Super Zaterdag voor schaakteams

Uit het Haarlems Dagblad van 17 mei 2004

door Pieter Roggeveen

Schaken - De champagne heeft zaterdag in de regionale schaakteams rijkelijk gevloeid, alle droomscenario's werden waarheid. Teams die al geen hoop meer hadden, handhaafden zich, teams die nog kansen zagen, promoveerden.

Het grootst was het feest bij Bloemendaal. Het eerste, tweede en derde team mogen allemaal een klasse hoger gaan spelen, het vlaggenschip zelfs voor het eerst in de historie in de 1e klasse. De laatste ronde, thuis tegen Alteveer, ging vrij soepel. Jan Bakker en Rob Duijn wonnen in hun bekende ruige stijl, Jan-Peter van Zandwijk pakte de zaken harder aan en met een fraai stukoffer liet hij zijn vrijpionnen onstuitbaar oprukken. De wedstrijd was toen gespeeld en dolgelukkig makten de andere vijf Bloemendalers zich er met remise vanaf. Een 5½ - 2½ zege, een kampioenschap en een promotie rijker, gingen de snorren eraf en de flessen open.

Niet veel later had ook Bloemendaal 2 de verwachtingen waargemaakt. Tegen Heemstede werd na een verwoede strijd de 5 - 3 overwinning binnengehaald. Gelukkig had dit voor Heemstede geen consequenties, want de concurrentie verloor en zo handhaven de Heemstedenaren zich. Het allesbeslissende punt werd binnengehaald door Ron van Wezel, die in een zeer spectaculaire offerpartij de enige weg naar het mat vond en zo in één klap zijn hele seizoen goedmaakte en Bloemendaal 2 naar de landelijke competitie loodste.

Om het feest compleet te maken, werd bekend dat het derde team ook nog eens promoveerde dankzij de uitstekende resultaten van HWP en Kijk Uit, die zich beiden handhaafden. In de derby tegen Het Spaarne was Frank Beverdam de held van de dag. Als invaller werd hij op bord 1 voor de leeuwen gegooid, maar hij stelde zich gelijk kandidaat voor het eerste door topspeler Aad de Bruijn van het bord te vegen. Mede hierdoor speelde HWP gelijk, en omdat de concurrentie verloor, blijft HWP in de 3e klasse.

Kijk Uit beschikte over een ongelooflijke eindsprint. Twee ronden geleden zag het er nog kansloos uit, maar het mooie lenteweer deed de IJmuidenaren blijkbaar goed en na de vorige overwinning werd zaterdag ook directe degradatieconcurrent de Wijker Toren met 5½ - 2½ opgerold. Ook De Uil sloot het seizoen mooi af met een 4 - 4 gelijkspel tegen het sterke Leiden, zodat de euforie van Hillegom tot IJmuiden kon losbarsten.