Overtuigende competitiestart Kijk Uit 1

Kijk Uit 1 - Philidor Leiden 2    6˝ - 1˝

Op zaterdag 27 september jongstleden was de eerste ronde van de landelijke schaakcompetitie. Kijk Uit 1, ingedeeld in klasse 3D, moest het opnemen tegen debutant Philidor Leiden 2. Om half twaalf liep ik het pleintje op achter ons clubgebouw waar onze tegenstanders in het zonnetje reeds stonden te wachten. Daar ik geen sleutel had, moesten we nog een kwartiertje genieten van de zon, waarna we naar binnen konden. Een prettige verrassing was dat André Kunst de avond van tevoren al de borden met stukken had klaargezet. Om precies twaalf uur werden de spelers (zover aanwezig) door wedstrijdleider Hamersma achter de borden gezet en startte de wedstrijd. Op basis van de gemiddelde Elorating van Philidor (1747) moesten we dik kunnen winnen. Voorspelling van Peter Hamersma 6 - 2.

Uiteraard moet je het eerst maar bewijzen dat je sterker bent, want in een schaakpartij gebeuren de meest gekke dingen. Merkwaardige openingen waren er vandaag ook, zowel van onze zijde als die van onze tegenstander. Arent van Nieukerken kreeg 1. b4 voorgeschoteld (voor sommige normaal), terwijl Colleen Otten, met de zwarte stukken, haar tegenstander verraste met 1. e4 g6 2. d4 c6 3.Ld3 d5 4. e5 Dd7!? (ook niet alledaags). Na anderhalf uur werden aan bord 1 de dames geruild, waardoor Arent een min of meer gelijke stand kreeg.

Inmiddels had André een prettige stelling opgebouwd uit een (merkwaardige) f5 variant van het Spaans: 1. e4 e5 2. Pf3 Pc6 3. Lb5 f5!? 4.Pc3 fxe4 5. Pxe4 Pf6 6. De2 etc. De zwartspeler offerde(?) een pion en kreeg een dubbelpion op de c lijn (kortom positioneel een puinhoop). Daartegenover stond dat hij het loperpaar had. Niettemin had André een goede stelling en prettig spel. Op dat zelfde moment had Jaap Kramer aan bord 8 uit een ogenschijnlijk rustige stelling een kwaliteit weten te veroveren. Kort daarop gaf zijn tegenstander op en zo kwam het dat we na 2 uur spelen al een 1 - 0 voorsprong hadden. Sebastiaan speelde zijn vertrouwde Scandinavische verdediging al had ik de indruk zijn jeugdige tegenstander de opening beter kende. Een zeer ingewikkelde stelling ontstond er na 2 uur spelen op zijn bord en toen zijn tegenstander een toren offerde op e6 sloeg de vlam echt in de pan! Helaas lukte het Sebastiaan niet meer om uit de greep van de aanvaller te komen en ging tenslotte met een koning op g5 mat (1 - 1).

In de tussentijd was de spanning flink toegenomen aan alle borden, maar was ik - als teamleider - niet ontevreden over het verloop. Het zag er goed uit, was de analyse (vermoedelijk een kleine winst 5 - 3??). Inmiddels had Sinclair Koelemij aan bord 6 met de zwarte stukken een heel complexe stelling gekregen waar het oppassen geblazen was. Een fout kon desastreus zijn. Tegen de eerste tijdscontrole offerde Sinclair een toren en wikkelde af naar eeuwig schaak en dus een remise (1˝ - 1˝). Nog geen minuut later won Peter van Nieuwenhuizen zijn partij door tijdsoverschrijding van zijn tegenstander. Peter had gedurende een lange periode een min of meer gelijke stelling gehad, maar naarmate de tijd vorderde werd zijn stelling langzaam beter. Toen zijn tegenstander in de tijdnoodfase fouten maakte, combineerde Peter het mooi uit (op hetzelfde moment viel de vlag van de tegenstander). Stand 2˝ - 1˝.

Aan bord 4 waar André Kunst speelde, was ondertussen een winnende stand ontstaan. André had twee pionnen meer en had het vooruitzicht om er nog een te winnen. Zijn tegenstander had geen zin meer om verder te spelen (3˝ - 1˝). Intussen had Colleen een a-pion veroverd en had een goede stelling. Haar tegenstander kon geen goed plannen vinden om aan te vallen (de dame ging mijns inziens naar de verkeerde kant van het bord) en dacht: als ik er een toren tegen aan gooi raakt mijn tegenstander wel in de war. Het tegendeel was waar. Colleen zei in gedachten dank je wel en speelde vervolgens "gewoon" verder. Na ruim 2˝ uur konden we de wedstrijdwinst incasseren 4˝ - 1˝ .

Tot onze vreugde is Martin de Koning bereid om dit jaar ons eerste team te versterken en deed dit in de eerste wedstrijd overtuigend. Hij bouwde een gedegen stelling op, maar had iets te veel tijd verbruikt (iets te weinig wedstrijd ritme?). Toch speelde hij ook na de tijdcontrole geconcentreerd en won het eindspel met ongelijke lopers en een pion voor op een uitstekende wijze (5˝ - 1˝ ). Toen de meesten al aan de bar stonden, speelde Arent nog steeds door. Remise was het zeker, maar omdat alle andere kopborden hadden gewonnen ging hij tot het uiterste door. Zijn tegenstander dacht blijkbaar hetzelfde want totaal onverwacht offerde hij de kwaliteit waardoor de stelling nog knap ingewikkeld werd (wit kreeg twee vrijpionnen) en zwart een vrije randpion. Door goed spel van onze eerste bord speler kon Kijk Uit na 5˝ uur spelen met een grote overwinning de nieuwe competitie beginnen: 6˝ - 1˝ . Ik zou zeggen: een goed begin……………

Gedetailleerde uitslagen

Kijk Uit 1 (1958)   -   Philidor Leiden 2 (1747)     6˝ - 1˝