Historie Hoogovens Schaakclub Pat Mat vereeuwigd

Uit Huis-aan-Huis van 23 december 2003

Na de fusie van Pat Mat en Weenink tot de Beverwijkse schaakvereniging "de Wijker Toren" zijn de ex-Pat-Matters Will van der Laan en Piet Zwart aan de slag gegaan om de zeer rijke historie van hun vereniging vast te leggen. Hoewel normaal een schaakvereniging zich voornamelijk richt op het lokale schaakleven, wist Pat Mat zich in de loop der jaren ook verdienstelijk te maken voor de Nederlandse schaakwereld door vijfentwintig jaar lang het snelschaakkampioenschap voor Nederlandse clubteams te organiseren. Maar Pat Mat is ook verbonden met een nog veel bekender toernooi, waarnaar wereldwijd elk jaar door de schaakwereld reikhalzend uitgekeken wordt: het Corus Chess Tournement. Leden van de schaakvereniging stonden aan de wieg van dit voormalig Hoogovens Schaaktoernooi. En zelfs nu draagt nog menig ex-Pat-Matter zijn steentje bij aan het huidig Corus Chess Tournement.
Afgelopen zondag werd in Bodega De Schaker het eerste exemplaar van de historie van Pat Mat uitgereikt aan Piet Zwart en gootmeester Harmen Jonkman. Schaakjournalist en schaker in hart en nieren Lex Jongsma gaf een lezing.

Alle grootmeesters op een rijtje - archieffoto 1999