Kramer terug aan de top

Uit de Jutter van 13 november 2003

Velsen - In de twaalfde ronde van de schaakcompetitie van Kijk Uit heeft Jaap Kramer koploper Peter van Nieuwenhuizen achterhaald. Jaap debuteerde ooit op 13-jarige leeftijd in het eerste team van schaakclub Kijk Uit en keerde na ruim twintig jaar terug op het oude nest. Nog steeds een beetje voorzichtig maar steeds vaker winnend heeft hij na een gedegen overwinning op Sebastiaan van Westerop koploper Peter van Nieuwenhuizen tot op 6/10 punt weten in te lopen. Peter van Nieuwenhuizen speelde tegen Sinclair Koelemij. Beide spelers zijn verschillende keren clubkampioen geweest en kennen elkaars spel na zo'n 35 jaar door en door. In een spannende partij ging Peter gretig op de door Sinclair aangeboden pionoffers in. Sinciair bleef complicaties zoeken en wist middels een laatste stukoffer remise af te dwingen. André Kunst speelde tegen Henk van Nieuwenhuizen. Gedegen spelend hield van Nieuwenhuizen de stand lang in evenwicht. Na zo'n drie uur spelen ging het leeftijdsverschil meespelen en wist André Kunst alsnog de partij in zijn voordeel te beslissen. Door de afwezigheid van sterke spelers als Colleen Otten en clubkampioen Arent van Nieukerken is de stand nu eis volgt: 1. Peter van Nieuwenhuizen, 2. Jaap Kramer 3. Sinciair Koelemij en op wat grotere afstand 4. Sebastiaan van Westerop en 5. André Kunst. Alles wijst erop dat het een spannend kampioenschap wordt waarbij Colleen en Arent snel weer moeten gaan spelen om het uitzicht op de titel niet te verliezen. In de subtop werd het belangrijke duel tussen Jaap Beekhuis en Dick Kruijff gespeeld. Dick wist met zijn degelijke positionele stijf het avontuurlijke spel van Jaap Beekhuis te bedwingen. Een van de spelers die elk jaar sterker wordt is Patrick de Koning. Hij speelt dit jaar een uitstekend seizoen. Met een remise tegen routinier Jan Bontenbal liet hij wederom zien goed in de middenmoot van de ranglijst te kunnen meedraaien.

Patrick de Koning wordt ieder jaar sterker

Ab van Katwijk speelt dit jaar minder dan in voorgaande jaren. Floor Schoone wist daar in een spannende partij van te profiteren door Ab met een nederlaag huiswaarts te laten keren. Jan Jansen wist Arend Boer te verslaan. Ook Jan is een lange tijd niet actief geweest op het schaakfront, maar begint langzaam weer naar zijn oude niveau toe te groeien. Naast een overtuigende overwinning van Andries Visser op Maarten Gouda werden de overige partijen remise. Ook voor deze ronde was er weer een volle zaal met dammers en schakers. Als u zelf eens een partij wilt spelen of wilt u komen kijken, kom dan gerust eens langs op vrijdagavond aan de Eksterlaan. Zowel de damclub als de schaakclub zijn actief op zoek naar nieuwe leden.