Contributieverhoging in zicht

Per 1 juli 12004 wordt de KNSB contributie voor alle schakers aangesloten bij de schaakbond verhoogd met 5 euro. Gezien de financiële situatie van onze club lijkt een doorberekening van deze verhoging in de ledencontributie onvermijdelijk. In de algemene ledenvergadering van 25 juni 2004 zal het bestuur daartoe een voorstel doen.

Hieronder volgt het persbericht van de KNSB.

Bondsraad verhoogt contributie met vijf euro

De Bondsraad van de KNSB heeft op zaterdag 29 november besloten de contributie van de seniorleden te verhogen met vijf euro per jaar. Deze verhoging gaat in op 1 juli 2004. De contributie van de jeugdleden zal met een vergelijkbaar percentage omhoog gaan.

Wie in de afgelopen maanden de media heeft gevolgd, weet dat er voor de sportbonden een moeilijke periode aanbreekt. Met Prinsjesdag maakte het ministerie van VWS bekend dat er flink gekort gaat worden op de subsidies voor de sport. De algemene instellingssubsidies verdwijnen per 1 januari 2004 en op andere subsidies wordt tien procent gekort. Voor de KNSB betekent dat 174.000 euro minder inkomsten.
Dat was niet het enige financiële probleem waar de bond zich voor geplaatst zag. De oorspronkelijke begroting voor 2004 kende een tekort van 64.000 euro en ook dat moest worden weggewerkt. Bovendien heeft het bondsbureau in Haarlem dringend een opknapbeurt nodig: dat is nog eens 20.000 euro per jaar. Omdat besturen ook vooruitzien is had het KNSB-bestuur zich bovendien afgevraagd hoe het in 2004 en latere jaren met andere subsidies van VWS en NOC*NSF zou gaan. Een verdere verlaging lijkt niet onwaarschijnlijk en dus vond het bestuur dat er op voorhand reeds 50.000 euro gereserveerd moest worden voor tegenvallers. Kortom, er moest een bedrag van 308.000 euro gevonden worden om alle problemen het hoofd te bieden.

Hoe los je dat op? Op het bondsbureau waren alle activiteiten kritisch bekeken en was er een ton aan bezuinigingen gevonden. Omdat het bestuur vast wilde houden aan het meerjarenbeleidsplan 2003-2006 en niet in de daar gepresenteerde plannen wilde schrappen zou het resterende bedrag, ongeveer 210.000 euro, van de leden moeten komen, vond het bestuur. Concreet zou dat een contributieverhoging van 11 euro per seniorlid betekenen.
De bondsraad begreep de problemen wel, maar ging niet klakkeloos met het bestuur mee. De voorziening van 50.000 euro werd alom van tafel geveegd. "Eerst maar eens afwachten wat er werkelijk gebeurt", was het motto. Boven vroegen veel leden van de bondsraad zich af of je wel aan de bestaande plannen moet vasthouden als er minder geld is. Zou die discussie niet eerst gevoerd moeten worden?

Er werd lang heen en weer gepraat en rond drie uur 's middags rolde er een compromis uit de bus. In 2004 is de nood nog niet zo hoog gestegen omdat de KNSB van het ministerie een afbouwbedrag ontvangt van ongeveer 130.000 euro. Met een contributieverhoging van 5 euro moeten de problemen voor 2004 opgelost kunnen worden. Daarnaast kreeg het bestuur de opdracht mee om voor de volgende vergadering (5 juni 2004) duidelijk te maken, waarom zij vindt dat aan de diverse activiteiten vastgehouden moet worden. Wat is de motivatie om bepaalde activiteiten wel of juist niet uit te voeren? De bondsraad krijgt op die manier een keuze voorgelegd. Zoals een van de bondsraadsleden zei: "Het is goed mogelijk dat we bepaalde activiteiten belangrijk vinden en met een verdere verhoging akkoord gaan, maar we moeten het wel aan de leden kunnen uitleggen."

Samenstelling KNSB-bestuur
Op de bondsraad van 29 november nam Frans Maas na een bestuursperiode van negen jaar afscheid als bestuurslid van de KNSB. Hij was in zijn laatste bestuursperiode belast met de post verenigingsondersteuning. De bestuursleden Wim Arns (secretaris), Willem Bor (kadervorming) en Ben Steffens (penningmeester) werden voor drie jaar herkozen.

[Minze bij de Weg]