts een paar partijen gespeeld omdat de volgende dag het eerste team moest aantreden in de landelijke derde klasse. De belangrijkste partijen voor het kampioenschap waren die tussen André Kunst en Peter Hamersma en de partij tussen Dick Kruijff en Sinclair Koelemij. Zowel André als Sinclair wonnen, wat gezien het Elo rating verschil voorspelbaar was. Hiermee wist Sinclair Koelemij de leiding over te nemen van Jaap Kramer. Zaterdag moest aangetreden worden met het eerste team. Het zou één van de spannendste wedstrijden worden van de laatste jaren. Zeven uur aaneengesloten hoogspanning met uiteindelijk een 4 - 4 gelijkspel tegen schaakclub Caïssa uit Amsterdam. Uitstekende overwinningen waren er van eerste bordspelers Arent van Nieukerken, Sinclair Koelemij en Sebastiaan van Westerop. Colleen Otten speelde een voorzichtige remise. Peter van Nieuwenhuizen moest alle zeilen bijzetten en tot op de bodem gaan van zijn eindspelkennis om een nederlaag te ontlopen. Na langer dan zes uur spelen werd het punt gedeeld. Kijk Uit kwam flitsend uit de startblokken en binnen vier uur spelen werd een ruime voorsprong genomen. Nog één punt en de buit was binnen. Toen begonnen de problemen. Jaap Kramer was heel goed uit de opening gekomen en stond na een rekenfout ineens twee pionnen achter. André Kunst was een pion achtergekomen en bezweek als eerste onder de druk en verloor. Martin de Koning was in grote tijdnood gekomen en kon de complexe stelling niet houden. De stand was op dat moment 3 - 2 in het voordeel van Kijk Uit. Zoals gezegd wist Peter van Nieuwenhuizen uiteindelijk het halve punt veilig te stellen en bracht daarmee de stand op 4 - 3. Jaap Kramer was de laatste man. Een remise zou Kijk Uit de winst brengen. Er werd tot en met de laatste seconde gevochten en in tijdnood gebeurden de vreemdste zaken. Meerdere malen miste Jaap de remise. Uiteindelijk moest hij na zeven uur spelen totaal uitgeblust opgeven. De einduitslag was 4 - 4. Kijk Uit staat nu met drie punten uit drie wedstrijden op een vijfde plaats. De volgende wedstrijd tegen het Alphense A.S.C. zal opnieuw cruciaal zijn, maar zolang de spelers zo blijven vechten als in de eerste wedstrijden moet een middenmootpositie haalbaar zijn.